AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
424

Hur mycket olja i M5 3.6

Hallå!

Hur mycket olja rymms det i min motor (ska byta filter ocskå) , växellåda och bakaxel?

Tänkte köpa Castrol RS (till motorn) , klarar den av låg kyla?

Synpunkter?

Mvh
Patrik
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du ingen instruktionsbok???

5.75, 1.25 resp 1.9 liter.
Nepp, bara till 3,8:an .........
Tack

Mvh
Patrik
Inklusive filterbyte ryms det ca 6,5 liter...
Tänker du på Castrol RS 0W-40W???
Ja skulle hellre i så fall rekommendera Statoil F1 10W-50W,BMW-Specialoljegodkänd(dvs får hällas i M-motorer) samt att den är API SL klassad,dvs den senaste oljenormen mig veterligen...Har pratat med en KÄND o duktig BMW-mekaniker i Karlstad o han avslöjade att han själv använde denna olja i M-bilar....Nåja en parante bara.O den e billig oxå,495:-/4liter!!!
Ok, märke på oljan spelar mej ingen roll.
Men vilket intervall bör den klara (oljan)?
Den ska antagligen rulla i vinter också.
Motorn får vara med om riktiga kallstarter + att den varvas hårt på motorvägen!

Mvh
Patrik
BMW rekommenderar själva en 10-40/15-50 olja men de va ju för 10år sedan....Så en 10-50 olja klarar mer än väl vinterkörning.10 betyder ju att den e lättflytande vid lågtemperatur o relativt tjock vid höga motortemperaturer...Kör du en 0-40 olja tex så finns risken att bilen tar olja mer än vanligt pga att den e väldigt "tunn" kall....Kom bara ihåg aldrig över 3000varv så länge oljetempen e under 60grader....
En annan bra olja som ja häller i min E36(Ja ja har en sån OXÅ numera) är Shell Ultra 10-40 helsyntet,465:- inklusive filter till din bil på Mekonomen....rena kapet ju....Den e visserligen inte specialoljegodkänd men väl Longlife-godkänd,vad skillnaden e där i mellan har ja ingen aning om.En sak e dock säker,en väldigt bra olja till min 325 men ja e lite för feg o hälla nåt annat än specialolja i M5:an....Sen om den oljan egentligen e bättre vet ja inte men de KÄNNS bättre...Så de e bara o bestämma sig....Lycka till....
Köpte Castrol TSW 10-60 , 200kr litern.
Bör nog funka!

På BMW sa de att det bara var 5,75liter i motorn, skulle det saknas lite får jag väll köpa en halvliter till .............

Mvh
Patrik
Så du köpte BMW:s olja de e ju aldrig fel.....Den passar nog som handsken....Fast 200:- bagis litern e ju rena stölden.....Men de kostar o ligga på topp.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.