AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.610

Tömma kylarvätskan - hittar inte dräneringspluggen - 316i e36 m43 compact 2000

al
11
allsong99
316i Compact -00
Hejsan,

Ska byta thermostat, kylare och vattenpump mm.

Blir tokig - har tömt kylarvätska från kylaren men kan inte hitta tömmningspluggen i blocket. Bilen är höjd och har krupit under hur många gånger som helst. Har letat överallt på internet och sett mössor med bilder på m14- m19 bultar som ska sitta på passagerarsidan under avgasutblåset. Finns bara ingen plugg vad jag kan se. Enligt realoem ska det vara m14 plugg. Fattar bara inte, typ aldrig varit med om något så tokigt innan. Kan 2-3 saker som ser ut som pluggar men har insex utseende - men insex nyckel tycks inte passa.

Snälla någon som har en 316i compact e36 m43, alltså den nyare av den gamla modellen som på ett mkt tydligt sett kan beskriva var denna sitter och hur man kommer åt den.

Jo, om jag byter vattenpump åker då det mesta ut ur blocket per automatik eller? Menar då kanske jag inte behöverhitta pluggen. Eller?

Ha det bra grabbar!

Gurra

Töm med pluggen i kylaren, en stor mejsel eller en 1 krona funkar också, lite kanske blir kvar, lägg lite sågspån under isåfall
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se denna tråden för M43B16 exempel (och flera andra motorer)
Länk
al
11
allsong99
316i Compact -00
Tack för svar.

Pluggen som syns på bilden du länkat till är ingen sex kants bult på min bil. Det är en rund bult med ett hål i mitten. Ingen tydlig insexfattning samt ingen tydlig torx nyckel. Har provat insex 5 - men för liten, har provat insex 6 men för stor. Kanske det är insex 5,5 eller motsvarande torx. Har dock ingen av dessa hemma, men som sagt ser ut som ett runt hål bara.

Får se hur jag gör, nu är iaf allt bytt och klart, ligger ju lite av den gamla vätskan kvar i blocket, några liter kanske. Tror Jag låter den gamla va kvar och blandar med nytt. Blir en liten häxblandning men tror det fungerar ändå hjälpligt

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt. Inte helt omöjligt att det av någon anledning satt en skruv med insex-skalle där och någon har dragit den rund (mycket lätt hänt då dessa skruvpluggar kan sitta lite hårt) och sen har den fått sitta kvar där.

Det är ingen fara med den gamla kylarvätskan, den blandas upp fint med den nya kylarvätskan. Du har ju ändåså förnyat stora delar av den ursprungliga kylarvätskan och därmed tillfört nytt rostskydd (det är i första hand det som förbrukas - själva glykolmolekyerna finns kvar).

Hade kylarvätskan du tömde ut varit rejält grumlig och rostfärgad hade det varit bättre att även dränera blocket och spola igenom systemet. Men jag antar att kylarvätskan du dränerade såg någorlunda ok ut?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Annars gör som jag och blås igenom systemet med en dammsugare, spola sedan igenom block kylare o kupeelement med vattenslang.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, marin849 - en vattenslang är det enklaste sättet att spola igenom system.

Fast i det här fallet blir genomspolningen något ineffektivare eftersom dräneringspluggen i blocket inte går att ta bort. Det går såklart att spola igenom system, det tar bara längre tid (eftersom du mestadels bara cirkulerar vattnet i nåv med toppen, vattenpumpen och termostathuset samt såklart hela kylaren om du tex fyller på med vatten i expansionskärlet och dränerar vattnet i kylarens utlopp dvs den lägsta anslutningen).

@marin849 : Men vilken funktion fyller dammsugaren? Varför vill man skapa ett vakuum i systemet?
ma
7.450
marin849
Nä, jag kör den på utblås. :)
Fast det var väl mest för att få ut så mycket vätska som möjligt så att det blir lättare att få rätt blandning vid påfyllning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Misstänkte det, ville bara dubbelkolla så du inte kommit på något "revolutionerande" :-)

Fast få hushållsdammsugare har blåsfunktion, kan ju bli lite fel när moster Agda kör ner dammsugarslangen i expansionskärlet :-)

Precis, har man inte monterat bort den där dräneringspluggen i blocket så vill man ju ha så lite vanligt vatten där som möjligt.

Det är just därför man gärna vill försöka ta bort denna dräneringsplugg (för att få en effektivare genomspolning men även dränering när allt är klart).
ma
7.450
marin849
Jaja okej då jag tar min Nilfisk Alto Aero 26-2L PC grovdammsugare till ändamålet. Den funkar också åt andra hållet för att dränera systemet och samla upp kylvätskan i en hink utan spill. ;)

al
11
allsong99
316i Compact -00
Kylarvätskan som låg kvar i blocket var ok, dock en aning av medlet bare leaks i den. Då jag tidigare hade problem med läckage.

Fick i cirka 9 liter ny glykol så det kan inte vara så mkt av det gamla kvar. Har nu luftat i någon/några timmar. Får vi se imorgon hur det blir. Har nämligen haft problem med dålig värme i kupén vid lågt var tidigare. Men nu finns det ny vattenpump, som hade några timmar kvar att leva. Samt ny kylare utan läckage och eventuellt förstoppning. Samt ny termostat.

Bulten är inte runddragen, alldeles för rund och jämn för det. Har bilder i luren men orkar inte lägga upp dem om ingen verkligen vill se.

Hade faktiskt en vag tanke på att spola ur med vatten i blocket för att späda ur kylarvätskan där ( så det rinner ut ur vattenpumpshålet ist) men tyckte det skulle bli för kladdigt i mitt garage.

Bilen går jämnare än vad jag kan minnas med nya tändstift dessutom som hade vet inte hur många år på nacken.

Frågor på det?
NU KöR VI!

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, då ska du inte vara orolig om du fick i så mycket kylarvätska. Det där kommer att bli alldeles utmärkt! Finns inget att oroa sig över. Och bör förhoppningsvis lösa dina värmeproblem också.

>> Bulten är inte runddragen, alldeles för rund och jämn för det.
>> Har bilder i luren men orkar inte lägga upp dem om ingen
>> verkligen vill se.
Jag syftade mer på att själva insex-hålet var runddraget, eftersom du försökte med tre olika insex-nycklar och även torx.

Såklar vi vill se bilder!!! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.