|
|
|
|---|---|
| Hej, jag är spekulant på en 320d eller ev annat motoralternativ års 09-12 och funderar lite på dem här problemen med kopplingen som verkar finnas. Vad beror det på? Drabbar det "alla" tillslut? Verkar som att flera bilar bytt redan runt 5-7000 mil medans andra gått upp till 12000 utan byte. | |
| En del bilar drabbas mer än andra, kanske att dom är för klena för motorn, men inte ända orsaken det är fjädrarna som går sönder. En konstruktion som är standard men som inte bra. Jag tror inte att man räknade med att dom skulle gå sönder så lätt, när man började montera dom på bilarna för 10 årsen | |
| Jag vet att Citroen 1.6 diesel har haft mycket problem, men man kom fram till att dom flesta hade monterat chip trim. Tror att den motorn är på 160 HK och att den inte klarade en liten effektökning | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det vibrationerna vid runt 1000 rpm (när man släpper upp kopplingen) som ni tänker på? @Terminator80 : Jag har inte kunnat hitta någonstans att det är fjädrarna som går sönder - var har du sett denna info? Av allt jag läst är att både svänghjul och koppling byttes på garantin (men man hade inte riktigt någon förklaring på vad som var fel) och att det hjälpte i de flesta fall, men att i många fall kom problemet tillbaka igen efter en tid. |
| Försäljare av kopplingar mm som hade föreläsning/utbildning | |
Ok, du tänker på den typ av kopplingar med fjädrande centrum? Dvs något i denna stilen? Länk Det skulle defintivt vara tänkbart att dessa fjädrar ger upp lite tidigare än vad de trodde, dessutom inte helt ologiskt att problemet är vanligare på dieselmotorer (starkare vridmoment, lite mer vibrationer). Dessutom sägs det forumryktesvis att BMW har tagit fram en ny omgjord koppling, iallafall till vissa dieselmodeller. Men mig veterligen så sitter det inte någon fjädrad kopplingsskiva på N46-motorn, där ska det sitta denna typen (21 20 7 567 842) Länk Länk |
|
Jag tänker på fjädrarna som sitter runt svänghjulet som mattas ut, en bild längre ner i länken Länk |
|
Jaha, jaja - du menar svänghjulet :-) De där förbannade svänghjulen, är det inte fjädrarna som går sönder så är det vulkningen som släpper. Och allt bara för att det ska vibrerera lite mindre från dagens skak- och ryckmotorer! Ut med skiten och in med vår hederliga enkelmassa som de tog bort från tex E34 535i redan 03/88. Ja, det skräpet kan jag tänka mig kan vara en del av förklaringen (och då även logiskt att dieselmotorer är mer drabbade än bensinmotorer). |
Transocean |
"Jag vet att Citroen 1.6 diesel har haft mycket problem, men man kom fram till att dom flesta hade monterat chip trim. Tror att den motorn är på 160 HK och att den inte klarade en liten effektökning IP:" Den motorn är på 109 hk, jag kommer från en sån bil. Tåler inte mer än 240 nm, kopplingen alltså. Problem med svänghjul, vxl. Samma sak med alla PSA-grejor och diverse Volvo. Ford. |
|
Vi har en en e91 320d manuell. Den har idag gått strax över 20k mil,den har fått svänghjul utbytt,nya mjukvara,mm,mm. Vi har kört strax över 5 mil med den och vissa dagar hugger den lite när man ks aiväg och vissa dagar inte,nästan bara när man ska iväg på morgonen när den stått över natten. Tyvärr verkar detta vara en grej man får leva med,hjälper om man höjer varvet lite när man ska iväg. Det jag vill säga är att det varken har blivit bättre eller sämre på dessa 5k milen och inget jag bryr mig om. Köp en automat så slipper du tänka på detta i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.