AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.183

Hantering av förmånsbil vid jobbyte

Jag står inför ett jobbyte och har en förmånsbil på nuvarande jobbet. I veckan kom chefen in och sa att jag skulle försöka få med mig bilen till det nya jobbet annars kunde det bli dyrt för mig, antar han menar att jag ska stå för kostnaderna kring att avbryta leasingavtalet.
Avtalet är inte upprättat på ett sätt som t ex Autoplan använder utan kontraktet är mellan BMW Finance Services och företaget där jag är anställd. Det enda som jag skrivit på är att jag är förare medan företaget är leasingkund.

Nu till min fråga
Av vad jag kan läsa i avtalet är det leasingkunden (företaget) som ska stå för kostnaderna kring uppsägning av avtalet. Kan företaget "tvinga" fram dessa slantar från mig?

/daagis

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, inte om det inte står i ditt anställningsavtal eller i leasingavtalet.

-------
//Lövet
Hej,

Låter som din chef försöker köra en fuling och skrämma dig att ta med bilen.
Det blir ju en kostnad för dem som har skrivit på ett (3års?) kontrakt.

På mitt jobb så slutar folk inte helt sällan precis då de plockat ut sin nya tjänstebil, men jag har då aldrig hört om något att de skall betala något för det.
Som sagt, avtalet är ju mellan företaget och leasing firman.

/MrWIB
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Det e väl när det e förmånsbil som man skriver kontrakt på 2 eller 3 år som man inte kan avbryta innan utan att det kostar.
Tjänstebil däremot är väl som ett redskap för att man ska kunna utföra sitt redskap. Om min arbetsgivare köper t.ex. en svetsmaskin för att jag ska svetsa och jag väljer att sluta efter en månad, inte borde jag betala hans kostnader för svetsmaskinen.
Jag hade exakt samma situation, bilen var leasad och jag slutade efter 6 månader, lämnade tillbaka bil samt andra tillhörigheter som mobil, dator etc. Det var genom leasplan jag hade fått bilen.
Jag kan med 99 procent säkerhet säga att du behöver inte betala nåt om det är en tjänstebil.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Sitt arbete, menade jag självklart.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är innehållet i avtalet som styr, det finns inga standarder kring vad som gäller vid "förmånsbil". Så länge det inte står i anställningsavtal eller i leasingavtal som föraren skrivit på att han ska betala vid förtida avslut har chefen inget att komma med.

Om det däremot är en kostnadsneutral personalbil lär föraren få stå för kostnaderna. Dessa avtal brukar vara skrivna så.

-------
//Lövet
Tack för snabba svar och synpunkter.

Lövet, det står inget i leasingavtal eller anställningsavtal så det ska inte vara några konstigheter.

Hos min tidigare arbetsgivare hade jag bil genom Autoplan men där framgick det tydligt vem som var ansvarig för vad.
Min nuvarande arbetsgivare kör en sk förenklad modell genom att löneväxla förmånsvärdet för bilen. Vi har inte skrivit något avtal kring detta utan endast muntlig avtal.

Nu är det ju så att jag helst vill ha med mig bilen (X3) som jag gillar skarpt, men endast till samma kostnad så jag får väl återkomma här när allt spelat ut.

/daagis
Låter märkligt - jag jobbade tidigare på ett företag med liknande regler. När någon sade upp sig och leasingkontraktet inte gått ut så behöll företaget bilen och ersättaren fick ärva bilen och fortsätta tills kontraktet gick ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kul att ärva någons begagnade tjänstebil och betala fullt förmånsvärde :-/

-------
//Lövet
Håller med men det var som sagt dealen de hade - om jag minns rätt så var bilarna på 48 månader också...

Kan tänka mig att ekonomichefens visioner kan ha viss påverkan...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den vanligen totalt bilointresserade ekonomichefen

-------
//Lövet
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, det är nog standard på mindre företag att efterträdaren får ta över bilen om den är undervärderad.
Det är nog bara storbolagen som gladeligen förlorar pengar på det viset.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Även storbolagen tillämpar principen att bilar går i arv, stod tydligt i avtalen att företaget hade rätt att tilldela en befintlig bil. Ekonomichefen och VD körde fina bilar så det handlade inte ointresse utan mer om olika regler för olika befattningar då jag inte kan drömma om att de skulle tagit en befintlig bil under en period för att föregå med gott exempel. "pöbel gör som jag säger, inte som jag gör" ;-)
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Den som ärver bilen betalar förvisso fult förmånsvärde, men det löneavdrag som de flesta också har vid tjänstebil kan regleras ner för att kompensera att bilen är begagnad. Win-win för företag och anställd alltså. Företaget slipper betala för att lämna tillbaka bilen i förtid och den anställda kör billigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.