AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
456

Sammanfattning från Kinnekulle 7/9

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Go´morron!
Har nu hunnit smälta alla intryck från denna "sista" stora träff sommaren 2002. Nedresan gick bra, men man har nog ganska dålig karaktär, trots allt, och anledningen till det är att vi kom överens om att ta det lugnt eftersom vi båda är väldigt beroende av körkort i våra jobb. Jag tog min Alpina och en kompis körde sin S8-97. Startade kl. 6.00 hemifrån huvudstaden och det tog väl ca 20 min innan vi båda marchade ca 150 km/h. Kan ha att göra med att S8:an och Alpinan aldrig mötts på motorväg i ett "matchrace" förut. För er som inte kan S8 så har den 360 Hk och ca 440 Nm. 0-100 ska ta ca 5.5 och 0-200 ca 21-22 Sek. Därmed ganska jämnt mellan oss. Kan nu säga att de går jämnt upp till ca 150 och sen drar Alpinan iväg med sitt enorma vrid på 520 Nm, 1-0 till BMW.
Och så fick det förbli på hela nerresan som förresten gick i +150 km/h. Hemresan berättas det lite längre ned om...:)
Näväl, träffen var ju det jag skulle berätta lite om och här kommer några ord om det:
*En riktigt fin M6 från 1984 lackad i diamantschwarz metallic och svart skinninredning, ägaren hade totalrenoverat den och det syntes ganska omgående när man granskade maskinrummet. Alla skruvar var gulkromaterade, alla vätskebehållare utbytta, isoleringen var bytt etc etc. Hade t.o.m. org. M-broschyren från denna era med alla vackra bilder på bilen och tillbehören.
*En fin Alpina B7 Turbo med nummer 234 (tror jag) också i färgen Diamantschwarz metallic som även tog ut den på bana där den fick andas ut.
*Sen fanns det hur många stylade bilar som i mitt tycke såg nästan likadana ut och det är väl inte riktigt tanken när man stylar, eller hur? Jag har gillat kjolpaket, ögonlock, nätgrillar etc men jag börjar nog bli gammal...Sen fanns det självklart många som hade gjort små och smakfulla förändringar och det såg mer "lagom" ut.
*En "kompisbil" fanns där också, AC Schnitzer S3 3.2 Turbo S. Långt modellnamn med många S...
Har sett den i Bilsport förut och på Kinnekulle några år tidigare med skicket var tyvärr skabbigt med rostfläckar (på en E39?!), lacksläpp, brännhål från cigarettaska i hatthyllan osv. Synd på en, säkert, så ovanlig bil.
*En modig M3 på banan som slog piruetter i samma kurva 2 varv i rad och sen fortsatte i lika tempo. Instruktörens kroppsspråk när han klev ut var halvhukande och skakande på huvudet. Heder- och tapperhetspris till dessa grabbar, tänk er att sitta som passagerare i bil där föraren tror han är Shumacher´s avlägsna bror! Inget jag skulle anmäla mig frivilligt iallafall...
*Som vanligt en massa blöjraggare i sina "svenska märkesbilar" (generalisering, javisst:D) med pumpade basar och torrvarvande.
Hemresan begav sig vid 16-tiden i stilla mak, till vi hann ifatt en tyskreggad (fast svensk?!)Audi RS4 som också hade varit på Kinnekulle. Kan ni gissa vad som hände?
Självklart så börjades det laddas och jag hade inte en chans mot den, 1-1 BMW/Audi, även en Mercedes 190 2.3-16 ville vara med och när jag började dra ifrån så tog han upp en polisspade (var har han fått den ifrån?!).
Även en svart M3 ville utmana och den hade ett riktigt ettrigt avgasljud och varvade definitivt mer än 7.000 rpm, han drog mig sakta men säkert och när vi var uppe i 300-310 (mätarfart) så orkade inte min mer och den fortsatte acca. Tänkte att: j-a M3:a och gå, kan inte vara ens i närheten av orginal. När vi sedan låg bakom den så såg vi att avgassystemet var ca 3" och min gissning är att det var en M3 som var kompletterad med Turbo alt. kompressor. För den accade nåt grönjävligt och en Alpina Biturbo är inte direkt långsam heller, men som sagt, hade knappt nån chans!
Så, finns du här, ägaren av en M3 med hemligt innehåll och en sympatisk förpackning (bilen alltså:))?
Vore kul och veta vad som var gjort.
Resten av resan gick i lugnt marschtempo och var sen hemma vid åtta inkl. ett obligatoriskt stopp på Gyllene Valvet (McDonalds)

M V H
Stephan

Länk
Lät ju väldigt skojigt! =) Den där M3:an måste ha haft 7-växlar!!! =)

Mvh Tobbe
STEPHAN:
Var det din BiTurbo som stod längs vägen precis utanför entren på eftermiddagen?

mvh
Berg

Min bumse till salu:
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tobbe: Jaa, man kan undra:) Jag såg en tråd i trimningsad. om den M3:an.

