|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
reddanger: Vinterhjul på, men de är jämt slitna. Det är sambons bil och hon har märkt av det. Nu senast kunde hon köra med DSC avstängd. Jag körde idag för att provocera fram felet, men det blev så klart inget. hittade heller inga relevanta felkoder med sådant program som Ola här på forumet säljer. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, "ABS-sensorn" är ju till för att känna av hur snabbt ett hjul roterar. Därför är det uppdelat i två delar. Del 1 : Själva sensorn sitter fast (är stationär). Del 2 : Sen måste något trigga sensorn och denna del sitter naturligtvis på det som snurrar runt (eftersom det är det man vill mäta) - denna del består av små tänder. När en sådan upphöjd tand passerar givaren så skapas en liten elektrisk puls som givaren skickar vidare. Det blir ungefär som ett pulståg : AV-PÅ-AV-PÅ-AV-PÅ Ju snabbare det växlas mellan tillstånden AV och PÅ, desto snabbare snurrar hjulet. Nej, ABS- och DSC-systemet använder samma givare. Även punkteringvarningssystemet använder samma givare (om inte bilen har däcktryckssensorer i hjulen samt tillhörande utrustning i bilen). Anledningen varför du inte kan identifiera kuggkransen i ETK är med största sannolikhet den förklaringen jag gav i mitt tidigare inlägg. Det är för att BMW inte sälja dessa lösa. Kan också bero på att alla BMW-modeller inte har denna krans, så därför har man en generisk bild som passar alla. Dessa bilder som visas i sprängskisserna är bara generiska, komponenterna ser ju naturligtvis helt olika ut ibland beroende på modell, år etc etc etc. Har är en bild på en begagnad drivaxel - här kan du tydligt se kuggkransen Länk Jodå, ABS-sensorn finns med i ETK. Nu tar jag min E87 120i som exempel, se detalj #20 i skissen nedan Länk Det är möjligt att det inte finns några eftermarknadskuggkransar till din bil. Se mitt tidigare inlägg där jag länkar till två företag som säljer eftermarknadskuggkransar och de hade inte till min E87 tex. @Matthias : Vilken leverantör syftar du på i ditt inlägg? EDIT : Bra påpekande angående hjullagret! Vissa modeller har denna kuggkrans inbyggd i hjullagret istället! Den fyller dock samma funktion som den "vanliga" kuggkransen. Men när man monterar dessa hjullager gäller det att montera det åt rätt håll! |
@Matthias : Det kan ju faktiskt vara så att du har ABS-kransarna inbyggda i hjullagren. Har ju inte tittat specifikt på din modell, utan diskussionen i den här tråden har ju varit om modeller med ABS-kransarna på drivaxlarna (men jag är relativt säker på att E87-modeller med mer effekt som tex 130i inte har ABS-kransarna på drivaxlarna utan de sitter inuti hjullagren). Vad har du för modell? Eller ännu bättre, vad är dina 7 sista siffror i VIN-numret (chassinumret)? Med de 7 sista siffrorna är det mindre risk för fel... |
|
Hej igen Jo då är jag med, tänkte också att ABS och DSC bara har en enhet som ger signaler och en enhet som läser på varje hjul. Själva sensorn (läsaren) är lätt att identifiera, men det var knepigare att hitta givarenheten som snurrar (krans eller hjullager). På Real hittar jag inte ett ord om detta (VB63289). Det var verkstaden som snabbt hittade hjullagret med inbyggd givare (Autoexpertens databas). Frågan om jag har krans eller hjullager spelar kanske bara roll för diagnos av fel: flera nämner rostig krans som orsak till fel i systemet, men jag har inte sett på vilket sätt hjullagret går sönder och orsakar dessa fel. Då kan iofs sensorn vara dålig, men borde då ge felkod? Sen är det lättare att byta hjullager än krans, om det måste bytas? Kransen kan inte bytas? Tack för input! Matthias |
|
