AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.324

523 e39 startar men dör

hej
fick problem med bilen,,, börja med att jag for iväg å redan efter ca 2km,, så börja den hacka,, tänkte inte så mycket så jag forsatte å köra,, men det blev bara värre efter 200m den hackade ännu mer och till slut så svara den inte ens på gasen,, den gick till slut på 3 cylindrar om inte mindre... ,,, la ur växeln å gled till parkeringen,, stänger av motorn en stund , sen när jag startar motorn så går den på alla cylindrar ca 5 sekunder,, å då börjar den misstända igen å tappa fler cylindrar, tomgången låg på ca 300-400, gör samma sak igen stänger av motorn en stund ,, startar men får fortfarande samma fel,, går på alla kort stund ,för att sedan misstända, gick inte ens varva upp den.

bogserade hem bilen,, tog bort kabeln från batteriet över natten,, nästa dag när jag skulle starta den, så startade den men dog direkt,, försökte flera gånger men samma problem, hjälper inte ens å gasa.

bensin finns i bilen, tror inte heller att det är tändspolarna eller tändstift, eftersom den tappar ju flera cylindrar samtidigt,
misstänker att det kan va vevaxelgivaren eller databoxen för motorstyrningen,, eller bränslepumpen.
någon som har haft liknande problem??

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Låter som bränslepumpen, men blir dyrt att chansa och byta ut delar på måfå.

Felkodsavläsning är till 99% billigaste steget att ta. Nolla alla koder och se vilka som kommer tillbaka.

En laptop + bmw scanner 1.4.0 är något alla e39ägare borde ha :O)
Låter bränslepumpen när du slår på tändning?, du kan mäta bränsletrycket på spridarröret. Är vacumslang till bränsletrycksregulatorn hel, relä mm
hmm ska ta å mäta bränsletrycket då,
har carsoft 65 eller va den nu heter,, men får inte skiten å fungera...
La
101
Lasse540
540iA -01
Som Terminator80 säger så är det en bra idé att kolla att vacuumslangar sitter på plats och är hela. Hade en Audi S4 för några år sedan som hade dessa symptom. Var ute o körde och allt var frid o fröjd. Helt plötsligt började den hacka och tappade all kraft. Haltade hem till garaget och inspekterade motorrummet. En liten vacuumslang hade hoppat ur sitt läge. På med en ny slangklämma och bilen gick perfekt efter det.
La
101
Lasse540
540iA -01
Råkade snubbla över "checklista för E39" här på forumet och hittade det här:

"Innandömet av katalysatorerna på 540 men även M52 kan lossna och täppa till vid höga varvtal, vilket leder till att motorstyrningen stänger av en eller flera cylindrar. Ett kännetecken är att bilen går dåligt och/eller tappar kraft vid högre varvtal (från 3500 till 4000 rpm). Man kan även hissa upp bilen och knacka försiktigt på katalysatorerna och höra hur det låter. Att byta katalysatorerna på en 540i kostar ca 12.000:-. "

Kan ju va värt att kolla?
Tror mer på bränslepump mm, har rensat katalysator men inte på BMW, men då gick den inte varva mer än 3000 varv, för att den var så igensatt och känner man där bak så är det inget flöde. På den bilen gick det rensa utan att få felkod på lamda sonder Hur pass känsliga Bmw är vet jag inte
Tack för tipsen , ska kolla genom vakum slangarna, fuelrailen osv , passar en bränslepump fra en e34? Vad tror ni
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
turbobeemer om du vill ha fungerande diagnosverktyg så Pm:a mig.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kan även vara kamaxelgivare på insugssidan om du har dubbelvanos.
läste om att man kunde ha bränsle problem om man hade ca 15liter bensin i tanken,, , och det var just de jag hade i,,, så jag tanka i 10liter till å vips så starta bilfan. hur många bränsle pumpar har e39:orna är det 2 eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Två!

En pump i vänstra sidan av tanken som pumpar över soppan till högra sidan där "huvudpumpen" sitter och som sedan pumpar bensinen till motorn.

Det är inte helt ovanligt att matarpumpen på vänstersidan ger upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visst är det den Som styrs av vakuum?
Vars kan jag köpa en sån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.