AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.779

e34 535 Vibrerar vid gaspådrag

Jag har fått tillbaka bilen idag från mecken som bytt stödlager samt hardyskiva, Men vid gaspådrag på 1:an och 2:ans växel så vibrerar det i bilen till ca 3000 varv sen avtar det, det va exakt så det var innan delarna blev bytta och gjorde alltså ingen skillnad efter, och jag är inte så insatt i bilarna i sig, utan jag lär mig eftersom, nån som har en ide på vad detta kan vara? funderar på om de har något med klumpen att göra? jag har inga missljud eller nånting sånt utan enbart vibrationer under 3000 varv på 1:an och 2:ans växel. Tack på förhand! Mvh
Kan vara nån balans vikt, eller om du har nån färg på, när jag var yngre och skulle underreds behandla bilen då målade jag även kardan och då vart det också vibrationer
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det alltså upp till 3000 varv/min både på 1:an och 2:an?

Isåfall verkar det som att felet är före växellådan än efter växellådan (allt efter växellådan hänger ju ihop med bakhjulen och snurrar i samma takt).

Om du har felet vid låga varv på 2:an borde du haft felet vid höga varv på 1:an (för kardanaxeln bryr sig inte utan snurrar med samma hastighet).

Men det är teori, i verkligheten är det oftast lite knepigare att felsöka vibrationer.

Fast stödlager och hardyskiva var nog ändåså bland de första delarna jag skulle misstänkt. På tredje plats kommer den så kallade "bögknuten" eller homokinetiska knuten som den heter. Det är #13 i skissen nedan.
Länk

Hade själv vibrationer mellan 45-55 km/h vid hårt gaspådrag på min E34 535i. Men eftersom det hände vid 45-55 km/h oavsett om jag hade 1:an eller 2:an (dvs det hände vid olika varvtal) så var jag säker på att det var kardanaxeln, stödlagret eller bögknuten.

Det blev dock aldrig av att jag åtgärdade det, och nu håller bilen på att demonteras och ska senare i år skrotas.
det verkar som om det är hela 1:an och typ 3000 varv på 2:an sen vibrerar den inte föräns 120 km/h oberoende av varv, med nybalanserade däck....
Ha
17
Haxxie
740iA -99
Jag är ingen expert på E34 och aldrig kört en sådan men har du kollat krysskoppling på kardanen(eller vad det nu heter på svenska). Alltså en koppling mellan kardanens 2 delar som ser ut som en "+" om den är okej och det inte finns någon glapp och så?

Har nämligen igår beställt en hardyskiva och stödlager till min bil (740 e38) som jag hoppas att kunna byta nästa vecka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.