Berg35:Nej, inte utanför, innanför:D
Den Biturbon missade jag...Jag såg bara en annan B10 och det var en 3.5 som jag körde om på morgonen.

M V H
Stephan

Länk
wa
30
wass
535 alpina -89
STEPHAN: Det var mig som du åkte om på vägen ner.
Måste säga att din bil är riktigt fin. Jag hälsade på dig på power meet i västerås oxå.
Vi försökte ju hänga på en bit men det märktes att ni hade mer att ge!! Men visst är det roligt att sam åka. Vi låg och samåkte med en sierra cosworth på vägen hem.
Måste säga att den svarta m6:an är verkligen fint renoverad.
Hoppas vi ses fler gånger..

GO HARD OR GO HOME
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Ja det var väl ganska bra där i år, även fast jag hade en otvättat bil där!
Jobbigt att inte hinna tvätta!!

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag såg ingen BMW med BMWPOWER logga på, så att man kan känna igen er. Annars var det mycket fina bilar där, fast det var väldigt ont om e39 tycker jag.

CHS
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
christer silvén> Jag var där med min och jag har BMW Power´s nummerplåtshållare.... =)

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Var (i vanlig ordning) inte många som vågade sig ut på banan denna gång heller. För mycket publik att göra bort sig för?

Som jag ser det är kappkörning på vägen mest en fråga om vem som är minst rädd om körkortet. Visst det handlar mer om toppfart på gatan, men pullvret kan man ju visa upp på en bana också. Fördelen är ju att ingen sen behöver tvivla på att det verkligen hände.....

Rätt eller fel?

De som kan, kör. De andra putsar....
....och livet är för kort för att inte använda sina grejer.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Helt Rätt Vince!

Men självklart vill man inte att självförtoendet ska få sig en törn när man gör bort sig på banan med flera tusen (?!) åskådare!:D
Skämt åsido, jag skulle också vilja köra men med tanke på, delvis, vad ett par klossar kostar till min bil och om nåt skulle hända med motorn så blir det inte billigt plus att vad händer om en annan bil drar in i en bakifrån eller om man kör av och måste bogsera hem bilen? Hade jag bott närmare en bana så hade jag definitivt satsat mer bankörning..:)

//Stephan

Alvarligt talat sså är det detta som jag misstänker att alla känner, men det är långt ifrån så riskabelt att köra på bana. OK, en dag på racerbanan är inte det bästa evenemanget att ta sin oskuld på om man säger så...

Var det föresten nån större olycka i lördags, jag stack vid 14 tiden själv.

Nä kom till Kinnekulle den 28e istället, det blir skitskoj.

De som kan, kör. De andra putsar....
....och livet är för kort för att inte använda sina grejer.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Inga direkta olyckor vad jag såg, en M3 som snurrade två gånger på samma ställe, några fick några riktiga bredsladdar som de lyckades parera snyggt, en Volvo 240 turbo fick bärgas bort antagligen p.g.a. motorfel.
En Corvette som snurrade på samma ställe som M3:an.
Vad händer den 28:e? *Nyfiken och sugen*

//Stephan

STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Edit: Hittade en tråd om den 28:e....:)

//Stephan

Holken

525i Touring M-sport -06
Stephan ... Angående den svarta M3 som du sa gick
som ett skott så antar jag att det var Johan jansson
från västerås ,han hade en kompis med en Merca 2.3-16
så det borde stämma .Körde före honom i två "heat"
och pratade lite mellan dessa , bilen är en -97 3,2
med jurgen weisse chip (stavade jag rätt), bromsad efter chippning och gav då 333 Hkr, efter detta hade han monterat öppet filter o tagit bort kattarna ,
dragit 3" till en enkel dämpare bak modell "inte dyr".
Chippet flyttade även varvstoppet till 8200 varv ,
han gissade på ca 350 hkr o det låter väl inte omöjligt.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det låter korrekt, för den lät ettrigt som f*n, och ang. varvstoppet så kan jag bara säga -Manligt!:D
Inte undra på att han kunde dra vidare när min tog slut...Måste säga M technik GmbH kan bygga motorer! Hur klarar kolvar och dyl dessa varvtal, kan tänka mig att M inte satt varvstopp vid 7.200 för skojs skull?!

//Stephan

Är du redan användare? Logga in i menyn.