AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.222

Brölande vid 70km/h

Li
5
Lindfors
520d M-Sport touring -11
Har fått ett mystiskt brölande från bilen och det hörs som mest runt 70 km/h. Låter ungefär som att man kör kvar på 2ans växel (vilket självklart inte är fallet). Det är heller inte trasigt avgassystem då det inte uppkommer vid varvning på tomgång.
Trodde först det var något med dubbdäcken, men då det låter lika mycket på grov asfalt som på snö är det inte däcken. Mystiskt... Någon som har några idéer?
Bilen är en 520d aut F11.
Kanske någon rem, det är inte bakaxeln som låter?, moment omvandlaren går i som den ska, nåt med insuget, svårt att säga utan att höra
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Låter det lika oavsett vilken växel du väljer?

Mvh Martin
Li
5
Lindfors
520d M-Sport touring -11
Det låter som att vägljudet blivit dubbelt så starkt. Det låter lika mycket oavsett om jag lägger i friläget. Så det är kopplat på något sätt till varvtalet på hjulaxlarna, inte motorns varvtal.
Man reagerar ju extra mycket eftersom 5-serien är en tyst och välisolerad bil.
Kan det vara ett litet hjullager? Bilen har gått 16000 mil. Eller kan någon bussning eller dyl pajja från en dag till annan och göra att hela drivlinan låter mer?
Om pinjong lagret är dåligt i bakaxeln, brukar det låta vid jämn fart när man kör i ca 70. Men kan vara ett hjullager som du säger, öppna rutorna man brukar höra från villket hjul
Li
5
Lindfors
520d M-Sport touring -11
Var in på Mekonomen i Karlskoga och de var i stort sett säkra på att det var hjullagren. Då hörs oljud i 70-80 km/h men försvinner något vid högre hastigheter.
Har dock inte kunnat testa att köra och svänga rejält åt olika håll pga snöstorm, men ska testa om ljudet blir annorlunda då vilket borde kunna indikera att det är lagren.
Är det rimligt/normalt att byta hjullager vid 16 000 mil?
Det är normalt, men du behöver väll inte byta alla, lager ljud brukar låta mer vid en viss hastighet, men man brukar höra från villket hjul
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Kraftiga svängar hö-vä (gärna på torr asfalt) brukar berätta en del. Både som bekräftelse på att det är kass hjullager och även om vilken sida det rör sig om. När tyngden på hjulet lättar försvinner eller minskar alltså ljudet.

Edit: Men det visste du ju redan ser jag nu :-)

Jag har aldrig bytt på någon bil under 20 000 mil. Runt 25' på de få jag fått byta. Tidigt, visst, men helt orimligt tycker jag inte det är vid 16 000.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bussningen som sitter i bakre gaveln till diffen blir dålig, kan det bli en hel del mekaniskt oljud som liknar hjullagerljud.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.