AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.474

Slitna knappar på en Premium Selection 535D -10

Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Hej!

Jag har nyss införskaffat en -10 BMW 535D GT som rullat 9000mil. Bilen är i mycket gott skick och är såld av Förenade Bil i Malmö som en Premium Selection.
Dock har på, och avstägnings-knappens text och färg har slitits bort och ser inte estetiskt tilltalande ut. Det finns också ytterligare två knappar som ser lite slitna ut.

Finns det någon av er som har sett samma sak på eran bil?
Jag misstänker att det är samma knappar på det flesta BMW:s mellan -10 -> 13.

Tack på förhand.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Sett på många, från 05 och uppåt. Både för motor och klimat samt stereo.
Verkar inte vara alla som drabbas,snarare batcher med knappar som varit dåligt tillverkade. Vissa flagnar, andra blir färgskitet tunt på.

Beror mycket på tidigare användare.

Vissa har ovanan att oförsiktigt trycka med nageln istället för tummen, vilket resulterar att knappar slits ut i förtid.

Har inget märkbart slitage på knapparna min F11 520D -11 som gått ca 12'mil.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Användandet av hudlotion eller på annat sätt flottiga fingrar sägs ha negativ inverkan på framförallt startknapp..

Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Tackar för snabba svar!

Trots rekondering, luktar ratten herrparfym (misstänker att de inte gör någon åtgärd på en ratt vid rekond?) lukten på ratten är ju bevis på att Advokaten som ägde bilen innan mig har haft parfym på sina händer när han satt sig i bilen - och då tryckt på start-knappen. Så boven i dramat kanske kan vara parfymen.

Säljaren på Förenade Bil sa vid säljtillfället att de kunde bytt ut start-knappen, men att de inte hade några på lager.

Själv stör jag mig på slitaget, och har i efterhand mejlat Förenade Bil. Dock utan svar, och funderar nu på hur hårt jag ska ligga-på för att få saken åtgärdat?

Synpunkter..?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
du har ju sett felet innan du köpte den..... hur tänkte du nu? att du skulle kräva att de åtgärdar felet på deras bekostnad EFTER att du köpt bilen med felet som förövrigt är väl synligt.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Yes!
Jag såg "felet" när jag satt i bilen för första gången - påpekade då detta för säljaren varvid han sa som jag tidigare beskrev.

När jag lämnade bilhallen ville säljaren att jag skulle mejla honom och lämna feedback på bilen när jag kommit hem. Jag mejlade självklart och tackade för ett mycket trevligt bemötande, men att jag fortfarande var besviken på start-knappen.

Jag hade aldrig nämt detta i mejlet om han själv inte nämt att de kunde bytt den om de haft en på lager - var på jag nu önskar lite god vilja i form av ett byte av knappen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tycker säljarens svar känns som klassiskt kallprat som inte betyder något.

Ser situationen framför mig:

Du: "Startknappen är sliten"
Säljaren: "Jo, jo, jag såg det med. Hade vi haft en knapp på lager hade vi bytt den..."
Du: "Okej, jag köper bilen ändå"

Säljaren tänker: Skönt att han inte på något vis krävde att få en ny knapp utan köpte bilen ändå...

Case closed.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Plocka ur den, tvätta bort färgen med nån sprit. Maskera med nån kul text eller logga. Spraya svart plastfärg, ta bort maskering. Presto! Kul och unikt.

Såhär kan det bli
Länk

Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Spot on Grelle.

Jag hade redan förhandlat till mig ett bra pris, och kände inte att: "jag köper nog inte bilen när jag upptäckt att knappen var ful"

Detta är ju självklart inget stort problem, men det känns som säljaren lämnade lite utrymme till att kunna fixa till om något inte var hundra ok.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förstår att detta inte var en dealbreaker, men lita på dylika löften från en säljare...

En säljare kan vara två olika personer före och efter affären är gjord. Innan går allt och efter är allt väldigt svårt, även enkla saker som att få tag i säljaren. Efter affären är säljaren mystiskt mycket mer upptagen...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Centrallogik: Ser ut som parkeringsvakter ver 2.0 som snart svävar över 08:s tak..:)

Mr. silver: Finns alltid två sidor av ett mynt:)

FB brukar vara tillmötesgående och kundfokuserade är min erfarenhet, sen vad som exakt ingår i PS det får du nog läsa i villkoren i o m att du accepterade produkten? Ett duktigt prut lämnar inte marginal för knappbyte kanhända även om kunden ska ha främsta behandling såklart.

Ps innebär att hela bilen gås igenom likadant hos alla Handlare. Går även att köpa till ett års service om den tecknas vid köpetillfället men mot serparat kostnad sen årsskiftet.

Ratten går rätt enkelt att rädda för småpengar jmf med en ny.

Colorglo i Malmö har medel att återställa den som inte en rekondfirma kan. Under tusenlappen så slipper du ha klädnypa över näsan.

Lycka till, ljuvlig landsvägskryssare du skaffat!
Asken
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
"ljuvlig landsvägskryssare" var en bra beskrivning på bilen Asken ;)

Jag känner inte att jag behöver göra något med ratten, den är i nyskick förutom lukten av dyr herrparfym, som förmodligen kommer att avta....

PS upplever jag som ett hjälpmedel eller garanti för att bilen är i toppskick - vilket känns som en trygghet om man vill köpa en osedd bil. Detta stämde också på min bil till 99,9%.

Planen är att jag ringer upp säljaren i morgon och hör vad han har att säga om saken....

Ingen ko på isen som sagt, men kanske de fixar knappen på nästa service...

Tack igen för visat intresse!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.