|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ingen är tvungen att tycka som jag! Jag bara berättar om mina erferenheter och vad jag tycker baserat på många mil i en E34 M5 och en SAAB og9-3Aero samt provkörningar av E39 M5 i samband med att jag planerade köpa en. Det blev dock inget köp för jag tyckte E39an var för lik E34an. Är det något som hindrar att jag tycker som jag tycker? Och helst vill jag också slippa att få spydiga kommentarer! Per L |
|
|
Min erfarenhet av i detta fallet 9-5 med 200-nånting hk är att vid omkörningar på femman accelererar det mycket bra efter ca TVÅ SEKUNDER när man har fullt laddtryck och att det då också liksom durrar/skakar lite i det dolda i hela bilen från den stackars fyran som avger sina 350Nm (eller vad det nu var vid 2000rpm) som sedan fortplantas i bilen. Jag växlar mycket hellre ner och får en kick precis när man stämplar pedalen i golvet och sedan skakfri skönsång innan man kastar i femman igen o puttrar vidare. ;) Detta ger mig energi för ytterligare en timmes puttrande. ;) |
|
|
M5 E39 har 400Nm vid 1000 rpm vill jag minnas (80% av max vrid). Nämda SAAB har drygt 150Nm av 350 vid 1000rpm. Körbarhet nolla. ;) |
|
| Meanwhile in russia..... kommer fortfarande köpa en när priserna börjar ramla neråt 400k +- | |
| ...kul diskussion...jag ny på forumet, och helt ny i M3, e46....skrattar lite när jag läser, för mig är det givet att man går på rätt växel för ändamålet...konstantfart på motorväg, eller aktiv körning, och då finns det en VÄXELLÅDA att använda, för att optimera kraft/effekt vid tillfället.....så, "slökörning" på 6:an, ett hinder framför, min reptilhjärna tänker direkt....3:an eller nån annan växel, beroende på situation, sen vet jag vad bilen levererar i olika varvtal....tar ett beslut, för mig en skön känsla att veta vad som väntar, för andra kanske jobbigt beslut??? Turbo har ju blivit en sorts bekvämlighetsinrättning, gasar man så händer det tillräckligt, tror man....kan nog vara lite falskt, i vissa lägen......om topik, spontant lite "off" att jämföra SAAB med BMW M...min åsikt... | |
|
Det står ju i FNs förbränningsmotorkonvention bl.a. att "det skall alltid löna sig att varva till rödmarkerningen", "den perfekta vridmomentkurvan är ett rakt streck" och "omedelbar gasrespons är en dygd" men nu finns ju flera bilar på marknaden som bryter mot dessa :( På många dieslar typ 520d går det ju tom FORTARE (efter två sekunders väntan) att accelerera på femman än att växla ner till trean vid vissa hastigheter! |
|
|
...marin849...ja, ur led är tiden...och FN och f*** med den, som det verkar...jaja, mycket händer, men det kommer nog inte att gå så fort, som väl är, tycker jag ( för ser man tillbaka en 10/20 år, har fordonsindustrin försökt anpassa sig, utan att ha riktig koll på all ny teknik....vem/vilka får i slutändan betala för det...??? ..och kommer att få göra det framöver....Jag tror jag vet.....att de som inte förstår, skriver sina konvolut...är väl ingen nyhet... |
|
|
qsacage; på högsta växeln ja...men varför ska man ligga på den, med en Ferrari? ;) Har fö ägt en Saab 9000 Aero -86:a, kul bil - men usch för transmissionen och väghållningen! Kanske bra för sin tid? |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
9000 Aero kom 1991 så det är omöjligt. |
| The only right thing the Russian said was the new M5 was missing a v10. | |
| Som sagt M5 E39 har riktigt bra bottenvrid! Själv sålde jag min förra året då den började bli till åren Om man upplever att en M5 E39 inte har bra bottenvrid så är det förmodligen fel på exemplaret, t ex LMM eller vanos. Har tyvärr valt att hoppa över M5 E60 pga avsaknaden av bottenvrid, bränsleförbrukningen/räckvidden samt problemen med vevlager som slits i förtid. En M5 F10 ska dock inhandlas så fort de gått ner lite mer i pris :) | |
