AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.096

320dA vs 325iA

Sida 1 av 2
-T
6
-TuC-
523i -96
Första inlägget här, efter att tidigare bara ha lusläst mekartips och alla guider. Är iaf i dagsläget ute efter en "ny" bil (har en E39 för tillfället) och det lutar åt en E91. Har dock tittat på w204 också men det kanske man inte får säga högt!?:P

Det jag har som krav är att det ska vara en kombi och kosta "runt" 100.000. Har hittat två högst aktuella bilar, på en seriös firma.. men vilken!? Bortsett från det egna tycket om lukten av diesel eller ljudet i en bensin 6a:P så mottages erfarenheter och relevanta åsikter tacksamt. Båda bilarna är välbehållna/servade och 320d har bara haft 2 ägare, dock höga mil så då borde kanske 325 va att föredra. Men den är äldre? Om man inte har beslutsångest så får man:P

320dA
Årsmodell:2008
Mätarställning: 17.818 mil
Växellåda:Automatisk
Drivmedel:Diesel
Pris:109.000 kr

Utrustning
Automatisk växellåda
Diesel
Halvläder
panorama glastaklucka
sportstolar
advantagepaket
komfortpaket
isofix
förvaringspaket
motorvärmare och kupeuttag
sommar och vinterhjul

325iA
Årsmodell:2006
Mätarställning:10.994 mil
Växellåda:Automatisk
Drivmedel:Bensin
Pris:107.000 kr

Automatisk växellåda
Halvläder
sportstolar
drag
cd växlare
komfortpaket
dynamic och advantagepaket
motorvärmare och kupeuttag
sommar och vinterhjul
Diesel går ju gött med högt vrid, men man vet ju inte med bränslepump och partikellfilter, det kan ju dra iväg med reparation. Då är 325 med bensin mindre kostsam. Sen vet inte jag hur pass hållbara automat lådorna är
Ingendera (till begärda priser).
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Varför inte kombinera 6:a och diesel? Prova en 325d.
-T
6
-TuC-
523i -96
Anledningen till just utvalda bilar är för att dom inte finns allt för långt bort. Men 325d, absolut.. men det drar väll iväg i pris!?

Vad skulle vara ett lämpligt pris? Enligt kvd är dom vettigt prissatta, men mer än så vet jag inte!?
cr
17
crater
M550i -18
540i -98
528i -00
Länk
-T
6
-TuC-
523i -96
Vit är tyvärr inget att föredra för egen del, men tack för tips!

Vad skulle vara skäligt pris som köpare att ge för dom, om dom nu ligger för högt!?
Privat ligger dom på ca 70-80 tkr
Eller inte... Länk

Antar att det är denna: Länk
Synd att den saknar xenon.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Utan xenon är trist. Dessutom är bilens vänstra framdörr med 99% sannolikhet omlackad med nyansskillnad.

-------
//Lövet
Tänkte på 2006 årsmodell, 2008 är det mest företag
Det en stor skillnad på en -06 och en -08 som även har en nyare motor.

Dessutom finns det fortfarande inga som helst bilar i ditt prisspann: Länk
De billigaste är f.ö. riktiga vrak med noll utrustning.
Okey, jag sökte nog på manuell också, men jag tror ändå att det är lättare att göra något på priset om man handlar privat. Men sen kanske man har bil i inbyte mm
-T
6
-TuC-
523i -96
Jag tror jag nästan blir tvungen o betala mer om säljaren ska ta min bil i inbyte!:p

Om det är dåligt med bilar i efterfrågad prisklass, hur mycket borde man kliva upp för något "bra"? M.a.o en kombi som kommer gå ca 5år framåt och ändå ha en hyfsat andrahandsvärde och helst inte för mycket underhållskostnader. En billig bil m.a.o.. Har även börjat titta på 318. Varför jag skulle föredra att handla av en firma är p.g.a mina obefintliga kunskaper om bilar samt dom garantier som följer med.. Dock gäller det o välja en seriös firma om det skulle bli nått!

Eller är jag för "luddig" i mina önskemål?
Om du struntar i automaten och tar ett litet kliv uppåt i prisklass finns det ett betydligt större utbud.

T.ex. : Länk

Billigare bilägande kan du knappast få mtp uh-kostnad, bränsle, skatt, försäkring och vettigt andrahandsvärde.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Är benägen att hålla med Epsilon på den 318d - inte den mest sexigaste, men du får väldigt mkt bil för de pengarna.

----
BMW CS/SC #6212
Firmor lämnar oftast 3 månaders garanti, om du känner nån som är duktig på bilar och handla privat. Den garanti som firmor lämnar är inte mycket värd, många får inte ut nått av den om nåt går sönder. Men jag skulle rekommendera manuell låda för går automatlådan sönder brukar det kosta ganska mycket
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Ptja, men bensinmotor så kanske man lika gärna kan titta på 330i som 325i (brukar inte vara såå stora prisskillnader). N52-motorn med Valvetronic hängde ju med fram till 2007-2008 i E90-familjen ( Länk ). Efter det är det ju N53 med direktinsprutning och utan Valvetronic som gäller. Länk

Jag har en manuell 325i 2006 med N52B25 218hk @ 6500rpm &
250Nm @ 2750-4250rpm (den nyare N53-sexan har ~270Nm i maxvrid i 325-utförande) och har ju även en 323Ci 2000 med M52TUB25 (dubbel-Vanos) 170hk @ 5500rpm & 245Nm @ 3500rpm.
Måste säga att bottendraget i 325:an är helt annorlunda än 323:an, trots att de grovt har ungefär samma max vridmoment vid liknande varvtal. Så om du är ute efter betydligt bättre bottendrag än vad 523:an har så blir nog inte en new-old school N52B25 en besvikelse ;) (men 3-litaren är ju ytterligare något helt annat). Sen drar motorn givetvis fint till ända till varvstoppet - kul!

[Har inte testat någon motsvarande diesel]
-T
6
-TuC-
523i -96
Bottendraget är inget prio för mig.. Men tack ändå, samtliga. Nog fasen levererar detta forum!:)

Låter iaf som jag inte var helt fel ute med en 318. Då jag inte är ute efter hästkrafter.. Och om man tänker andrahandsvärde om typ 5 år borde det väll finnas nått att byta upp sig för? Men som denne firma hoffsten. Vad är det för några!? Hittar inte så hemskt mycket på nätet..
Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Köpte min första BMW på Hoffsten Motor i Haninge 2009. En e90 -06. Kan bara rekommendera denna firma. Trevligt bemötande,engagerad och hjälpsam personal. Kom dock inte ihåg namnet på säljaren jag köpte av men på den tiden var det en liten firma, som nu har expanderat. Visst var det några år sedan så mycket kan ha hänt sedan dess men jag bara hört positiva saker om detta företag. En seriös bilfirma helt enkelt.

Lycka till!
-T
6
-TuC-
523i -96
Pratade precis med Hoffstens om ovan nämnd bil, mycket trevliga! Skulle återkomma med några fler bilder och ett "aktuellt pris".. Ska bli intressant att höra vad dom säger!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.