|
|
|
|---|---|
Steff91 |
Bilen har på sista veckorna börjat rycka och gå ojämnt när man accelererar med den men även ibland när man kör med jämn gas, bilen är en 520i-89 som har gått ca 20500mil. Det lyser serviceindikator på instrumentpanelen och det var någon som sa att det kunde vara därför bilen har börjat gå sämre men kan det vara så enkelt? Om man tomvarvar så är det inga problem men under belastning så börjar den rycka. Varför? Rotax rules |
|
Kanske dags för en liten service? Nya stift, olja/filter, luftfilter och bränslefilter. Mvh / Wallace |
|
|
Det kan inte vara hardyskivan som börjar ge upp?? Kolla under så att det inte är några sprickor lr dyligt! Diesel Performance..... |
|
|
Har haft samma problem ca 1 vecka.har bytt tändkabel mellan spole och lock- ingen förbättring.mätte bränsletrycket idag, ändrar sig inte när bilen rycker. vatten i bensinen? ska kolla(haft haft i K-sprit hjälpte ej). återkommer i ämnet. FAF |
|
Steff91 |
Har självklart servat bilen men jag gjorde det själv,(kostar en hel del slantar att lämna in på firma). Jag har bytt bränslefilter efter det att den började rycka så det var det inte, kan det bli på det här sättet om bränsleslangarna börjar ha torrsprickor? Verkar dock ej läcka ut bensin någonstans och eftersom den inte gör det så borde den väl inte kunna dra tjuvluft där heller. Får fortsätta leta fel... Rotax rules |
|
Kanske är kopplingen som är dålig.......Om den slirar/hackar till lite??Är stiften bytta av dig??Kan ju vara tändningen....... Lycka till med sökningen :) Mvh Ricke |
|
Steff91 |
Har nu haft loss batteriet över natten för att på så sätt nollställa tändningen (har hört att det går att göra så) men det blev ingen skillnad. Har lossat tändstiften och rengjort dom (hade inga nya just nu) men dom såg bra ut, kanske lite ljusa vilket kan betyda att den får lite soppa och därför rycker. Stiften som sitter i nu är NGK ZGR5A och jag vet att på tex vissa FORD så ska man alltid ha orginalstift annars kan bilen börja gå sämre, kan det vara samma på BMW? Vad kan man mer kolla på egen hand? Någon som vet. Rotax rules |
rsarits |
Fördelarlocket brukar vara dåligt, det kostar 700 spänn, så det brukar inte vara bytt på länge. Micke |
|
Enligt NGK:s hemsida skall du antingen ha de stiften du har eller BKR6EK, beroende på vilken motor (modell du har). Kolla att det är rätt modell enligt tabellen. Länk Vad står det att du skall ha för stift i instruktionsboken? Fel/slitna stift kan ge knepig motorgång. Det där med nollställningen brukar ta ett tag innan det ger effekt. Kör en längre sträcka (5-6 mil) och se fall det märks någon skillnad. Har du provat att göra rent insprutningen? 0.5l lacknafta och en kapsyl tvåtaktsolja i en tank blyfri 98oktan är snikvarianten som brukar funka bättre än injectioncleaners. Annars brukar Redlineoils injectionscleaner funka bra (bättre än Kemetyl och STP). Finns att köpa för ca 100kr hos bland annat Autoexperten, Boschbilelektronikverkstäder och Toyotaverkstäder. Mvh |
|
Steff91 |
ÄNTLIGEN!!! Har precis hittat felet på min 520, Tändkabeln som går från 6:e cylinderns tändkabel över hela motorn och in under insprutningen hade legat mot fläktremmen och nötits sönder. Nu har jag bara klipt av den och kopplat ihop med abikostift men det verkar funka, ska dock beställa en ny sådan. Någon som vet pris på kabeln? Rotax rules |
MION |
Om du menar tändkabeln med en givare så kostar den strax över tusenlappen, bytte en sån förra veckan. Mika Onnela Däckcentrum i Gislaved |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.