|
|
|
|---|---|
Maestro |
Hej! Finns det nå´n som vet varför en bil som är registrerad som flyttgods är så attraktiv för folk som vill trimma, är det andra regler för dessa eller? Är flyttgods och flyttsak samma sak? Tacksam för svar. |
|
Japp, helt andra regler för dessa bilar... Cyclone-Robban i Gbg med 610 hk+ lär kunna åka till SBP och besikta med flyttgodsreg. Flyttgods omfattas ej av de "vanliga" reglerna för "trimning". Flyttgods/flyttsak??? Ingen aning!! |
|
| Maestro: Flyttgods har inte samma regler för avgasvärden/skatt och typning m.m. som en "svensk" bil, detta gör att man kan modifiera rätt friskt utan att stöta på problem här hemma. Dock så gäller en hel del regler för att det ska räknas som flyttgods och det är t.ex. att du måste ha ägt/brukat bilen ett år innan flytten samt äga/bruka bilen ett år efter flytten. | |
Maestro |
Tack för svaren! Saken är det att jag har en BMW 528i -84 som jag nyss köpte av en äldre herre. Han är uppvuxen i Tyskland men flyttade till Sverige -96, då tog han med sin bil. Nu när jag har fått ägarbeviset så står det under raden "användningsätt": Importerat, Flyttsak. och under raden "övriga tekniska data,dispenser" står det: F97B införts tullfritt. Det måste väll betyda att min bil är flyttgods/flyttsak? Nästa fråga: är det avgasvärdena som brukar ställa till problem vid SBP med trimmade bilar? |
| Maestro: Nu brukar en riktigt utförd chipstrimning inte medföra att avgasvärdena överskrider gränsvärdena, utan det handlar mer om större modifikationer av motorn så som turbo/kompressor m.m. som ställer till problem. | |
|
men det kan väl inte bara vara avgas värdena som sätter stopp för trimmningen det måste väl vara andra gränser oxå ?? som på tex.bromsar |
|
Maestro |
Det måste ligga nå´t i det Pettan skriver! Så ska vi hålla oss till fakta, fördelarna med en flyttgods bil är att man inte har lika högt ställda krav på avgasvärdena, eller? Dock kvarstår faktumet att om jag monterar en turbo på min bil och lyckas klämma ut 240hk så är det registrerings besiktning som gäller, vilket medför vägning, motorbromsning med intyg, intyg från BMW att bromsarna håller måttet etc.etc Kan vi summera det så??? eller är jag ute och cyklar?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.