AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.004

Orginaltllverkade däck

BBrahme
Hej
Någon som vet vad Svenska gummihuset menar med orden Orginaltillverkade däck? Köpte två st Good Year i våras och dessa var tillverkade i Tyskland, beställde två till för några veckor sedan och dessa är märkta made in Thailand, så jag blir lite fundersam.
Skicka tillbaka de Thailändska däcken, värre skräp har jag aldrig halkat omkring på. Totalt värdelösa vid regn.

Fredrik M - Z3 2.8
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Dom tyska är inte heller något vidare på blött.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Orginaltilverkade i Thailand jo jo
Äkta pakistanska Raybans har man hört talas om.
Reklamera dom ögonaböj, det är inte förenat med god affärskultur att sälja dessa däck som Orginaltillverkade= då ska de vara Europatillverkade.
Felaktig gummiblandning för Svenska förhållanden,
finns nog metervis med topics skrivet om det .

MVH
Hasso
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Usch, jag köpte vinterdäck av Gummihuset, värsta skit jag varit med om!
Panikbromsade på vägen till fjällen (på torr asfalt..) höll på att kosta mitt och flickvännens liv!
Hela bilen krängde som en pråm...fy bubblan.
/K
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ett gammalt inlägg från detta forum kommer här;

"Nu har jag letat fram en gammal Teknikens Värld, 15/2000, där de testar följande: Conti Premium Contact 1850:-, DaCapo NRJ Sport 1000:-(regumm.), GY F1 EU-tillv. 2325:-, GY F1 Thai-tillv. 1595:-, Pirelli P Zero 2795:-. Testförare var Peggen Andersson, bekant man i ett visst tyskt bilmärke!
Däckstorlekar 225-235/45-17 utom Conti som var i 225/55-16.

Broms på torr asfalt: 1. GY F1 EU, 39.4 m 2. Pirelli, 40.3m 3. Conti, 40.4m 4. GY F1 Thai, 41.6m 5. DaCapo, 41.8m

Broms på våt asfalt: 1. GY F1 EU och Conti, 47.8m 3. Pirelli, 48.8m 4. GY F1 Thai, 49.8m 5. DaCapo, 53.2m

Varvtid på Falkenberg (snitt/8 varv): 1. Pirelli och GY F1 EU, 58.6 sek 3. Conti 59 sek4. GY F1 Thai 59.6 sek 5. DaCapo, 62.6 sek

Som synes är GY F1 EU är ett utmärkt däck medan GY F1 Thai fick följande omdöme;

"Thai F1 är varken uselt eller livsfarligt. Visst är det något sämre än den tyska versionen både vad det gäller varvtider och bromsegenskaper. Men livsfarligt? Icke! Snudd på ett kanonköp.""
Visst 4 hjuls släpp på blöt asfalt, är helt ok om man kan köra bil, vågar bara inte tänka på vad som kunde hänt om inte jag suttit bakom ratten. Jag köper aldrig mer Thailändska GY F1.

Fredrik M - Z3 2.8
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Man skall ju givetvis inte jämföra de thailändska däcken med Goodyears EU-tillverkade då är de ju självklart sämre/farligare. De skall jämföras med lågkvalitetsdäck och regummerade och ingenting annat.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Risken att hamna som i otursinlägget ökar väl med
ett antal %
Länk

MVH
Hasso
Usch! Stackars M-Roadster, det gör ont i mitt hjärta att se sådana bilder...

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Gummihuset är billiga, men mycket mer än så är det inte. Jag har köpt både däck och fälg där vid flera tillfällen (pga priserna) men man får se upp! Dessutom har de vid två tillfällen balanserat hjulen så dåligt att jag fått lov att balansera om dem direkt hos den lokala gummihandlaren..
Att reklamera är bara att glömma.. de begär att du packar och skickar tillbaka däcken för att de själva skall avgöra om de är felbalanserade, när de dessutom per telefon talar om att det inte är någe fel på balanseringen utan det är jag som inte vet vad jag talar om, då gäller det att titta på räkningen och tänka.."nåja, de var ju billiga iaf...". Skickar du tillbaka däcken utan att de är fel på dem (vilket de i mitt fall kunde tala om redan på telefon) så får du själv stå för alla frakt och hanteringskostnader... jo jo..
Kan tillägga att vibrationerna försvann när de blivit ombalanserade..

Tänkte ni på att rubriken till artikeln som Hasso länkar till säger "BMW snurrade runt".. som vanligt så skrivs bilmärket ut när det är BMW eller Mercedes.. inte annars! *Suck..*

Bug
Det här är inte alldeles lätt. Dom tyska GoodYear jag satte på för ungefär 3 månader sedan är nästa helt slut, har aldrig tidigare hänt mig och det har inte att göra med lufttryck eller liknande så kanske bör jag ha en hårdare gummiblandning, som de påstår (Gummihuset)är i Thai-däcken
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hmm, nu har det ju mycket att göra med körsätt och sträcka men 3 månader? Låter som om det är något galet här!
Åker själv på riktiga Pirelli suddgummi men även dessa klarar uppskattningsvis ca 3000 mil innan de är slut. Förutsatt att man kör som folk förstås..

Brorsan kör Europeiska GoodYear F1, dessa har gått snart 2000 mil samt klarat en helg på Nürburgring utan att gå ner sig så farligt.. finns många mil kvar på dem än!

Bug
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Näthandel av däck verkar vara schrott... Det man betalar för är den lokale handlarens service:)
Mvh
Asken
Det finns bra billiga däckhandlare oxå, när jag skulle ha nya bakdäck till min, letade jag på nätet. Sen kollade jag med min lokala däckhandlare. Det däck jag ville ha kostade 80 kr mer hos min handlare, men då ingick montering och balansering. Så egentligen var han billigare. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
För min del är skillnaden allt för stor för att kunna ha råd att sponsra den lokala handlaren.

Ett däck kostade hos däckhandlaren, med rabatt, 5700kr.
Samma däck hos däckonline kostade inkl frakt 3287kr..
tillkom sedan montering & balansering 169kr

Skillnaden var lite för stor för att förbise.
Annars är jag för principen att lokala handlaren skall sponsras annars får man snart åka långt för att få ett däck balanserat.. men .. man är sig själv närmast.

Bug

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Fredrik;
:) nej då.. inte alls, men det är skillnad på tyska och svenska priser!

Bug
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att komma med däck som är köpta på nätet till en däckgubbe som inte ens säljer det däcksmärket,blir ofta dyrt. En kompis köpte ut gislaved via bilfirman där han jobbade, åkte till en gummihandlare,80 spänn hjulet (1980).Åkte tiil OK som säljer samma däck 75 för alla..
Att överhuvud tagit sälja "Asiatkopior" är Oseriöst och dessa handlare som har mage att kalla dom orginaltillverkade,Mycket hög kvalitet,rekomenderas.
Vi säljer endast orginaltillverkade fabriksdäck, vad betyder egentligen det ???Om det står made in Thailand på dom. orginaltillverkade i Thailandfabrik??
Det vore ju intressant att få en förklaring på detta fenomen.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.