AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.251

Växling från 1:an till 2:an trög när bilen är kall

Hallå,
Har en BMW E90 - 09, 330D med manuell låda där växlingen mellan 1:an till 2:an är ovanlig trög när bilen är kall. Upplever även att just 2:ans växel är lite trögare att få i generellt i jämförelse med de andra växlarna. Någon som har en idé om vad detta kan bero på? Skulle det kunna vara behov för ny växellådsolja?

Tack på förhand!
bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
hur långt har din BMW gått egentligen ?
om bilen inte gått speciellt långt så har jag svårt att tro att det skulle bli bättre av att byta oljan för det är ju lifetime på det...gillar inte det ordet förresten ..för jag anser att man bör byta olja efter 20 000 mil ..eller varför inte varje 10000 mil ..kan inte begripa varför det är Lifetime på BMWs växelådor...BMW säger kort och gott att normalt sett byter man inte oljan ..och vad är onormalt sett sa jag till honom ..gillar inte dessa folk på BMW för dom tror dom kan allt...ville t.ex byta bussningar EFTER hjulinställing på min bil ...först så gjorde dom hjulinställningen ..sedan när jag skulle betala för det så han man bör byta bakra länkarmsbussningar på framvagnen ..men varför gjorde ni inte det innan så jag då ..eller fråga mig...nu kanske hjulen står fel igen sedan dom bussningarna är ju hur lätt som helst att byta...gissa om jag blev irriterad...jag har noll förtroende i den stan jag bor..Uddevalla ..dom är klåpare..och deras mekare är 20-25 åringar som buskör med bilarna efter mek ..dom tror väl att kunden kommer senare på dagen och så står jag och tittar på idioten när han drar iväg med kall motor ...
li
134
linusp12
Bmw 330xdAT -08 (Såld)
Nuv:
f31 318d X-drive
e90 320d 2010
e91 325d 2008
Vad mycket ditt inlägg bidrog med bmwjohansson.

OT: Jag tror det är normalt. Varit så på mina manuella bilar. Min automatare 330xd är ibland lite orolig när den är kall :)
Det är ett vanligt problem som jag haft på de flesta av mina bilar.
Tror att det handlar om synkringarna som inte vill riktigt och det finns en tröghet just mellan 1an och 2an.

Jag brukar när jag kör iväg, växla från 1 till 3 första växlingen och sedan brukar det inte vara nåt problem.

EB
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Nån på forumet hade samma problem på sin 330d E93... Han bytte komplett koppling och problemmet var borta.

Jag har lite liknande tendenser på min 130 och även fast mindre på min 325.

/Jonas
Den har gått 11500 mil, jag har haft den sedan 9000 och den har alltid varit lite trög från 1:an till 2:an i synnerhet när det är kallt. Men av att döma på svaren så verkar det nästan vara ett vanligt fenomen så man kanske inte ska ligga sömnlös. Tack för svaren!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det man kan fundera på är att dels byta oljan i växellådan (rymmer väl ca en liter så den kostnaden är inte så stor). Oljan köps hos BMW så du får rätt typ - de brukar sälja den på "lösvikt" om du har med dig ett torrt och rent kärl.
En stor läsk-petflaska på 1,5 liter (diskad och torr) är perfekt kärl, då har du lite extra att skvätta ut när du fyller på.

Nästa åtgärd är att lufta kopplingen - sitter en luftningsnippel typ bromsoksnippel vid slavcylindern på vänstra sidan av växellådan.
Det är inte ovanligt att det är lite luft i systemet och får man bort den brukar funktionen på kopplingen bli bättre.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde: när du ändå är vid slavcylindern och joxar, kan du med fördel ta bort CDV-ventilen som sitter på röret precis innan slavcylindern - bara att gänga bort och sedan gänga i nippeln på röret direkt i slavcylindern - det är samma gänga.
Den ventilen är en strypning som förstör känslan i kopplingen. Spekulationerna är att den är en eftergift åt amerikanska marknaden där de flesta är ovana med manuellt växlade bilar - ventilen gör kopplingsingreppet långsamt även om du släpper upp den snabbt. Men för de som "kan" köra manuella bilar, är den mest ett aber!
Det finns många trådar om CDV här och på andra BMW-forum.

Mvh
Johan B

Själv har jag alltid tänkt att det har med kvalitet att göra
bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
Du kanske kör ganska hårt med din bil ? *LER*

då kan det ju även vara synkringen som påpekas här i tråden

Sedan är det väl bra att ha en pump när man ska i den nya oljan ...sedan får man köpa en sådan billig handpump ;) vad jag minns på min E36 så får man aldrig i oljan
genom att bara hälla med en petflaska ? blir väl ett himla sölande...bättre köpa en billig handpump på Biltema eller var det nu finns ...så gjorde i alla fall jag

Det där med kopplingen tror jag faktiskt är också ett väldigt bra tips...för min kompis som grejar med bilar sa till mig att man ska kolla så det inte är luft där..jag hade inte tänkt så mycket på det...nya bilar...nya saker..snart är det olja under sätet också ;)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Inte märkvärdigare än att byta till HELsyntetisk vxlolja för att få det följsammare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag menade att det är bra att använda en pet-flaska som emballage när du handlar oljan för att slippa köpa 5 liter...sedan behöver du någon form av pump för att fylla från flaskan. ;)

Det är redan helsyntetisk olja i lådan från fabriken.
Men det är aldrig fel att byta efter 10.000 mil eller så.

Mvh
Johan B

bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
jag tror jag ska byta på min 330 ..den har gått 18000 ...kollade i alla fall nivån på oljan ...den skruven satt som fan ;)
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag har haft samma problem sedan min bil var ny (eller ev efter kopplingsbytet vid 250 mil). För mig är lådan trög speciellt från 2:an till 3:an då bilen är kall.

BMW har provkört bilen samt kollat växellådan i verkstaden, men säger att inget fel finns.

Hursomhelst är det trist när en ny s.k premiumbil påminner om en gammal lastbil i växellådan då bilen är kall.

Jag har nämnt detta i en tråd tidigare, samt sett någon annan tråd angående samma problem här på forumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.