AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.138

En ryss totalsågar M5 F10

Sida 1 av 3
och säger att den bästa generationen var M5 med V10 motorn, helskön kille som är rakt ärlig, synd man inte får se sånt längre från vår del av världen, sånt här gillas.

Själv funderade jag på en M5 F10 efter min E39 M5 men efter detta så blir man tveksam helt klart.

Det väl ingen nyhet att motorer utan turbo är bäst? :)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Låter bäst är kanske det du försöker säga? :)
Hatar det där plingande ljudet i kupen för att varna om allt, började med E60 och har fortsatt efter det, modernt skit, gjorde mig galen på en 545i E60 jag hade ett tag.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Visserligen är ju smaken som baken...dvs delad men jag undrar verkligen hur många som påstår att en sugmotor "är bättre" än en överladdad motor det är som verkligen har kört en överladdad motor?

Jag kan på inget sätt jämföra en M5 med och utan överladdning men för mig är det då ingen som helst tvekan om att jag fördrar överladdat före bara sug i en motor.

Det var förstås härligt att varva min M5 -95 bortåt 6-7000 varv och känna draget men hur ofta ligger man och kör på dessa höga varvtal? Oftast låg jag på 2-3000 varv (åka och handla, till och från jobbet, åka 50 mil till morsan....) och då kändes bilen mest pinsamt slö. Det var väldigt ofta som jag vid "vanlig" körning satt och var irriterad över hur slö jag tyckte bilen var.
2003 tänkte jag byta till en E39 M5 men den var ju lika "eländigt slö" vid vanligt använda varvtal.

Eftersom frugan tjatat om en SAAB (som jag inte ville ha) så blev det en 9-3Aero med ynka 205 hk. Men oj oj vilka hästkrafter...... Man kan ligga på högsta växeln i 90 med ett ton släpvagn efter och köra om. Utan att växla ner. Med M5an utan släp var man tvungen att växla ner från 6an till 3an för att det skulle hända något.

Och jämfört med min gamla SAAB börjar de moderna överladdade motorerna ladda mycket tidigare dvs dom bör kännas ännu mycket bättre att köra.

Så till alla er som inte gillar överladdade motorer finns det bara en sak att säga. Prova en innan ni tar slutgiltigt ställning till vad ni trivs bäst med.

Per L

Per L,

Effektdiagram M5-02: Länk 9-3 Aero-03: Länk (Obs! skalorna skiljer)

I och för sig vitt skilda motorer men jag kan inte se M5-E39 skulle vara slö på låga varv. Största skillnaden relativt sett är att M5:an har ett betydligt bredare register (utan lag).

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En ryss som tycker kromet är vulgärt - kul :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
AKN: Per hade en e34'a.
Pe
2.342
Per L
AKN

Det är just det som är det lustiga!
Jag satt också och läste "siffror" om olika motorer och bilar för att bilda mig en uppfattning om vad jag ville ha för bil.
Så 1999 när jag läste "siffror" blev det en M5 -95 överst på vill ha-listan. Och visst var det en härlig bil. Överlägsen min nuvarande SAAB (9-3Aero -00) på de flesta punkter.

Men den var inte tillräckligt kul i förhållande till alla "fina siffror". Och i förhållande till kostndarena.
Och när jag skulle byta bil stod förstås en E39 M5 överst på listan. Men inte heller den kändes "tillräckligt kul" att köra till vardags. Så en sådan blev det inte.

Så frugan "lurade mig" att köpa en SAAB som visst är mycket sämre än M5an på de flesta punkter. Men den har ett härligt drag i motorn i alla vardagssituationer på alla växlar och i alla hastigheter som jag aldrig tröttnar på.
Och med hjälp av en laptop, en lämplig mjukvara och en sladd kan jag på 10 minuter bättra på vridmomentet högst avsevärt.

Ganska många mer hästar blir det också men det är vridet man normalt kör med. Hur många hästar man har vid 7000 varv är rätt "oinressant" vid normal körning. Däremot är dom bra att skryta med. Och att läsa om.
Att varva med SAABen är dock inte ett dugg kul. Men varför skall jag göra det när det "drar iväg" lika bra vid 2-3000 varv som vid 5-6000 varv.

Av det du skriver gissar jag att du inte kört en bil med överladdning. I alla fall inte mycket. Gör det och du kommer (kanske) att upptäcka att det inte alls behövs ylande motorer för att det skall kännas bra till vardags.

Per L
Haha säga att en M5 E39 är slö på låga varv jämfört med en 9-3 Aero, som har motorkaraktär som en 2002 turbo, är verkligen att skjuta sig i foten.

På en prestandabil så har jag mer än gärna sugmotor! Titta bara på alla AMG med sug V8:an, M5/M6, M3 E46, GT3, Carrera S osv. Oj oj oj säger jag bara!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Per det kanske är så att du bör köra diesel? Lägre förbrukning, bra vrid och definitivt inget jagande efter höga varv. En modern diesel med den 8-växlade lådan som de flesta tillverkade kör med nu är optimalt för vardagskörning.

Men jag tycker fortfarande att det inte finns något som slår en sugmotor vid ren nöjeskörning. Även om turbomotorerna blir allt bättre, och än bättre kommer de säkert bli med elektrisk torque-fill, men gasresponsen, ljudet och karaktären är oslagbar på en sugis.
Kane,
Per L skrev att det var samma sak med E39.

Per L,
Jag kan inte förstå ditt påstående att jag (med flera) inte kört har kört turbo.

