AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.264

X3 3,0d laddar ur batteriet snabbt

Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Bytte batteri för några månader sedan då org-batteriet började krångla vid då 23.000mil. Krånglet var till synes urladdning. Satte det på laddning ett par ggr men problemet kom åter snabbt. Allt blev frid o fröjd med ett nytt Varta Blue. Igår kväll va den riktigt trött när jag vred om och imorse orkade den inte starta alls. Skulle såklart satt på laddning över natten men frågan är varför laddar den ur så snabbt? Ska prova att mäta vad generatorn ger när jag väl får igång den men har någon annan haft liknande bekymmer? Är det för korta körsträckor? Hade 20 mil minst i helgen som var... Temperaturen har pendlat +5 till -2 de senaste veckorna... Något som kan stå o stjäla ström under natten?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kodat in det nya batteriet hos BMW? Annars kortas livslängden avsevärt, batteriets befintliga AH-nivå i förhållande till Generators output. Samma AH eller större AH. Inte AGMbatteri? Låter mest som en kombo av allt detta och ogynnsam körprofil. Blir batteriet tömt en gång på låg nivå så hjälper inte ens en tur till Nordkap med alla elförbrukare avstängda för att ladda upp. Generatorn klarar att hålla strömnivå medans elruta, kraftig fläkt och elrumpvärmare tömmer och tömmer.

En ctekladdare är behjälplig, gissar att du får ladda minst två ggår i månaden härefter om du har en gammal laddare typ plåtlådar med Ahmätare, moderna BMW, intellignet laddadare:)
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Nej det är inte inkodat. Ej AGM. Så jag borde koda in hos BMW? Någon uppfattning om kostnad för det?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ring och hör efter. Kanske ngn här?
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Skickat frågan till BMW om pris och om det behöver göras på min modell. Ska visst göras om man har IBS, men oklart om min modell har det. Inte kunnat söka mig till det :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byte av AH om det gjorts är en gissning till. Kolla runt om ngn på forumet kan hjälpa dig? Lägre Ah går i princip inte.

En femhundrig på en ctek förlänger batteriers livslängd så länge de fysiskt klarar det. I värsta fall har ditt batteri blivit så tömt att det tagit någon form av skada. Därför sitter det AGM i nyare BMW:s.

Det inbyggd extra växremelementet i motorn som aktiveras vid kalla temp för att snabbare värma upp dieslar är rena rama svarta hålet för kortkörningar..
Löser sig.

Mvh
Asken
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Nja det ska vara samma Ah, 95. Har tillgång till CTEK men aldrig haft behovet (trodde jag).

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om man inte visste, kan man inget erfara:)

Mvh
Asken
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Enligt BMW kräver denna modell inkodning av batteri. 310:-, 20min...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jupp. Har själv suttit i sitsen av att byte av batteri i en E46 och E8X är skillnad på och det lär man sig denna vägen.... Var enklare på den tiden Airbags inte var uppfunna typ:) Vet inte paritet på kostnad för batteriet men BMWs Value Service med rabatt på batteriets pris inbyggt är rätt vettigt. En erfarenhet rikare om inte annat.

Mvh
ASken
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Value Service vore mumma men verkar inte omfatta X-serierbilar.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.