|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För en vecka sedan började DSC aktiveras felaktigt på min E46. Framförallt vid högersväng men även vid måttligt gaspådrag rakt fram. Inga felkoder vid avläsning men styrvinkelsensorn gick inte att (om-)initiera? Enbart DSC funktionen som krånglar, enbart DSC lampan som blinkar. ABS och hastighetsmätare fungerar som de ska. Någon som har en aning? Mvh Christian | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var så det började på min E87. DSC gick in och ströp, men kunde vara fint en vecka. Och sen ströp den igen och allt var fint en vecka. Vid denna tidpunkt hade jag märkligt nog inga felkoder. Men ganska snabbt därefter så började den strypa allt oftare och till slut lyste både punkteringsvarningslampan och ABS-lampan. Det var ABS-ringen som hade börjat rosta och svälla och börja gå emot sensorn. Det är alltså inte helt otroligt att det är början på ovanstående fel som du ser nu. |
|
Tack! Är det den som också kallas "kuggkransen" och sitter höger bak eller sitter det en "abs-ring" vid varje hjul? |
|
Det sitter en abs-ring vid varje hjul och dessa ser ut som en kuggkrans. |
| Får du inte felkod på styrvinkelsensorn? | |
Glömde nämna att runtomkring första gången DSC ströp motorn så kom det en felkod angående styrvinkelsensorn. Så jag trodde i början att det var denna som började glappa - men så var det alltså inte (och den felkoden dök aldrig mer upp igen). |
|
Ingen felkod på styrvinkelsensorn eller något annat relaterat till DSC/ABS. Bara"error" vid försök att om-initiera styrvinkelsensorn?! Skumt! Får kolla om någon ABS-ring ser rostig/svälld ut... Dyrt/krångligt att byta? Mvh Christian |
|
| Försök ta bort sensorn och tvätta rent och gör rent och ringen, kan ha fel men måste du ta bort navet så finns risk att hjullagret går sönder | |
|
En kompis hade samma problem på sin E39 innan jul. DSC ströp, Inga felkoder. Jag kollade signalerna från ABSgivarna i INPA och kunde snabbt konstatera att det var knas med signalen från en givare. Har dock inte hört med honom om han har hittat orsaken. Förresten syntes inget konstigt när vi snurrade hjulen manuellt, men när vi körde en sväng droppade signalen från ett hjul till noll med nån sekunds intervall. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tack! E46:an ska ändå in på recall byte av airbag, förhoppningsvis nästa vecka, så har bett dem att kolla på detta samtidigt. Kommer nämna alla tips från denna tråd ;-) Mvh Christian |
|
|
Feedback: Det var ABS ringarna bak som börjat rosta och svälla, värst på höger sida. Verkstaden har nu chimsat/svarvat ner båda med lyckat resultat! Tack för alla tips! Christian |
|
Bra med feedback! Gilla-tummen! Enligt min verkstad är detta ett mycket vanligt problem. Vet inte riktigt hur de tänkte där, ett mycket utsatt ställe och man väljer att pensla på ett tunt lager med hobbyfärg. Man kunde uppenbarligen hantera det förut, på tex E34 var denna typ av problem inte alls lika vanligt. |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Kollat däck tryck och däckslitage? |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Läste visst inte så noga :) |
|
Samma fel här Var hittar man ABS-ringarna/kuggkrans på OEM. Borde väl sitta vid hjullagret? Matthias |
|
ABS-ringarna är en del av drivaxeln. Vad jag kan se i ETK så erbjuder inte BMW denna del lös - du måste köpa hela drivaxeln (#1 i skissen nedan) Länk Men ABS-ringen ser ut som en billigare variant som bara pressas på relativt enkelt. Det borde vid det här laget finnas som eftermarknadsdel då det är ett ganska vanligt problem. Dock så hade varken drivknuten.se eller absringar.se något till E87 Länk Länk |
| Whut? | |
|
Enligt verkstaden sitter givaren i hjullagret... Matthias |
|
Ja, givaren sitter mycket riktigt monterad (nedstucken) i hjullagret/navet. Men tonringen/ABS-ringen/kuggkransen som givaren läser av sitter på drivaxeln. Och det var ju placeringen av ABS-ringen/kuggkransen som efterfrågades. |
|
Hände detta i samband med däcksbyte ? Om bakhjulen är lite mindre än fram så kan det bli så, hände mig och löstes genom att flytta bakdäcken till fram. Men då uppkom problemet vid en viss fart och det verkar det ju inte göra för dig. |
|
|
Hej Tack för bra info! Vad är det för skillnad på givaren och kuggkransen? Har ABS-systemet och DSC-systemet olika givare? Det är lite lustigt att man inte kan identifiera kuggkransen på bilderna i etk. I ETK sägs heller inget om att hjullgret har denna funktion. Den enda gången jag sett vare sig givaren eller kuggkransen beskriven är i denna länk Länk Samma leverantör har något som heter ABS-kuggkrans, men inte till min bil. Vad är det jag inte förstår? Matthias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.