AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.555

Samma DSG - cupra, gti och rs TSI?

Har lite planer på en rolig bil som ska funger som andrabil...
Har kollat lite på Golf gti (mk7) 230hk, men även nya Seat Leon cupra och octavia rs (alla fr -13 och framåt) dessa bilar är ofta utrustade med DSG6. Leon cupra har klart mest effekt men Golf gti känns som en trevligare allrounder...
Eftersom vad jag kan läsa mig till, att alla dessa bilar har i stort sett samma drivlina är frågan om det är samma DSG i dessa som även sitter i Golf R. Om så är fallet kan man väl anta att en golf gti eller octavia rs med DSG bör överleva en ny programvara som levererar runt eller strax under 300hk (eftersom Leon nästan är där original och golf r har det, som iofs även har awd) ffa mk7 och octavia rs i senaste upplaga har trillat neråt en del i pris, men när jag bara läser papper så blir jag ju "lurad" på effekt i dessa jmf med ex cupra...

Lyckas inte hitta några vettiga forum för vw-koncernen där jag kan läsa mig till detta - hoppas någon har koll här för även om det heter DSG finns den ju i en uppsjö varianter.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Hej de finns dsg6 och dsg7 dsg 6 är den kraftiga med våtkoppling väldigt lite problem med denna och en helt underbar låda enl mig!
dsg 7 har torrkoppling och sitter bla i polo gti.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
fredrik_wt: Det sitter i grunden samma låda i GTI, Cupra och RS.

burt: Det finns även 7-växlad DSG/S-tronic med våtkoppling. Lådorna med våtkoppling vållar mycket riktigt sällan problem. Inte direkt med torrkoppling om de används till rätt ändamål och på rätt sätt...

MVH Christofer
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Allt du vill veta om Cupra hittar du här:
Länk

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
tack ör tips!
Ja i samtliga av dessa är det DSG6 som står som spec - rimligen bör en vettig programvara då inte ta död på lådan även om 60hk tillkommer (med tanke på originaleffekten på vissa). tänker om jag springer på en Octavia RS eller Golf GTi till bra peng... man vet ju aldrig...

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lådorna klarar en vanligt uppdatering utan problem. Man bör väl kanske undvika att regelbundet använda Launch Control-funktionen...

MVH Christofer
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Problemlådan (DSG 7, torrkoppling) heter DQ200, googla det så har du timtals läsning framför dig. Vanliga DSG6 = DQ250 och DSG7 med våta lameller DQ500-7A

Finns en fjärde också 7 växlar, våta lameller DL501-7Q men den används bara(?) av Audi.

Rörigt? ja.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.