Nä, VKBA 6632 är ju SKF's egna artikelnummer :-) Det ska ju inte BMW ha i sin reservdelskatalog, så det är så det ska vara - helt normalt. Klicka på länken nedan, fyll i "VKBA 6632" i fältet "Article Number" och tryck "Search" Länk Precis, det spelar mest roll för felsökning. Att ha kransarna inuti hjullager är enligt min mening en mycket bättre och mer robust lösning - om de konstruerat rätt vill säga (dvs att kransen inte kan lossna eller liknande). För om det kommer in smuts där så lär hjullagret ge upp innan kransen går sönder. Om du har krans inne i hjullager är det mindre sannolikhet att det är fel på dina kransar. Du har antingen krans på drivaxeln eller krans inne i hjullagret (inte både och). Se min fråga i nästa inlägg! Det kan vara sensorn, men det kan lika gärna vara så kallat signalintegritetsfel dvs fel någonstans på kablaget. Kanske kabeln skaver emot något, kanske det är glapp någonstans, kanske det har börjat ärga någonstans på vägen från tex höger bakhjul ända fram till DSC-styrdonet där framme. Finns många saker som kan gå fel. Det brukar ta lite tid innan den sätter en felkod verkar det som. De här intermittenta små avbrotten verkar inte säta felkoder direkt. På min tog det faktiskt ganska lång tid och många ingripanden av DSC-systemet innan det sattes en felkod. Men felsökningen är enkel. Man kan antingen koppla in ett bättre diagnostikverktyg som kan logga alla fyra ABS-sensorsignaler via DSC-styrsystemet och när man känner ett ingrepp så kommer det förhoppningsvis att synas på graferna och då kan man avgöra om det är någon sensor som ger knasiga signaler och isåfall vilken/vilka det är. Eller så kan man hissa upp bilen (går ju snabbast med en pelarlyft) och koppla in samma diagnostikverktyg som samlar in datan via DSC-styrsystemet och studera en sensor i taget när man snurrar hjulet och se efter oregelbundenheter. Du kan ju även koppla loss sensorn och koppla in ett universiellt diagnstikverktyg direkt till ABS-sensorn och analysera signalen - detta bör ju ge den bästa upplösningen och detaljrikedomen (för jag vet att det är en viss begränsning med dataöverföringen via diagnostikverktyg via DSC-enheten och ut på OBD). Jag är ganska säker på att dessa nyare ABS-sensorer är av den aktiva typen, dvs den ger endast två distinkta spänningsnivåer ut och kräver spänningsmatning för att fungera. Äldre ABS-sensorer som var passiva kunde man mäta upp med ett vanligt oscilloskop då dessa genererade sin egen spänning (ju snabbare hjulet snurrade desto högre frekvens och högre spänning). I korthet, lämna in bilen för felsökning på en versktad. För din egen nyfikenhets och kunskaps skull så ta en titt på videon nedan. Även om du aldrig kommer att göra detta själv kan det ändå vara intressant att se hur det fungerar. Den är faktiskt bra och du får se de olika komponenterna och även felsökning - nu är det här ett väldigt lätt fall då signalerna är så korrupta konstant och dessutom ser man visuellt enkelt vad som är felet. |
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! @Matthias : Vad är bilens sju sista VIN-nummer siffror? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
Tack Slangen för mer input och videon, den var mycket klargörande! Jo jag skrev in Vin i inlägget (VB63289). När julstöket lagt sig lite skall jag kika in under bilen. När bilen blivit felsökt av verkstad återkommer jag med feed-back. Då borde vi veta det mesta om felet... Matthias |
|
Doh! Dubbel-Doh! Sorry, av någon anledning tolkade jag det som ett artikelnummer på ditt hjullager (med ett typo då SKF's börjar med VKBA). Ok då har VIN! Som du också redan sett så har ditt bakhjulslager BMW artikelnummer 33 41 6 762 317. Om du tar detta nummer och knådar in i SKF's onlinekatalog så får du fram VKBA 3682. Där står även detta "Kit contains bearing with integrated magnetic impulse ring in one of the seals." Så precis som du nämnt innan så har du dessa kuggkransar inuti hjullagren där bak. ===> OBS! <=== Länken du skickade gick till VKBA 6632. Detta är ett större hjullager (41x54x85) och sitter bara på modeller som har utrustningsoption S100A (dvs usable load increase). Jag tror inte du har denna option (ska dock dubbelkolla). Därför ska du troligtvis ha det mindre hjullagret (37x42x75), dvs VKBA 3682. Å andra sidan så är det troligtvis inte ett bakre hjullager som behöver bytas. KAn ju lika gärna vara en ABS-sensor där fram som strular (och där vill jag minnas får man byta hjullager/fläns/kuggkrans som ett enda stycke). Eller så har det inget att göra med några kuggkransar, kanske är en sensor. Kanske är fel i DSC-styrboxen. Kan även vara rattvinkelgivaren som strular (inte hlet ovanligt). |
