AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.195

E60/61 sämsta BMW någonsin ?

Visa användare
1
Rolle1967
525 -2007
Ford Mustang GT 2007
Med risk för att komma i blåsväder gör jag detta inlägg , kört BMW hela mitt liv, men också haft andra bilar. Denna sista E60 var den sämsta jag ägt någonsin, Ägde En E 60 2005 med den "gamla" motorn, och den gick som en dröm. Tänkte Nu byter jag det till en nyare modell 2007 med LCI uppgradering , detta var ingen hit, vanliga problem på dessa är följande på motorn.

Spridare till motorn, dagspris ca 2570:- st extremt vanligt fel på dessa motorer, bytte 2 st nu, igentligen 3 enligt felkoder 3st cyl, och när jag tog ut alla och kollade dem fysiskt så såg jag att de andra fyra såg fina ut, fast jag fått felkod på cyl 4 också. eftersom jag har en kompis som jobbar på BMW så sa han till mig att titta inte bara på felkoder,utan titta på den del du ska byta ut också .Han sa också att tyvärr har han bytt alldeles för många spridare på dessa motorer , BMW förlängde också garantin på spridarna, men det hjälper ju inte om de bara håller ca 2-4 år .. Så om du skall köpa en E60 med N 53 motorn, finns fler fel, dålig elektrisk vattenpump 4120:- på BMW, samt termostat bör bytas var 3 år 1050:- ca. Köp en 2010 eller nyare, mitt sista service besök kostade nära 20 000:- , synd det är vinter annars hade jag tagit ut Mussen och kört, den, funderar på att köpa Mustang 2015 nu när det börjar säljas i Sverige, då kan jag ha min cabbe kvar som sommarbil.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det var därför jag köpte en 06 med n52..det har var ett jätteproblem med n53. Nya bränslesystemet som ska spara 1dl bränsle per mil kostar 10k kr om året att underhålla...

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
En till som funderar på nya mustangen.. Verkar riktigt schysst, sjukt sugen på en ny GT!

Vår 545 e61 2005 har iof vart relativt felfri. 26500 mil så har följande åtgärdats: oxid på kontakt till luftfjädring, kabelbrott bagagelucka (dessa kring 15k mil) bussningar på krängningshämmare och k-stag ca 20k mil, vattenpump 25k mil, krånglande cic (navi) enhet 26k mil
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Måste säga att e60 är bland det bästa bilen jag har haft. Kört snart 10t mil och passerat 23tmil nu. Service, byte lite i framvagn, bromsar veva utbyte och däck. Den bara rullar. Nu åker jag på att byta momentomvandlare lite dyrare lagning men annars kanon bil!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Saknar Edit funktion. Det skulle stå bromsar och byte av vevhusv.

MvH Bmw 4-ever
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Redigera inlägg heter det nog här ;-)

För att ha levt i världen att "bmw bygger bra motorer" så har det ju fått stryka på foten..

N53 med spridare och dylikt, men visst det var ju ny teknik.
Men än värre
N47 som måste vara konstruerad/designad av någon med dålig koll vad underhållsmässighet innebär. De har byggt motorer med hållbara lösningar förr, varför börja fucka upp det mest fundamentala nu?

Utanför Europa såldes inte N53, där blev det N52N i stället. Frågan är om det var för att N53 inte var utprovat och man ville slippa problem i bland annat USA? Problemen med N53 gjorde att 6cyl bensin aldrig var aktuellt för min del. Redan för fyra fem år sedan fick en tidigare arbetskamrat betala nya spridare på sin 523i LCI. Bilen stod även på verkstad närmare två månader.

Nytt höger bakljus fick förre ägaren betala i våras och jag har köpt nytt c-lås höger bak. Det är de dyrare saker som hänt med min. Pappas 525xd-09 har inte haft några fel. Båda har även elektrisk dragkrok som fungerar klanderfritt. Undviker man 6cyl bensin och Touring kommer man nog långt:).

Märkligt om det inte går att få tag i spridare som håller, motorn är ju åtta år gammal vid det här laget.

Mvh Stephan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde 23k mil i en E60 530dA (-04) en av de första utan några problem alls. Härefter 15k mil i en E61 530dA (LCI 07) med kabelbrott som jag själv lagade på en lördag.

