AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
420

530i V8 - erfarenheter?

Har hittat en 530i - 93 som gått 19500 mil.

Vad har ni för tankar om lilla 8;an???

Alexander Fäldt
///Mmm...
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Sök på inlägg så kommer du säkart att hitta lite info. Sen finns det en tråd under Värdering om den nu finns kvar dvs.

mvh
Larsa
Jag ska göra det, men min fråga gällde INTE värdering utan mer allmänna åsikter.

I det fallet bör väl detta forum passa bättre??!!??

Alexander Fäldt
///Mmm...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En pålitlig Kassaskåpsmotor om den sköts rätt.

MVH
Hasso
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Alex
Den började som en värderingfråga men det blir lite åsikter om du orkar läsa igenom inläggen. Sen tror jag det finns lite matnyttigt i Begagnatguiden här på sidan.

mvh
Larsa
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Har haft min 530 -93 ca 1,5 månader nu och är helnöjd! Den har gått ca 15000 mil. Jag betalade 69000 för den, vilket inte direkt är i det billigaste skiktet för den här modellen (har iofs sett priser på allt mellan 50-128 tusen för liknande ex!). Jag tyckte dock den var värd priset, och jag fick också förtroende för försäljaren (Jarls Bilservice i Kungshult/Hbg) så jag slantade upp.

Är superimpad av den härliga motorkaraktären med skönt bottendrag utan skorr (går och köra på 3:an från ca 30 till 150 kmh - ungefär som att ha automatlåda när man kör i stan :-) Samtidigt finns det gott om resurser i de högre registren när man behöver det (en klar kick kommer vid ca 4000 varv). Soppaförbrukningen drar gärna iväg när man gasar, men den går också att köra snålt om man så vill. Lite som att ha två motorer i en faktiskt! Dessutom är den ombonad, tyst, stabil, komfortabel och skitsnygg! Det enda negativa hittills är att jag upptäckt ett litet knirr nånstans i framvagnen (inte lokaliserat exakt var ännu). Tror dessa bilar är ganska känsliga i de främre regionerna pga av motortyngden...

Men det är klart - allting är ju relativt. Det beror ju på vad man jämför med. Jag har t.ex. aldrig testat en 540. Vissa påstår ju att det är ett väsentligt lyft med en sådan.... Däremot testkörde jag ett antal 525:or innan köpet. Vissa kändes som vrak, medan andra inte låg alltför långt efter 530:n... Tror att det handlar väldigt mycket om att hitta ett fräscht exemplar som är ordentligt servad och inte buskörd etc.

Hoppas du hittar ett fint ex! Lycka till!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
2
Pära
530iA Touring-93
Kamkedjan behöver snart bytas ,bytte min på 20000mil går att fiska igenom med den gamla kedjan på det sparar du väldigt mycket tid och pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.