Nej, kan inte hitta att du har utrustningskoden S100A. Är du osäker så vet BMW när du köper reservdelar därifrån. 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 2BH LT/ALY WHEELS DOUBLE SPOKE 156 240 LEATHER STEERING WHEEL 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 3AC TRAILER TOW HITCH 302 ALARM SYSTEM 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 4AB FINE-WOOD TRIM BURR WALNUT 4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 521 RAIN SENSOR 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION 663 RADIO BMW PROFESSIONAL 7RP ADVANTAGE PACKAGE 7RS COMFORT PACKAGE 8SP COP CONTROL 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION 896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION 9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION 321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR 497 CENTRE ARMREST IN REAR 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 851 LANGUAGE VERSION GERMAN |
|
Lite återkoppling Har varit utan problem ett tag, men nu återkom felet när jag körde. Direkt till verkstaden som inte hittade felkoder. Felet verkar sätta igång vid högersväng, men sedan blir det värre tills man måste koppla ur DSC. Bilen till verkstad nästa vecka. Återkommer då. Matthias |
|
|
Återkoppling: Bilen tillbaka efter verkstadsbesök. Inga felkoder uppstår även när problemen blir värre. Mekanikern hittade fel på vänster bak (vet ej hur han hittade det). Vad var då felet? Både sensorn och givaren är bytta. Givaren var en kuggkrans, inte inbyggd i hjullagret som jag trodde tidigare. Kransen var rostig och svullen och hade sannolikt förstört sensorn. Enligt mekanikern har nästan alla modeller e90 325 givaren i hjullagret, men inte min. Enligt slangen sitter kuggkransen fast på hjulaxeln och är inte en lös del som kan beställas. Min mekaniker lyckades dock ta av den och sätta på en ny han hittade någonstans. Slapp därför byte av drivaxel. (man tackar för att man har en mekaniker/verkstad med principen att laga/byta det som går att laga/byta istället för vissa andra verkstäders princip att byta hela moduler, typ kabelstammen). Slutsatsen är att detta fel är helt likt många andras fel med rostiga kransar, men det är knepigt att hitta felet. Tak för all input! Matthias |
|
Mycket bra återkoppling! Tummen upp! Se mitt tidigare inlägg hur mekanikern troligtvis hittade att det var vänster bak (ibland är systemet väldigt segt att sätta en felkod utan anser att det är "märkligt halt" på vägbanan istället). Men det där var lite märkligt med vilken kuggkrans som användes. Enligt ETK så har du ett hjullager som har inbyggd hjulkrans. Å andra sidan kan det ju vara så att du faktiskt har detta hjullager men det används inte utan det är kuggkransen på drivaxeln som används. Hittar heller inget brytdatum på drivaxlarna, finns dock ett brytdatum på 01/2006 (exakt samma månad som denna bil var tillverkad) men det gällde bara för automat men denna bil var manuell. Ibland kan det finnas avvikelser i ETK och det inte stämmer med bilen, kan vara något sådant vi stötte på här. Ett förtydligande angående kuggkransen. Jag beskrev precis det som mekanikern gjorde! Som jag nämnde innan så sitter kuggkransen fast på drivaxeln, men nämnde även att det är en lös del som pressas på. Problemet är att BMW inte erbjuder den löst och jag hittade inget eftermarknadslösning heller (vilket var lite märkligt då detta är ett vanligt problem). Därmed inte sagt att en duktig mekaniker kan hitta en bra begagnad eller helt nya ABS-ring och montera denna! Bra gjort! Se mitt tidigare inlägg om just kuggkransar >> ABS-ringarna är en del av drivaxeln. >> >> Vad jag kan se i ETK så erbjuder inte BMW denna del lös - du måste köpa >> hela drivaxeln (#1 i skissen nedan) >> >> Men ABS-ringen ser ut som en billigare variant som bara pressas på >> relativt enkelt. Det borde vid det här laget finnas som eftermarknadsdel >> då det är ett ganska vanligt problem. >> >> Dock så hade varken drivknuten.se eller absringar.se något till E87 |
En kortare uppföljning, nu har det faktiskt börjat dyka upp eftermarknadskuggkransar som verkar passa E87 (och andra modeller som tex 3-Serie som har samma konstruktion). Har hittat hos både Mekonomen och Schmiedmann Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.