Mycket fina bilar!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är för att inte verka snarstucken även nöjd med min e61 535d.
Om jag kollar historiken så har det från att bilen levererades tills den gått 12000mil (inte mycket tycker jag själv) bytts;

Samtliga beror enligt mig på dåligt materialval alt.undermålig konstruktion)
Kompressor nivåregleringen (2ggr)
Kablage baklucka (2ggr)
Bromsrör (dåligt materialval)
Parkeringssensorer (2-3styck)
Styrleder (klen konstruktion)

Jag vill inte heller påstå att e60/61 är dålig men vissa saker är rent pinsamma att de fortfarande vållar problem. Kablage i bagageluckan på touring har ju funnits sen e39 och sjutton vet om inte f11 kommer få samma bekymmer. Svagt!

Vissa saker kan tillskrivas bosch snarare än bmw, exempelvis spridare på n53.(för det är fler bilmärken som drabbats av dessa bekymmer)
Men kamkedjekonstruktionen på n47 är helt deras egen förtjänst och där borde de veta bättre..
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Jag är inte så speciellt nöjd med min E60 -05.
Bilen har nu gått ca 14500 mil.
Jag har bytt höger styrled 3 el 4 gånger.
Lamdasond har jag fått byta 2 gånger.
Jag har bytt vattenpumpen innan 10000 mil.
Vid 10400 mil böt jag motorn.
Nu verkar vattenpumpen ha gett upp igen i nya motorn (den hade gått ~5000 mil när jag köpte den).
Ibland när man kör så lägger "Cruise control" av, stannar man och "startar om" bilen så försvinner felet.
Batteriet har jag fått byta 2 gånger.
Det finns säkert mer fel som jag inte kommer ihåg nu,
men nästa bil kommer antagligen inte bli en BMW...

BMW 530i
Byte styrled, höger yttre - ~5500 mil + ~11500 mil.
Motorhaveri, motorbyte - ~11400 mil.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
11400, inte 10400 mil.
Kan man inte ändra sina inlägg?
(Surfar via mobilen)

BMW 530i
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Jnse78>>> ändra inlägg gör du med "redigera inlägg"
Batteri håller i snitt 5år, oavsett märke på bil.
Är det active cruise som bråkar?
Vattenpump byter andra tillverkare på service, kanske vore nåt för bmw på vissa motorer?
Nyfiken, vad havererade på motorn? Trodde de pre-lci bensinare var som bmws motorer var förut. Dvs fungerade..
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Jag hittar ingen redigeraknapp på mobilen.
Vet inte vad active Cruise är, men det är bla antispinn som lägger av, även funktionen som stänger av blinkersen när man svängt.

Batteriet dog för att bilen drog ur batteriet några gånger när det var kallt ute, vet fortfarande inte vad det var som drog ur det men det felet försvann när jag böt vattenpumpen + lambdasonden, så jag gissar att det var pumpen.

Vattenpump hade varit bättre att haft en vanlig normal pump, remdriven, istället för en svindyr som rasar innan 10000 mil.

Det var en avgasventil som gick av och föll ner i motorn, hela cylindern var skrot och av kolven syntes inte en enda del.
Detta efter 11400 mil och nä ingen övervarvning, gick på 53000:- att fixa, 400 mil för långt för att försäkringen skulle gälla.

Varför lambdasonden lägger av förstår jag inte heller, det verkar hända när det är som kallast ute, -30->-40 grader.

BMW 530i
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Jnse78

Otur med motorras!

Vad gäller ditt fel med blinkers mm så hade jag tagit en titt på styrvinkelgivaren bakom ratten. Finns nån tråd om det, där den optiska sensorn rengörs.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min E60 har nu rullat 16900 mil, starmotor byttes på garantin för att den
gick lite sakta när man jämför med andra med samma motor. Övrigt ingenting på
en bil från 2008. Vi har på jobbet Ford focus från 2008 som är så rostig att den inte går mer än ett år till, sedan skroten. Även 2st Chevrolet S10 med miljömotor.
Det är det i särklass sämsta bil jag haft med att göra. skräp rätt igenom. verkstad, verkstad, verkstad. trodde inte det om dessa bilar.

Med vänlig hälsning Jonas B.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Centrallogik - Men påverkar den givaren även antispinn?

Största problemet nu är vattenpumpen.
Jag tror den är kass.
När man släcker bilen, så fortsätter pumpen varva upp å ner hela tiden, tills batteriet är slut.

Så som jag förstått det så är det konstant ström till pumpen, sen sitter det någon egen styrning inne i pumpen, det måste ju vara den som gett upp?

Drar jag ur säkringen till motorstyrningen, så slutar pumpen varva upp/ner, då går den med jämna varv hela tiden, men jag får aldrig den att slockna helt.

Så nu står bilen igen... blir väl att ta den till verkstan igen... betala massa pengar igen...
Jo, jag är less på den nu :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.