Det är just turbo jag vill undvika (utav erfarenhet). Jag trivs så mycket bättre med konstant laddtryck (atmosfär) och respons därefter. Låt vara att det går åt mer bensin men ljudet och den direkta känslan överväger för min del.

mvh/ Anders
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Per L: Frågan är om du har kört en M5 E39 när du säger att den saknar bottenvrid? :)

Jag har inget emot turbomatade motorer, speciellt inte när man slänger på en snurra på en sexa eller åtta från BMW.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag föredrar turbomotorer som varvar 8000 :)
Pe
2.342
Per L
Gallardo
Jag upplever att en M5 E39 är slöare på låga varv jämfört med en 9-3 Aero!
Det behöver inte nödvändigtvis vara sant vid en jämförande "tävling" mellan dessa bilar.
Det viktiga för mig är att jag upplever det så i dom körsituationer som jag vanligtvis befinner mig i.

acey
Ja, jag skulle säkert trivas med en diesel under huven. Nuförtiden går det ju att göra ganska långa svarta sterck i asfalten med en sådan också.

AKN
Som jag började med: Smaken är som baken
Själv tycker jag, som nog har framgått, att min "svaga" SAAB är överlägsen den "starka" M5an jag hade i de flesta normala körsituationer

Alpinabiturbo
Ja, jag provkörde E39 M5 när jag hade sålt min E34 M5. Det var den bilen jag ville ha men jag blev mycket besviken då jag dels tyckte att den var rätt lika en E34 invändigt och sedan var segdragningen inte just mycket bättre än på den E34 M5 jag hade. Då var min bil i och för sig "chippad" med inriktning att få mer segdragning för när jag köpte bilen (som var original) var segdragningen under all kritik.

Varje gång jag var ute och körde irriterade jag mig på att när jag låg på låga och mellanvarv och gav gas så reagerade bilen först med att "dö" en kort stund (delar av en sekund) innan den började accelerera. Fruktansvärt irriterande på en bil som man förväntar sig skall "vara på" hela tiden och bara vänta på att få spänna loss med hela sin kraft.

Med "chippningen" fick jag en sådan bil. Varje gång jag gasade på tog bilen nästan ett litet skutt framåt i glädjen över att jag äntligen tryckte på gasen

Per L
@Per L

Har du ens kört en M5 E39? att säga den är slö vid låga varvtal är inte sant, den drar direkt om bilen är frisk, förmodligen har du väl haft kassa Vanos i så fall.

Skillanden är rätt stor mot en M5 E34 då E34an måste varvas ordentligt för att få ut kicken.

Du har ju forfarande ett lagg i turbomatade motorer, dock litet, så finns det där.

Personligen tycker jag det är "fusk" med turbo.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Per L Då har du verkligen fått de om bakfoten de här med högvarviga sugmotorer:) Håller med dig helt klart de du säger,Men själva grejen för mig som vill äga en högvarvig sugis är ju att man ska varva ur den...ordentligt! Om jag gör en omkörning så sopar jag i 3:an även fast de hade varit ett rymdskepp:) Vet precis hur du menar med vridet och hur de bara är att trampa utan att växla ner, men då har ju sugmotorn tappat sin nisch om du frågar mig iaf! Din saab är nog vassare vid omkörningar på 5:an än en f1 bil från 2010!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Var det inte SAAB 9000 Aero (1992?) som var snabbare än Ferrari Testarossa vid omkörningar? Minns att det var "en grej" då, att biltidningarna tog upp det som en merit.

Hur som helst väntar jag på frågan om huruvida det är hästkrafter, vridmoment eller lågvarvseffekt som faktiskt är "vridet" i diesel- och turbo-bensinare. :)
Effekt = Vridmoment * Vartal (radianer per sek)

Vid varje givet vridmoment kan man räkna ut effekten, omvänt gäller naturligtvis likaså. Att ange effekt har sin fördel i och med att man inte behöver beakta utväxlingsförhållandet.

Nu har det blivit så tokigt att man anger båda - mixar och blandar. Bara förvirrande om man inte känner till vad det handlar om.

mvh/ Anders
Den där ryssen i lanabs youtubefilm är en skrattretande stolle.

Han sågar M5 F10 för att den är för lik M5 E60 och att den "bara" har 560hk och tycker först att den istället borde ha en turbomotor på 800hk, för att sen säga att den borde ha en sugmotor på 700hk, sen hyllar han Audi RS6 för att den skulle ha en helt ny design(!) och att den är nyare rent tekniskt jämfört äldre modeller.

Och dom stränga miljökraven på nya bilar det skulle bero på USA:s dåliga ekonomi eller om det nu var globalt, det var lite svårt att tyda exakt vad den brinnande endollarsedeln skulle föreställa.

Nej jag kan inte ta det så kallade testet på något som helst allvar.
Och den får definitivt inte mig att bli tveksam över vilken bil som tilltalar mig mer, en M5 F10 går före M5 E60 alla dagar i veckan.
Ba
328
Basilika
E39 530im
M5 E39 vs Saab 93, heh, vilket skämt. Har åkt många M5or (och 93or) och den motorkaraktären som M5 E39 har, har bland de bästa bottenvriden som finns. Ligger du och krypkör i ex 20km/h med 2an växel och trycker till - då drar den direkt, utan minsta fördröjning. Ligger du i 50km/h med 6ans växel och trycker till, så finns det kraft på direkten, ända till varvstopp. Prova gärna med en Saab 93 med samma hastighet (2an i 20km/h, resp 5an 50km/h). Man hinner göra ett par styckna facebook-inlägg innan ketchupeffekten slår till ;) Dessutom är M5 E39 en väldigt snäll vardagsbil, med bra komfort, utrustning, väghållning och prestanda, alla dagar i veckan, året runt. Det är bara min åsikt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.