| ...ja Daniel123...du utmanar en mängd entusiaster här på forumet med din uppfattning, genom att "sänka" M5 e60.....jag hade alla dar i veckan skaffat en, om min situation tillät!!!! Du får tycka vad du vill....men många BMW-bil-fan, kommer nog att reagera....skulle jag ha gjort, om jag var en M5 e60/61 pilot!!! :) :) ....ev. är dom vana vid okänsliga inlägg, och kanske avstår......kanske jag oxå skulle gjort, efter ett antal såna ( om det inte är det första...), om jag hade en.....definitionen på ett forum är ju att få tycka....och även att få avstå, om man vill...borde ju även dra igång M6:orna, en ännu hetare kandidat i motorvalet, för min del!! :):) ...men det är vinter nu..... | |
|
Det var mer personliga reflektioner så ingen tar nog illa upp hoppas jag, beror ju på vad man har för preferenser och så, finns inga perfekta bilar :) M5 E60 är ingen bil för mig tyvärr då jag gillar bottenvrid, men vill man ha en högvarvig sugmotor med SMG-låda och kan leva med räckvidden m.m så är det ju en intressant bil helt klart! Hade det funnits en E60 med strokad M5 E39-motor på ca 500 hk och manuell låda eller DKG hade jag köpt den direkt! |
|
| ....helt ok...bara kände att den där bilen jag siktat på, åkte ner i avloppet...men köper det såklart, vi tänker o drömmer ganska olika, så du har nog helt klart rätt, ingen borde ta mycket illa upp.....för de flesta här är ju BMW den gemensamma nämnaren!!! | |
|
Den dagen jag kan slita mig från SAABen vore nog en F10 M5 något för mig! Överladdad motor med 680 Nm från 1500 rpm och varvar 7000 rpm vore nog något för mig. Läste också nyligen att from 2016 kommer Porsche 911 Carrera bara att finnas i turboutförande. Jag är övertygad om att i framtiden kommer överladdning och körglada bilar att vara intimt sammankopplade och högst naturligt. Per L |
|
| @RBS; var tvungen att kolla i mina gamla papper, och du har rätt - det var en -87:a Turbo jag ägde, men den var uppdaterad med komplett Aero-kit + chip-trim.. :) | |
|
Det är lite löjligt att turbomotorer sågas till förmån för en sugmotor, och att i synnerhet BMW:s V10, S85 heter den visst, höjs till skyarna som något alldeles fantastiskt i motorväg är märkligt. Det är bara romantiskt trams ingenting annat. Jag har aldrig fastnat eller kunnat inse det sköna eller vackra i V10:s vassa skärande och skrikiga motorsång före tex det härliga dova mullret från en M5 E39 och även M5 F10. |
|
|
Eric Davidich har höga krav på sina bilar i och med att han kör mycket hårt, hans M5 E60 (Indianapolisrot, i början folierad guld) har överlevt denna och liknande behandlingar. Både han och bilen är kända/ökända. Roliga att se på, inte lika roligt att möta honom i trafiken. Han har noll respekt för polisen Eric har hälsat på Georgierna som kör ännu värre än vad han gör att han gillar sin E60 så mycket och är färgad av den gör att jag inte tar hans kritik av F10 på allvar. Mvh Stephan |
|
| Han är inte helt färgad av E60 då han även kört M5 E34 mycket, tar han ganska seriöst eftersom han har höga krav på de bilar han kör. | |
|
Är han någon maffiakille eller? Lite förvånad att polisen bara låter honom flytta deras bil och köra därifrån. Nu förstår man inte ett ord så det kanske var ur sitt sammanhang. Men det såg nästan ut som att han var i Sverige på besök hos våra slapphänta poliser. Han pressar bilen betydligt mer än del flesta som har en sådan så tycker han att F10 är tråkig så kanske det finns lite substans bakom det ändå? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.