|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en BMW e46 där jag vill uppgradera de gamla ljusen till xenon. Blev tveksam om det är lagligt att byta ut de gamla ljusen. Så vill gärna bekräfta detta. Mvh Simon! | |
| Att bara byta lampa till xenon är inte godkänt, då dom måste vara ställbara. Men om du köper hela lysen och besiktar om den, det kanske är godkänt | |
|
Du måste även montera den automatiska nivåregleringen med givare på bakaxeln, som är ett krav på bilar med xenonljus. Även strålkastarrengöring måste finnas enligt lagkravet. Vill du köra "ful-uppgradering" (olaglig) finns det många satser där du bara sätter i en Xenonlampa med H7-sockel och tillhörande elektronik i form av styrenheter. Hur bra det fungerar med ljusbild i en reflektor som inte är anpassad för xenonlampor, låter jag dock vara osagt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då gamla E46 hade reflektor på halogen så blir det INTE bra ljus med en xenonkonvertering. Ljuset kommer att blända och du kommer också få hotspots på vissa områden och andra områden blir mörka. Bättre att sätta i kvalitets halogen lampor. Osram Nightbreaker unlimited i H7 vann senaste testet för en månad sedan i ViBilägare som bästa H7 lampan. Den ligger väll mitt emellan halogen vanlig och xenon i sin "vithet". Vill du ha jättevitt xenon liknande ljus och utseende så kan du välja Osram Cool Blue Intense eller Phillips Bluevision som bägge är "xenonlook" lampor som dessutom ger riktigt bra med ljus. Alla lampor hittar du på nätet. Personligen handlade jag mina från mekonomen //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.