AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.319

X3 Varnar "Krock-Systemet kunde inte aktiveras"

Någon som har fått något liknande?

Tack,

Patrik
Det verkar vara mer än bara krock-varningssystemet. Den adaptiva farthållaren funkar inte heller utan om jag slår på farthållaren varnar den och säger att endast den "vanliga" farthållaren fungerar.

Åkte från jobbet parkerade hemma och när jag sedan skulle köra barnen till träning började den varna. Har rent gjort rutan men det hjälpte inte.
RY
155
RYN
545e -21
Har fått samma varning ett par gånger också när radarn i fronten blivit täckt av snömodd. På trean sitter den under regskylten och jag gissar att den gör det på en X3 också.
Tack för informationen ska gå ut och titta. Jag tror dock att radarn och kameran sitter i framrutan på min bil. Det sitter en kamera och sensor på ovanför bakspegeln nämligen.
RY
155
RYN
545e -21
Det du nämner tror jag är kameran till avläsning av hastighetskyltar/fotgängarvarning och rensensorn.
Aha. Du har givetvis rätt. Under registreringsskylten sitter en platta med radarsymbol på och dessutom står det connected drive på den. Plattan var rätt ren men jag rengjorde den igen och torkade av den men tyvärr så hjälpte det inte.

När jag slår på bilen så får jag en varning att krock-systemet inte fungerar och hjälpsystemsknappen lyser orange.

Bilen är ny så jag har forfarande garanti men det skulle vara skönt att slippa åka till verkstad.

Tack för hjälpen och informationen.
När du har fått problem med snömodd uppmanas du att söka service eller att du ska rengöra radarsensorn?

Tack,
Patrik
RY
155
RYN
545e -21
Jag har fått uppmaningen att rengöra sensorn.
Aldrig kul när saker krånglar men du kan ju vara glad att du har garanti i alla fall.
Uppgradering av mjukvaran hos BMW löste problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.