AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
640

köptips på BMW 2800 CS 70:a

henke75
tänkte köpa en bmw 2800 cs,,vad har ni att säga om dom,,vart rostar dom mest?? motor&växellåda hur kollas dessa enklast(manuell 4vxl),,om det är lite oljud i lådan när den är kall-vad betyder det?
Mvh
Henrik Mattsson
Fiat 850 sport 71:a
BMW 2800 cs 70:a (kanske )
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Rosten är E9:ans största fiende. Rosten kommer i skärmar, tröskellådor, hjulhuskanter, fjäderbensfästen, taklucka etc, etc, etc de kan rosta i stort sett överallt. Tröskellådorna är lömska då de är beklädda med en yttre avtagbar rostsamlare. Om man skall vara riktigt noga skall man ta bort den vid ett eventuellt köp.

Motorn är BMWsbeprövade M30 på 2.8 liter och 170 hk. Toppen är det absolut svagaste med denna motor. Se till att bilen inte vitröker för då finns förmodligen en spricka i toppen, vilket är mycket vanligt, i synerhet om toppen är original.

Växellådan skall inte låta illa då den är kall. Kan vara lite olja i växellådan eller slitna lager.

Om bilen är relativt rostfri och motorn går bra så är det en rolig bil att köra och äga.

/Johan
Ne
13
Neophyte
2500 -75
Jadu har ju själv köpt mig en 2500.
Upptäckte att golvet på förare platsen börjat rosta lite, förmodligen pga av att det läckt in vatten någonstans.Var även plask vått på golvet där bak.
Annars så är det inte så mycket rost på min, knappt något synligt, kanske lite ytrost här o där men inte några större problem.

Motorn kollar du enklast genom att titta på avgaserna.
Är det mycket vit eller blå rök så behöver du förmodligen bytta ventiltätningar. Jag bytte packningar plus att jag slipade in ventilerna.
Blev mycket bättre, innan så blev det stora rökmoln när man gasade på lite.
Om du själv inte kan så mycket om motorer så ta med en polare som kan dom där grejerna.

Oljud i lådan? Ja det beror på när ljudet/en uppstår, är det i samband med växling så kan det vara dåliga synk ringar, speciellt på tre:an, fyra:an.
Om det är oljud i lådan hela tiden medans den är kall så kan det vara värre, kan hjälpa med fräsch olja.

Annars är det nog en ganska trevlig bil.
Kan vara lite svårt med reservdelar har jag upptäckt, iallafall till förgasarna, jag har dubbla zenith två portare, och det verkar inte finnas så många av dom kvar, funderar på att bytta till insprut.

Hoppas det hjälpte till ditt beslut att köpa bilen.
Mvh Jens

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.