AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.627

Svampig väghållning E36 318is M42

sw
31
sweddan82
318is -95
Hejsan!

Jag tycker att min bil är lite väl "svampig". Kör man i gupp etc så gungar den rätt bra. Även så kan man gunga bilen ganska bra med lite armkraft. Finns det något knep eller sätt att få bilen lite fastare eller är det bara byta dämpare och fjädrar som gäller? Isåfall funderar jag på om dessa kan funka: Länk

Bilen är en bruksbil, men lite lägre skadar ju inte.
wi
13
willlen
320i Limousine, e46 m-sport -04

Detta kanske hjälper :)
sw
31
sweddan82
318is -95
Jag tänkte på dem först, men när man gungar bilen med armkraft så känns det som om dämparna är slut. Som om bara fjädrarna håller uppe bilen. Lika fram som bak. Har kikat och känt lite mera ikväll och det verkar vara dämpare och fjädrar som är säckiga. Funderar på ett billigare väghållningskit istället. Vill dock inte ha bilen toklåg utom lagom. Läste lite att t ex 30/10 eller 40/10, 40/20 osv kan vara bra. E36an verkar få hängig röv om man sänker mer i bak :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du är nog inne på rätt spår, troligtvis är stötdämparna helt slut. Ta dig en titt om du kan se om de fuktar (dvs läcker olja) - ett säkert tecken på att de har gjort sitt. Det brukar fukta där kolven går in i stötdämparröret och sedan brukar det vara fuktigt delvis eller längs hela stöddämparröret.

Rev nyss isär mina fjäderben från min gamla E30 325ik -88. Jag kunde spela dragspel utan minsta ansträngning med de dämparna :-) Inte minsta tillstymmelse till motstånd vare sig på compression eller rebound!

Eftersom det är en bruksbil så skulle jag rekommendera att sikta in dig på ett enklare och prisvärt kit med stötdämpar och fjädrar som har en liten sänkning, tx 30/10 eller 40/20 är nog lagom. Spara sedan pengarna till annat absolut nödvändigt som behöver repareras på en bruksbil.

Det du länkade till är precis den typen jag tänker på.
sw
31
sweddan82
318is -95
Tack för bra svar. Jag har inte sett att någon av dämparna läcker.
Då kanske man skulle beställa dämpare och fjädrar. Hur svårt är det att byta allt själv runtom bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är lätt att byta om man har erfarenhet/kunskap och rätt verktyg, men det är svårt utan erfarenhet/kunskap och rätt verktyg :-)

Svaret på frågan beror helt enkelt på förutsättningarna.

Men jag skulle nog sätta runt 3-4 av 5 skiftnycklar som svårighetsgrad.

När man byter dämpare där fram måste du ändåså ta loss fjädern, så ser fjädarna dåliga ut (rostiga tex) så är det ett bra tillfälle att byta.

Sen ska du passa på att byta slitagedelarna. Genomslagsgummit brukar alltid vara söndersmulat. Skyddsröret brukar alltid vara trasigt. Fjäderbensunderläggen brukar ofta vara i riktigt dåligt skick. Brukar dessutom alltid vara några låsmuttrar med i konstruktionen och de bör man inte återanvända så de kan man behöva köpa också (toppmuttern till stötdämparen brukar dock alltid följa med stötdämparen).
sw
31
sweddan82
318is -95
Ok. Vad jag har sett så verkar det inte så svårt. Man tar ju ur hela stötdämparen med fjäder och allt i fram. I bak är det ju bara lossa dämparna och ta loss fjädrarna.
Jag har köpt nya dämpare samt fjädrar. Blev ett 40/20mm kit. Tänker i samma veva byta fjäderbenslager fram och rubbet i bak. Det svåraste verkar vara att få tag i fjädersäte upptill till framfjädrarna. Finns dem att köpa lösa? Om dem skulle vara riktigt dåliga som sitter där nu. Genomslagsgummi och skyddsdamask kan vara smart att byta. Tack.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, fjäderben och stötdämpare är en enda enhet på E36. Helt rätt, bör inte ställa till för mycket problem. En bra fjäderspännare måste du dock ändåså ha eller kunna låna (och kunna hantera den - en ihopspänd fjäder på vift är inga roliga saker).

Byte av fjäderbenslager är en bra ide - när du ändåså har allt nere!

Fjädersäte upptill? Menar du detalj #8 eller #9?
Länk

Vadå, sa BMW-återförsäljaren till dig att de delarna har upphört och att de inte säljer de längre?!?

Förhoppningsvis är det en lite annan konstruktion på infästningen på dämparna bak på E36 än tex E34. Där är det minsann inte bara att ta loss :-) Jodå, skruven kommer loss, men du får inte loss stötdämparen hur mycket du än tar i! Stötdämparen har en hylsa som trycks in ett par centimeter i bärarmen och efter 20 år sitter den maffigt fastrostad - många E34-ägare vet vad jag menar :-)

EDIT : Verkar som du har tur, bör vara bara att lossa.

Såhär ser en typisk E36-dämpare ut
Länk

Här är den ökända E34-dämparen med hylsan som alltid rostar fast :-)
Länk
sw
31
sweddan82
318is -95
Ja, fjäderspännare har jag. Dock från biltema, men dem ska fungerar bra enligt andra. Jag menar både nr 8 och 9. Jag har bara kollat på nätet efter nya såna. Kanske går att få tag i hos bmw, vet ej.

Jag hittade en guide på youtube om hur man byter dämpare runt om. Verkar lättare på e36 än e34 :)

Här är den:

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kör också med fjäderspännare från Biltema, fungerar fint - man får bara vara lite extra uppmärksam.

Använder tre stycken (jämnt fördelade) av modellen nedan, vara bara några veckor sedan jag demonterade fyra stycken E30 fjäderben fram med nedanstående utan några problem. Så det kommer att gå finfint!
Länk

Jodå, denna typ av delar kan du köpa hos BMW. De har även väldigt mycket för långt äldre modeller än vad din är. Däremot finns det en del delar som inte går att köpa längre från BMW, men då brukar det mer handla om inredningsdetaljer, tyg, lister och dylikt.

Vill du ha tex underlägg till din 318i från -75 så är det bara att pinna in och beställa 31 33 1 100 636
Länk

Så det är bara gå till BMW på kafferasten och beställa (eller ännu enklare bara ringa och beställa).

Som jag nämnt i andra trådar så finns det hitintills inget dokumenterat fall i Sverige där någon anställd hos en BMW-återförsäljare har bitit en kund (kan dock inte lova hur det är i andra länder) :-)
sw
31
sweddan82
318is -95
Ok. Ja det är exakt dem fjäderspännarna jag har. Ok, då får jag kolla om sen hos bmw angående fjädersäten :) Tack.
sw
31
sweddan82
318is -95
Fick äntligen tummen ur igår och bytte alla dämpare samt fjädrar runt om. Det gick väl relativt bra, men det tog tid. Jag tror problemet till svampigheten i bilen berodde på att alla dämparna var slut. Cykelpumpar. Sen så var bakfjädrarna av. En var av två varv och den andra var av totalt 4 varv, två uppe och två nere :/ Nu känns bilen som ny :) Snacka om skillnad. Dock var det något som pajade bak. Misstänker att något har släppt eller nåt vid handbromsen för hjulbultarna tar i :( Måste riva det idag och se vad som hänt.

Tack för hjälpen och infon jag sökte tidigare. 40/20 sänkningen blev kanon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.