AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.665

Förtidigt åldrande packningar N46B20, E90 2006

ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Fråga: Varför har jag varit tvungen att så många packningar i min motor, N46B20, inklusive ventiltätningar. Det finns snart ingen packning kvar som jag inte bytt!

Eftersom jag haft så mycket problem med detta har jag surfat oehört mycket angående detta och kommit fram till att det verkar vara väldigt vanligt på E90, den bensin drivna 4-cylindriga valvotronic motorn, även N42 dess föregångare. Dessa problem har uppkommit vid graverande låga miltal. Jag har iofs inte haft BMW tidigare. (förutom en Z3 med en 6:a för nöjes körning och den lider inte alls av samma problem) Inte heller andra bilar jag haft har haft detta problemet.

Byter man en packning som läcker eller inte läcker så är konsistensen som hård-plast som smular sig och blir till små bitar. Ventiltätningarna ska vi inte tala om, de var fullständigt slut.

Finns det kunskap om detta på forumet. Jag tänker på faktorer som packningsmaterial, oljeservice intervall, val av olja, motorns drift temperatur, fukt i vevhuset (ventilation). Är det någon som har ide'er om varför materialet i packningarna inte håller i denna motor.

Sägas ska att min bil servats helt enligt BMW:s rekommendationer om intervall och oljetyp.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad kostade det att byta ventiltätningarna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är själv en ganska ny ägare till denna motor (sitter i min E87 120i -06) men har inga egna erfarenheter ännu men naturligtvis intresserad av ämnet.

Det finns ju två klassiska ställen på denna motor, packningarna kring vakuumpumpen samt o-ringarna kring de två vevaxelpositionsgivarna.

Min läckte ju naturligtvis kring vakuumpumpen så detta har blivit åtgärdat (vid 10 000 mil). Ingenting kring de två vevaxelpositionsgivarna - men det är så enkelt och billigt att åtgärda att jag ser det lika problematiskt som att byta vindrutetorkarblad.

Har även bett min verkstad att byta ventilkåpspackningen (då verkstaden den servades på innan min ägo inte gjorde ett bra jobb med denna). Men efter 10 000 mil så får det anses vara ok att byta ventilkåpspackning.

Oljetrågspackningen byttes, men det var för att oljetråget behövde bytas (föregående ägare hade tydligen kört emot något undertill och skrapat bort färg på oljetråget och det hade sedan börjat rosta ganska rejält).

@ecschos : Vilka mer packningar än ovan nämnda har du råkat ut för att behöva byta?

Tyvärr har jag ingen bra information angående packningars livslängd. Men värmecykler är troligtvis en faktor som påverkar packnings livslängd mer negativt än mycket annat. Funderar även på om oljan innehåller "aggressivt avfall" från förbränning (eller dålig förbränning) som kan accelerera åldrandet på packningar. Vad jag tänker på är tex om bilen körs extremt mycket korta sträckor kommer motoroljan troligtvis innehålla en hel del skräp och om man kombinerar detta med långa bytesintervall så kanske oljan kan påverka packningar. Nu "frihjular" jag här och det är mest idéer utan någon som helst uppbackning av vare sig kunskap eller fakta.
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
@bmw-slangen: Det är väl vad jag också funderat kring. Korta sträckor, långa intervall och en vevhusventilation som inte fungerat fullt ut. Man vet ju aldrig vad en begagnad bil varit ute för, som i mitt fall 12000 mil, oavsett stämplar och ägarutsagor. Hade jag varit lite mer påläst hade jag kunnat påtala flera brister som fanns vid köpet.

Packningar olja:
vakuumpumpen
o-ringarna kring vevaxelpositionsgivarna.
oljenivågivare
packning till VANOS motorn
sitter 2 st i anslutning till oljefilter huset
ventilkåpspackning (här är det vanligt att ventilkåpan i plast också måste bytas för att få tätt)
Plastslangarna (3st) till vevhusvent. åldras och spricker.

Packningar kylmedium:
Sitter ett lock bak på toppen som är svåråtkomlig.
en del o-ringar vid slangar och vattenpump.

Detta var det jag började med. Sedan när jag tog av toppen bytte jag allt som sas kom fram vid nermonteringen.

Diffen fick jag också byta den började vina mer och mer: Tydligen inget ovanligt heller vid låga mil. Kolla länken, finns även en del på Youtube.
Länk

Jag kör själv 12 mil om dagen till jobbet och räknar nu med att ha en bil som håller ett tag. Som sagt det är en suverän bil annars.

@Kane: Jag började med att försöka byta tätningarna ovanifrån med trycksatta cylindrar. I det fallet hade det inte kostat mycket mer än verktygen för kam inställning, ventiltätning och ventilkåpspackning. Kanske 4000. verktygen kunde man ju sålt sen.

Nu höll inte ventilerna riktigt tätt. Motorn går väldigt magert och det blir varmt, sliter tydligen på ventiler och säten.

Jag gjorde det för ung 12000 med verktygsinköp och toppöversyn.

Jag pratade med flera "BMW kunniga bilverkstäder" men de ville inte ta på sig jobbet.

BMW ville ha 34000 och där hade jag nog fått betala toppjobbet också.
Det är ett tidskrävande jobb och ska man kunna debitera 1200-1500 kr i timmen så blir det dyrt. Klart man tar en utbytesmotor då men då står man där kanske senare med samma problem ändå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.