AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
429

Toppen slut!

er
8
erikhilton
325iX Touring -89
Hej! Skulle behöva lite tips. Följande har hänt:

Min 325 iX -89 kom inte igenom besikktningen, 999 i HC! Den gick mycket rått och ojämt. Konstaterade genom kompprov att det var dålig komp på en cylinder. Antog att det var toppen, så jag lyfte den och lämnade den till en kompis som är expert på just toppar. Han kunde konstatera att fyra ventiler är krokiga, vippor och kamaxel är slut! Förra ägaren körde av kamremmen och fick då byta topp. Jag har en notis i serviceboken som säger: 18500 mil, ny topp komplett med ventiler. Nu har bilen gått ca 24000. Enligt min kompis så verkar toppen och vipparmsaxlar vara nya, men resten verkar gammalt, eller slut. Vidare kontaterade han att drevet till kamremmen går att rucka några centimeter, då man lossat bulten. Kanke kilen är trasig. Vad kan man dra för slutsatser av ovanstånde? Kan de ha bytt bara toppen, men stoppat dit gamla grejor, eller kan det vara så att drevet till kammen hamnat fel, så att detta har hänt? Ska man köpa en komplett topp på skroten eller köpa nya grejor på Bildelsimporten?

Tacksam för lite tips!
Mvh
Erik Hilton
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Det blir nog bra mycket billigare att köpa beg, eftersom det är så mycket som lär bytas.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej Erik,
Tyvärr har jag ingen mek.-erfarenhet så jag kan hjälpa dig med den tekniska biten. (Farsan kanske kan, han jobbar ju på samma jobb som dig!)
Däremot kan du ju kolla på skroten vad dom tar för en komplett topp, alternativt kolla Motornord Länk som för övrigt är lite billigare än Bildelsimporten (1750:- mot 2350:- för kamaxeln t.ex). Har bara bra erfarenhet av Motornord, bra grejer och leveranstider.
Hoppas du får fart på kärran iaf!

Mvh
Anders Sjöblad

--------------------------------------------
Länk
er
8
erikhilton
325iX Touring -89
Hej Anders!

Kul att höra från dig! Farsan din har redan toppen! Jag har ett pris på vippor + vipparmaxlar och kamaxel för 3945:-. Inte så blodigt... Ska kolla Motor Nord!

/Erik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Där ser man, jag hörde att han surra om nån topp häromdan. Den var din alltså...
Ja, ja. Hoppas att du hittar ett billigt (och bra!) alternativ till att få ihop grejerna!

--------------------------------------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.