|
|
|
|---|---|
|
Hej! Precis som rubriken lyder så har min e36a blivit allt mer trögstartad och allmänt trött vid gaspådrag. Då jag köpte bilen började den ofta gå på fem cylindrar efter längre körningar, men detta löste sig då jag bytte tändstift. Bilen har fungerat bra sedan dess bortsett från enskilda gånger då den har varit trögstartad varm, alltså har den alltid startat bra vid kallstart. Påväg hem efter en dag med lite hårdare körning hostade bilen till vid drygt 3000rpm och kändes därefter riktigt trött. Motorkaraktären blev annorlunda och motorn fick en helt annan, dovare, klang. Sedan dess har bilen blivit mer och mer trögstartad och numera spelar det ingen roll om bilen är varm eller kall. Tomgången är perfekt och motorn dippar alltså inte i varvtal, däremot är den trött vid gaspådrag och bluddrar vid direkt gas vid låga varv.. Något jag har haft överseende med under tiden jag ägt den. Utifrån det jag har läst mig till över nätet så misstänker jag antingen vevaxelgivare eller kamaxelgivare, men som jag förstått borde vevaxelgivaren isåfall påverka min tomgång och eventuellt döda motorn spontant vilket inte har skett för mig. Rent spontana tankar är tjuvluft, dåliga tändspolar eller skit i bränslefiltret (vilket ska bytas), men jag kan inte se några läckande vakumslangar, däremot finns torrsprickor i insugsbälgen. Batterilampan har lyst ett par gånger vid hårdare körning då remmen troligtvis slirat och batteriet är troligtvis därför ganska trött, men har svårt och tro att detta kan vara boven i detta drama? Därför vänder jag mig till er, vad tror ni? Mvh, Danne | |
| Något med bränslet fram, men tyvärr låter det som något mekaniskt fel, har du gjort kompressions prov för att utesluta det | |
| Har varit inne på det, men pumpen verkar surra som den ska och även om pumpen byggt upp tryck så är bilen ändå trögstartad. Jag tror inte problemet är mekaniskt, jag har inte gjort komptest men eftersom bilen har gått bra till och från tidigare så utesluter jag dålig kompression.. | |
|
Mina tips: Läs ut felkoder. Mät kompet. Kolla tjuvluft med startgas. Mät soppatryck. KAN vara knas med VANOS. Om kammen "fastnat" i maxläge skulle det kunna ge de symptom du beskriver. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Får ta och köpa en felkodsläsare och kika. Ibland kan ett vinande ljud höras vid gaspådrag, kanske suger lite tjuvluft någonstans? Idag när jag har startat bilen två gånger kall har den hoppat igång direkt och gått bra därefter, men sen när jag startade den varm så hoppade den igång bra för att sedan dö. Därefter var den återigen ganska trögstartad men har däremot gått som vanligt igen, vad tror ni? |
|
|
Låter spontant som dålig kam- eller vevaxelgivare. Men du måste göra en felkodsavläsning innan "gissningsleken" fortsätter! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, får ta och klicka hem en sån ändå! Har du/ni något tips på bra felkodsläsare till e36 (m52) för en rimlig summa? Nu efter en längre körning har bilen fått liknande symptom som förut innan jag bytte tändstift, alltså börjat gå på fem burkar lite spontant och speciellt vid segdrag. Börjar nästan tro att det är en tändspole som ger upp då motorn är varm? |
|
|
Gör en felkodsavläsning så ser du om någon cylinder har tändningsmissar! Jag kör med Carsoft i laptop och det fungerar bra. Finns bland annat på Tradera. Men det finns andra bra felkodsläsare också... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, carsoft var jag inne på.. Tack för svaren! :) | |
|
Då var det dags igen! Efter att bilen la av vid flertal tillfällen misstänkte jag vevaxelgivaren och bytte alltså den till en ny. Så fort den var bytt och ikopplad startade jag bilen och motorn gick som en klocka samt startade direkt utan några bekymmer! Tog även en provrunda och bilen gick suveränt. Nu drygt två veckor senare startade jag bilen och nu är den återigen trögstartad och någorlunda slö.. Dessa symptom har alltså bilen nu: *Trögstartad oavsett om den är kall eller varm, men hoppar alltid igång efter ett par varv på startmotorn. *Bluddrar något vid lägre varvtal (precis som förut) *Går på fem cylindrar/bluddrar oftast vid segdrag eller skarpa svängar vid segdrag. *Går eventuellt något bättre än förut, men är fortfarande något slö (som om bilen går i felsäkert läge eller får för mycket soppa) Jag ska koppla in carsoft och se om jag får upp några felkoder, men tycker jag borde kunna klura mig till felet med rent logiskt tänkande och eran hjälp! Soppapumpen verkar gå som den ska och vevaxelgivaren är alltså bytt, någon som har en idé vad som kan kvarstå? Med tanke på att motorn gick hur bra som helst direkt efter vevaxelgivarbytet så känns det som att felet borde vara elektroniskt, därför känns igensatt soppafilter etc. lite långsökt. Kanske felande tändspolar? |
|
|
Vilket fabrikat var det på givaren som du satte dit? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vet ej, kostade cirkus 500kr. på Schmiedmann.. Men det känns lite orimligt att givaren redan skulle vara dålig då den hoppade igång och gick suveränt efter jag bytt den, och går dåligt nu när den bara stått still i ett garage i två veckor? | |
|
Nja, är det kinatillverkat no-name-skräp (vilket det är om det inte står en tydlig tillverkare på kartongen och på själva givaren!), är det snarare troligt att det är givaren som gett upp! Mycket vanligt att billiga kam- och vevaxelgivare ger upp väldigt snart... När det gäller den typen av givare är det endast OEM-kvalitet (BMW-original, Bosch, VDO-Simens eller liknande kvalitetsmärken) som är att lita på. Visst de kostar lite mer, men å andra sidan håller de! Det blir dyrt att byta "billiga" givare titt som tätt, även om du kanske får en ny gratis på reklamation. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Läste någonstans att den givaren ska vara av märket Meyle, vilket har fungerat bra för andra.. Så har denna givare gått sönder såhär fort medan bilen stått still så blir jag nog religiös! Att bilen bluddrar till och börjar gå på fem burkar har ju hänt förr, vilket blev bättre efter att jag bytte stift. Ska försöka ta reda på om tändspolarna är okej.. |
|
|
Läs mitt inlägg igen....utifrån alla trådar här på forumet är slutsatsen att enbart använda givare av OEM-kvalitet! ;) Det finns många som har rivit sitt hår då de i felsökningen uteslutit "nya givaren" - för att till sist inse att den nya givaren inte fungerar som den skall. Kolla noga upp vilket fabrikat du har på DIN givare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Knepigt! Får pröva byta igen då.. Vet du varför dessa givare är så dåliga, läser de av triggerhjulet fel eller liknande? | |
| Idag startade bilen utan problem igen och går som den ska, får se hur länge det håller i sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.