AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.846

Uppdatering mjukvara i F30/F31

Nån som fått uppdaterat bilens mjukvara, funktioner/buggar i iDrive osv? Hur ställer sig verkstäderna till uppgradering vid service, inom och utom garantitiden osv?

FP
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Har du inget fel eller om det inte finns en aktion på bilen så uppdaterar inte BMW, det borde ingå, då det sker förbättringar hela tiden, dock tar uppdateringarna flera timmar. Man kan också betala för att få det gjort......
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har fått uppdaterat efter att ha klagat på ett funktionsfel (som inte var fixat ens i senaste versionen). Det var inom garantitiden men inget snack om att inte göra det iaf.
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Schysst återförsäljare ändå Wiberg.

Jag åkte till Bavaria Solna, där jag inhandlade bilen, och bad om ny programvara då jag hört att de nyare mjukvarorna har en reviderad start/stop funktion som inte skakar om hela bilen lika mycket. Jag påpekade att detta kunde äventyra livslängden på diverse motorkuddar och växellådskuddar och att det inverkar negativt på min syn att BMW är premium samt att det är skämmigt med ett så oraffinerat s/s-system.

Icke sa nicke, han var benfast att dem bannemig gör inga mjukvaruuppdateringar om det inte finns något allvarligt fel i den. Och han fnyste åt min kommentar att Volvo faktiskt gör det vid varje service och kommenterade att det bara var skit i princip, då han hade jobbat på Volvo tidigare.

Service? Nej du...

Aldrig med Bavaria Solna vid dessa typer av ärenden. Knappt att man vill att de ska röra bilen...
Intressant attityd hos Bavaria Solna... Det här med lugnare start/stop, gäller det din modell eller flera? Finns det nån lista/historik på förändringar, var kommer uppgifter om t.ex det här med start/stop, enbart hörsägen eller?

FP
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Jag har ju en av de tidigaste F30 bilarna i landet. Och det är rena rama lastbilskänslan när start/stoppen går in. Min bil är inget undantag, jag provkörde andra tidiga modeller och det var likadant där. Hört många klagomål på det. Men din är ju en 2013 så den borde ha den uppdaterade versionen. Men eftersom den kom någonstans under 2013 så är det svårt att säga. Den enda källan jag har är folk som skrivit på forum om före/efter mjukvaruppdatering. Länkar en tråd.

Länk

BMW är ju väldigt förtegna om deras uppdateringar och garantiärenden överlag, om det nu sker sådana så får man inga papper med före/efter version på mjukvaran eller så.

Lång tråd, försökte hitta "röda tråden" där... Men en hel del skiljer i US-utföranden mot våra bilar, inte så bra att ta deras erfarenheter som referns.
Det bör gå att läsa ut firmware versioner i system och moduler med olika diagnosprogram och/eller i servicemenyer direkt från iDrive eller instrumtclustrets skärm. Om man samlar olika årsmodellers versioner, före och efter uppgraderingar, så bör man kunna se en bild av det hela.

FP
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är väldigt olika hur verkstäderna (och individerna, gissar jag) ser på uppgradering. Fick nej på en verkstad och ringde en annan, där var det ja direkt. Förra gången (annan bil) fick jag ja på första försöket.
Bumpar tråden lite: Några nya rön bland er användare av F30 och liknande, vad gäller mjukvaruversioner eller småproblem i iDrive, radioinställningar osv?
Upplever som sagt ibland när man startar att ett helt nytt "inställningspaket" gäller på skärmen, förinställningar på radion osv, lite som om man har de båda nycklarna programmerade som olika användare med olika preferenser i systemet.
Senare på dagen när man åter låser upp och startar bilen så är allt tillbaka till normalt igen...
Men dels använder jag bara ena nyckeln, dels är båda programmerade för samma inställningar i bilen.
Så även om bilen på nåt lite mysko vis skulle snappa upp den andra nyckelns ID (hänger i låst nyckelskåp inte allt för långt från bilen när den står inne i garaget) så skulle inga inställningar ändras.
Nån som funderat i samma banor och har samma erfarenheter?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.