|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är sugen på göra min 330i e90 lite vassare så till frågorna :) 1.vad passar från m3 till min 2.vilka bussningar vill ej ha för hårda 3.vad är det för skillnad på sport chassi och M-chassi, jag har sport chassi på min bil 4.var bör man börja? ,för jag kommer inte ha råd och göra allt samtidigt sitter ni inne på info och tips dela gärna med er alla förslag e välkommna :) Tack på förhand | |
bj 9 335i Touring 2010 M-sport N55
- Cobb AP V3 PTF pro-tune - Alpina B3 TCU flash - Bilstein B12 pro-kit - M3 front bits - M3 subframe bushings |
Hej Henke87. Jag går i samma tankar som du att byta ut diverse chassidelar mot betydligt robustare M3 grejer. Som jag förstår så är många saker som är en "direct fitment" ifall man läser på e90post som är ett av de större bmw forumen i USA. Jag har sneglat på att byta till dessa M3 komponenter. 31102283575 Dragstång vänster med gummilager 31102283576 Dragstång höger med gummilager 31102283577 Bärarm vänster 31102283578 Bärarm höger 37142283867 Reglerstång (för xenonljusbilar, krävs vid byte av de främre delarna) 33312283382 Gummilager 2 st (främre på bakaxeln) 33312283383 Gummilager 2 st (bakre på bakaxeln) Anledningen till detta är att jag tycker att min 335i e91 LCI har allt för mjuka gummilager framför allt på bakaxeln (sök på M3 subframe bushings så kommer du hitta en hel drös med artiklar) och det gör att den blir slingrig vid gaspådrag och inte känns 100% stabil. Genom att byta främst de delarna som jag har radat upp så skall bilen bli mycket mer stabil. De främre delarna skall även ge dig mer negativ camber ifall så önskas pga att de är lite annorlunda utformade än våra orginal och ge bättre körkänsla/väghållning. Har snackat med min lokala BMW verkstad om att byta dessa delarna men de kan inte garantera att de passar. När de slår på tex gummilagrerna bak så står det att de bara passar för M1 och M3 säger de men jag är så gott som 100% säker på att de även passar för våra bilar + att det är jävligt tidskrävande att byta lagren bak så det är dyrt. Är det någon här som har gjort dessa modifieringar och kan bekräfta att de passar? Kan tänka mig att kanske Enrita eller Johmei kan upplysa oss lite grann. /Fredrik |
|
tjenare bjorkman jag hittade en tråd på garaget med en kille/man uppdaterar sitt chassi på en 335i e92. han har än så länge bytat det i framvagnen du skrev, den kan nog va intressant och följa :) Länk Jag ser ni e rätt många som läst tråden va inte rädda för skriva får hellre era funderinga än inga svar alls :D MVH Henke |
|
|
Hej på er! Henke, Sportchassie och M-sportchassie är samma sak. Däremot M3 har ett betydligt stabilare chassie. Generellt så passar nog de flesta bussningar från M3 till Vanligt M-sportchassie, M3 bussningar är lite av ett mellanting, sen finns ju Millways Solida också. Bakvagnsbryggan är ju ganska lös så där vill man kanske börja, men det är ett ganska stort jobb och om man skall byta krängningshämmare också så passa på när den ändå är nere (finns M3 eller H&R och säkert många fler som jag inte vet). Jag vet att johmei har bytt undre främre bärarmar (inkl bussningar) till M3ans, det ger dessutom lite mer camber fram, men camber fixar man annars enklast med Millways justerbara topplager (camberplates). Om jag minns rätt så har enrita alla bussningar från M3 på sin bil. Självklart så säger BMW verkstaden att de bara passar för 1M/M3, det står ju i deras dator… Väldigt mångadelar går att flytta rakt över men inte allting. /DJ |
|
|
Någon som vet om M3 styrstagen passar , då båda är av alu, men har för mig att M3:ans är längre så man måste byta spindeleden också för att det ska passa. Ska PM:a Enrita. Ska nog beställa båda länkarmarna bak x2 samt länkarmrmen fram till att börja med. |
|
| ? | |
|
Blir väldigt nyfiken på detta jag med. Enligt Leebman24 Länk Verkar det ju som att det skall passa. // Jonas |
|
- Cobb AP V3 PTF pro-tune - Alpina B3 TCU flash - Bilstein B12 pro-kit - M3 front bits - M3 subframe bushings |
Hej alla här. Tittade in och såg att tråden byggs på lite sedan mitt inlägg i januari iår. Som ni såg då gick jag i tankar att byta ut lite delar på min BMW. För någon månad sedan beställde jag samtliga delar som jag radade upp i mitt förra inlägg och jag kan bara säga att delarna passade 100% och resultatet blev grymt bra. Bilen är mycket stabilare och körglädjen är återfunnen. Borta är svajigheten i bakdelen som förstärktes sedan jag bytt dämpare och fjädrar till Bilstein B12 Prokit samt nya 19" fälgar med däck (ej RFT). Tack vare att dämparna är rejält hårdare samt att däcken biter bättre så fick de bakre bussningarna ta en rejält större belasting och då märker man verkligen hur svajiga och instabila de är. Våra chassin är ju gjorda för RFT däck och de är ju hårdare än vanliga däck och då sätter de dit mjukare gummilager från fabrik för att kompensera detta och få ett mjukare chassi. Framvagnsdelarna gjorde även sitt och man märker hur mycket bättre känsla man får när man svänger samt hela bilen känns mer solid och stabil genom ratten. Jag kan starkt rekommendera att byta delarna. Det ända som suger är att för att bytta gummibussningarna/lagren i bakvagnen så krävs det att man river ner bakvangsbryggan och det är tidsödande och kostar en slant ifall man ber en verkstad göra det. Hoppas att min lilla summering här kan vara till någon hjälp för de som funderar på att göra denna modifiering. /Fredrik |
Transocean |
Vad kostade kalaset? |
|
Också intresserad av vad kalaset slutade på.. Lejde du bort arbetet eller gjorde själv? hur många verkstadstimmar räknar dom med? |
|
M3 originaldelar (de jag räknat upp ovan) kostade lite över 7000 kronor på leebmann24 ifall jag inte minns fel. Kan köpa 3:e parts delar till lite mindre kostnad men jag ville ha orginaldelar. Jag bad en lokalverkstad som jag hört gott om montera samtliga delar för 4400 kronor + 4-hjulsinställning för 795 kronor. Hade begärt offert på allt innan jobbet och det vart tur det =) De hade räknat på 335 delar och när det kommer till M3s främre bakvangsbussingar så måste de gå i uppifrån (inte nerifrån som standard 335) och då måste man riva ner hela bakvagnsbryggan och det tar dubbelt så lång tid. Men eftersom de givit offert på det så stod de för priset de hade givit från början. Vet att jag frågade BMW på offert på detta ett tag sedan och de skulle 6000 kronor exklusive moms bara för att byta bakvangslagren (delar ej inräknade), lite väl saftigt tyckte jag. /Fredrik |
|
Björkman77: Vad kör du för dämpare/fjädrar till ? |
|
Bilstein B12 Pro-kit som består av B8 sprint dämpare (ifall jag inte missminner mig) med matchande fjädrar från Eibach, se länk nedan för mer info. Länk |
|
Ok, hade du bilstein dämaprna / fjädrarna monterade redan innan du modifierade chassit ? Kan du beskriva lite kort om hur du upplever skillnade nu mot innan med standard länkarmar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.