|
|
|
|---|---|
|
Väntar på bilen och den kommer v. 9 och funderar på att ta org. LM 392 17" som levereras med bilen och sätta vinterdäck på dom och i så fall köpa AEZ Sydney 8x18 till våren. Tror att det är ET37 på LM 392 17" vad ska man i såfall välja för ET på AEZ fälgarna 30 eller 42? Är det någon som har erfarenhet av kvalite, passform osv när det gäller AEZ? En fundering kring vinterdäcken på 17" till org.fälgarna. Vill gärna ha 205/50-17 är det ett ovanligt däck är inte sugen på att gå upp till 225 för greppets skull, vad tycker ni? Tack för alla svar! | |
|
jag hade gjort såhär Glöm Aez om dom inte har exakt samma ET som dina original ..om du tvunget ska ha dom fälgarna så får du väl ta dom som är 42 annars breddar bilen utåt ...mindre ET ..bredare/spårigare bil ...som är gjorda med exakt samma ET BMW ska helst ha samma ET...väldigt känsliga googlade din styling 392 fälg..fick fram att den är 7.5 ?? om det är en 7.5 bred original fälg så kommer ungefär däcket och fälgen vara exakt lika breda om du köper 205....jag tycker inte det är så snyggt...för du ser inte trottoarkanterna så lätt på vintern och du vill väl inte ha fula märken på dina nya vinter fälgar..jag tycker folk ska vara mera rädda om sina BMW fälgar...för dom är jäkligt bra kvalitet på när det gäller hållbarhet..jag hade köpt 225 vinterdäck om det är 225 på sommardäcken ...bilen ska inte ha smalare däck än original ...den kommer inte bli så stabil på vintern med 205 däck ...och sedan är det ju detta med RFT ...en djungel ..hör med BMW ..dom vet bäst ...inte jag ;) |
|
|
Är fälgarna bara 7,5 tum breda (8 tums bredd var standard på E90 på 17-tummare) så skulle jag köra på 205/55/17 vilket är mkt bättre på vintern än 225. Bilen blir INTE instabil pga det. Observera dock att F31 ska ha dimensionen 205/55/17, inte 205/50. Vad gäller sommardäcken så skulle jag satsa på originalfälgar på en F31, AEZ ser, och är, ju bara billiga ut. Vill du köpa originalfälgar billigare än här hemma så kolla in Länk /Jonas |
|
|
Bytte till Sydney i 17" på min 335i efter ett försäkringsärende. Passform är som original-fälg, mer plats än DVB-fälgarna jag hade på vintern innan. Dock lite mindre än original. Mina är 8" med ET34. Vad gäller byggkvaliteten så känns dom bra, men jag har bara rullat på dom i drygt en vecka å andra sidan. |
|
| om man kollar vikten på en alu fälg så kan man lätt få en uppfattning vad det är för något ..för mina gamla original 330 E46 fälgar är verkligen tunga ...om man jämför med några andra BMW replica som jag hade förr...dom fälgarna blev skeva när jag körde i en håla...så jag tror att BMW fälgar tål mycket stryk i jämförelse...dom flesta AEZ är säkert bra när dom är nya...frågan är hur starka dom är när man kör i en håla eller annan skit som vägarbeten och annat konstigt som ligger på vägarna ;) | |
|
Tack för all input, blir lite tveksam till att köpa dessa då det var övervägande negativt. Vad får man betala för fyra org.fälgar typ 397, 400 M? Vill helst ha 18", över det känns som ett nedköp på komforten.. |
|
|
jag tycker det är nedköp på konforten redan vid 18 ...17 är bäst..om du inte ska köra formel 1 på svenska vägar ;) du får väl göra som alla andra...googla på tyska sidor...för här i Sverige finns det ingen firma som säljer billiga BMW original fälgar kolla här Länk |
|
| Www.leebmann24.de | |
|
Inga komfortproblem med 20-tumsfälgar och Michelin PSS, icke RFT. 18" och RFT är sämre, de punkteringsfria däcken är boven. Billiga fälgar på dyr bil är bara ok på vintern (kör själv dubbat på Dotz 18"), men det är endast min åsikt. Finns många bra kvalitetsfälgar om man går upp lite mer i pris, fortfarande billligare än OEM, och du får då något mer unikt. BMWs tråkiga utbud är bara, tråkigt.. |
|
| Vilka märken anses vara mer kvalité, värdiga en sommarfälg? :) | |
| BBS | |
|
Har kollat igenom BBS sortiment och tycker att det är snygg men väldigt vanliga, inte så unika. Iofs är det ett säkert val. Gillade Länk men tyvärr passar de inte F30/31 vad jag kan hitta.. |
|
|
Förstår inte riktigt detta agg mot AEZ Sydney fälgen. Har inte haft just den modellen dock en annan AEZ fälg på tidigare bil och kvaliteten var mycket god. Inga skador eller liknade under de 2 åren jag hade fälgen. Här följer en bild på F30 modellen med då 19" AEZ Sydney och jag tycker den modellen passar ypperligt på din bil! Lycka till.. Länk |
|
|
Handlar inte så mycket om fälgdesignen i sig då jag tycker Sydney ser bättre ut än de flesta OEM-modeller, men att vissa fälgar är billigare än andra har mer med kvalité och finish att göra. Alla fälgar gjuts inte i samma form, på samma sätt, av samma material. Man får det man betalar för, enkelt så. Vissa tillverkare löser sämre tillverkningskvalité "billigt" med ökad bulk, andra optimerar konstruktion och tillverkningsmetod. Nu talar jag generellt, en generalisering var även det jag skrev ovan; "billiga fälgar på dyr bil är inte ok". Undantag finns alltid, man kan självklart komma långt på en billig fälg på samma sätt som en del kan säga att de inte hade behövt en bilförsäkring under sin livstid för att de aldrig krockat.. typ :-p iaf, poängen kan man nog inte missa. |
|
|
Jag fattar galoppen! Man får göra en värdering av vad man betalar för... Hur som, det finns BBS fälgar för runt 3000, precis som AEZ Sydney. Så frågan är snarare håller dom ihop lika bra som ett par BBS i samma prisklass? Jag är inte intresserade av att lägga 5000+ /fälg |
|
| Bra fråga :-) | |
| @Carteen finns det fler bilder på den bilen du skickade? Vet du om den bilen är sänkt? | |
|
DunderDude: Här följer länk till denna bil. Länk |
|
| Tackar =) Ser riktigt nice ut, det blir ett par sådana till sommaren! På torsdag hämtar jag bilen!!! Ska bli riktigt kul =D | |
| Kommer bli bra och snyggt, samt att AEZ håller nog rätt hög/bra kvalitet. De är ju ändå TUV godkända/provade. Sen det här med ET.... F3x verkar ju ha allt mellan ET 31(7*16") och 47(bak)....... Original 8*18" har ET 34, så jag hade kört de med 30. | |
|
Kan någon med ett tränat öga avgöra om detta är 18 eller 19 på F30 på bilderna :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.