AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.861

Byte av lampa/diod i handtaget F11

Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Hej!

Efter att bilen såg ut som en mindre sopstation när jag köpte den lämnade jag in den på in- och utvändig tvätt. När jag hämtade ut den hade ena lampan i handtaget slutat att lysa, inget jätte problem dock vill man ju att det skall fungera när man har det. Kollade med BMW och dom skulle ha 195:- för lampan/dioden men 1600:- totalt för jobb och material vilket jag tycker är lite blodigt för detta. Någon som har bytt själv, är det stökigt och kan man köpa lampan/dioden någon annanstans?

Tack på förhand!
Pe
49
Peter_1897
Ingen som har några tips?

Tacksam för svar!
Hej,

Om systemet fortfarande är som på min gamling, sitter själva lampan/LED i en liten armatur innanför dörrklädseln. Därifrån går det en optisk ledare ut till en "klump" (just nu glömt vad den kallas, men sprider ljuset i a f). Inget elektriskt i själva handtaget, alltså. Av BMWs prisförslag till dig att döma, är det fortfarande något liknande.
När min glidare varit på verkstad, hade ena handtaget slocknat. Tillsammans med alla andra missar i sammanhanget blev jag putt och reklamerade. Verkstaden kan inte ha hunnit göra något "riktigt" jobb, för lampan gick igång efter ett par minuter (bakom stängda dörrar). "Av sig själv", hette det.

Men sen dess har den fungerat... Kanske du bara skall vänta lite?

/Lennart
Pe
49
Peter_1897
Tack för svar! Jo, har läst att dörrsidan skall monteras ner på lite olika modeller, hittar dock inget om just F1x-serien men det kanske är samma. Frågan är om det är ett stort projekt eller om det är värt att göra det själv? Å andra sidan så är det ju inte jätte viktigt, mest irriterande eftersom man för en gång skull har en bil med lysen i handtaget... Med lite tur kanske den hoppar igång igen. Ska fråga imorgon igen på BMW då jag skall lämna in bilen för min förbannade shoppinglucka som öppnas av sig själv i tid och otid.

Trevlig kväll!
//Peter
Pe
49
Peter_1897
Var på BMW i ett annat ärende och tog då upp detta igen. Fick nu till svar att det inte går att byta lampan som sitter i handtaget utan man är tvungen att byta hela handtaget?! Jag blev chockad över det svaret då det verkar smått otroligt att man gör en sådan konstruktion men teknikern stod på sig. Han visade även en skiss på datorn där det bekräftades att lampan är "inkapslad" i handtaget och att den inte går att bytas ut separat. Vill jag att mitt handtag skall lysa får jag snällt hosta upp 3500:- - 4000:- Jag tycker detta är helt sjukt! Har också fått till svar att lampan inte ska gå sönder så till vida att bilen/handtaget inte har råkat ut för yttre åverkan eller vad det nu var men det resonemanget köper jag inte då min lampa har slutat fungera trots att jag inte varken har slagit på handtaget eller krockat med bilen.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hej,
Dioden sitter i handtaget. Handtaget är superenkelt att ta bort. I bakkant av dörren, i höjd med handtaget sitter en gummiplopp, ta bort den. Om du lyser in i dörren med en ficklampa så ser du en Torxskruv (ganska liten) som du släpper på. Skruva den utåt tills du känner att det tar stopp, den ska inte trilla loss utan begränsas av ett stopp i utskruvat läge. Sedan är det bara att dra loss handtaget rakt ut i bakkant och därefter lirka ut det i framkant där även kontakterna för diod samt eventuell comfort access sitter. Tar mindre än en minut att göra.

Själva plastbiten med dioden i är lätt att flytta över, och jag ett beg handtag med fungerande diod i liggandes som du kan få köpa, skicka PM.
Många bud här...

I det första inlägget anges det att BMW gett pris för en separat diod plus arbete. Sen kommer det en uppgift från BMW om "endast komplett handtag".

Bortsett från den darriga supporten från dem som borde ha full koll, hoppas jag innerligt att Rickardg's förslag till självhjälp stämmer.

/Lennart
Pe
49
Peter_1897
Hej! Tack för svar. Jo, man blir aningen misstänksam när man får så pass olika svar men i mina öron låter det som sagt helt osannolikt att man måste byta hela handtaget. Tack Rickard! Byter man hela lampan med det vita plasthöljet eller kan man öppna det också på något sätt och "bara" byta själva dioden? Om man nu inte kan köpa den löst på BMW vet du vart man kan få tag på den? Om inte annat kan jag gärna köpa din om du är sugen på att sälja.

Tack!
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Om du lyckas pilla isär handtaget och kommer åt själva dioden så borde du kunna köpa en ny på Defa eller motsvarande.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det är en plastbit med integrerad diod. Om du tittar på tx realoem så ser du att det inte går att köpa denna som lös del, det är en del av själva handtagsbygeln även om den fakriskt går att ta bort. Att köpa en ny handtagsbygel verkar kosta ca 200 € plus frakt på leebmann24.de Alternativt begagnat handtag på bildelsbasen för 695 + frakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.