AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.099

Laga kantstött fälg 193m

Hej!

Tänkte kolla om någon av er har erfarenhet av att laga lätt kantstött aluminiumfälg?

Gäller 193m fälg som har fått en skråma..

Har läst runt lite och tänkte försöka mig på att fixa det själv, men det jag är lite fundersam över är hur bra färgnyansen blir?
Tänkte spackla med metallspackel sedan primer och lack. Vet ni om det är klarlack på dessa fälgar original?

Kommer nog inte behöva lacka hela fälgen utan bara jäms med kanten, någon som vet nyans eller vilken färg man använder för att få det att matcha?

Obs inte min fälg men det är likadan färg och modell
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad önskar du nån för slutresultat? BMw har #144 felgensilber som räcker rätt långt. Betänk att det inte kan hantera nyansskillnad pga blekning. Köp inte hellre för liten burk. Allt i färgväg du behöver finns där.

Tingen är om kantskrapen är för djupa så även om du slipar ned kanten kommer du kanske störa dig på det kanske du mest ser?

Detta ovan gör att man varken behöver montera av och på däck samt balansera, det också en kostnad vs täcka in med tejp och plast/ papp.

Hur blir vidhäftning för spackel den dagen du högtryckar ovanpå?

Nästa steg är fälgfixarna i Hbg eller Intera i Stockholm, helt annan prisbild men också det steg man tar före ny fälg.

Andra kan säkert tillföra mer.

Mvh
Asken
Tack för snabbt svar Asken.

Är fullt medveten att resultaten kanske inte blir 100%
Men då skadan är så pass liten men tillräckligt för att jag ska störa mig så tänkte jag göra något åt det men fastnade på färgnyansen.

Men ska göra ett försök på att spackla och sedan köpa färgen 144 på sprayburk som bwm har, för hela fälgen behöver inte lackas.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Erik på Hackefors kan nog ge dig alla rimlighetssvar samt även fixa 144an. Medlem i bmwcs.com? Rabatt isf
Asken
Erik på Hackefors?

Tyvärr inte medlem..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hackefors, aukt verkstaden i Linköping. De i Norrköping är duktiga de med. Vart bor du närmast? Bara kliva på då...:) Länk
Aah nu är jag med!
Blir Linköping som är närmast för mig, ska slå en pling idag och se vad de säger.
Får väl ta och gå med :)
För kännedom.

Har kontakt med BMW som säger att färgen till 193m -fälgar heter Dekorsilber, färgkod 51911052671.

Säljes i set med klarlack för 395kr
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du har möjlighet att spruta med en air-brush så gör det!

Har lagat två av mina fälgar genom att först bygga upp det som är avskavt. Det kan du göra med spackel eller som jag gjorde med färg. Många tunna lager. Det enda som blir störande om man gör bara med pensel är att det blir penseldrag i färgen som man inte kan komma undan. Det blir en annan struktur på nåt sätt.

Så jag tog hjälp av min brorsa som bygger mycket modeller och har allt i air-brushväg. Då får du den sprayade finishen som gör den stora skillnaden. Lägg även på ett gäng lager med klarlacken. Du kan kanske behöva gå över lätt med det finaste våtslippappret du kan hitta, typ 2000, och sedan rubba och polera. Det gjorde jag och det ska till att man ligger på knäna och VET var man ska titta för att det ska synas. Och en fälg är ju tyvärr allt som oftast ändå alltid lite skitig...

Om du gjort rent ordentligt innan så bör det inte vara några problem med att det skulle släppa. Har iaf inte jag haft problem med.

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kemisk metall går utmärkt att fixa till småskador med.
Hagmans är nog det bästa.

Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för alla tips!
Har tyvärr inte tillgång till några maskiner eller PRO utrustning..
Kommer svänga förbi mekonomen och testa deras spackel på tub som finns i länken ovan.
Vilka steg slippapper ska man ha eller vad bör man sluta med när man börjar bli nöjd?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har för mig att jag slutade med 1200 våtpapper innan grundfärg och lack

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.