|
|
|
|---|---|
|
Jag får inte in någon värme in i kupén som sagt och har hållt på i 3 dagar nu och försökt fått till det. Det hära har jag gjort: - Bytt fläktmotstånd (Fläkthastigheten kunde inte bestämma sig) - Luftat (vent. skruven vid expansionskärlet) och fyllt kylsystemet. Proppfullt nu. - Öppnat upp värmeventilen under luftburken och gjort blåst rent. (Ej något slagg där) Ohm-mätt (12,6ohm) samt spänningssatt den över ett batteri och det klickade på och rörde sig felfritt. - Känt på slangarna till värmeventilen (båda brännhet) - Känt på slangen från kylaren som går ihop med de 2 ifrån värmeventilen (Vet ej dock om den går igenom torpedväggen) Den var kall/ljummen - Känt på den övre och undre slangen (de större). Båda väldigt varma. - Kollat alla säkringar (alla var hela) Har hållt på i 3 kvällar nu och försökt få till det. Motortempen är normal, har luftat i uppförsbacke, har tryckt på alla knappar på klimatanläggningen, både hållit lite varv och även tomgång när jag luftat. Har varit ute på 10-12 stycken provturer på minst 2 kilometer och luftat i efterhand. Bilen läcker ingen vätska, motoroljan är inte grädde. Vad mer? Det kommer en liten stråle med kylarvatten under expansionskärls-locket. Som jag antar är någon form av signalement att man har rätt "tryck" i kylsystemet. Det rinner längs väggen på tomgång och kommer en stråle då man varvar upp den. Min yttertemp-sensor pendlar mellan 30 minus och 30 plus ungefär, men det har den gjort i 2 månader och det här problemet uppstod för 4 dagar sedan. När jag först la märke till detta var att fläkthastigheten gick ner till 2 "ploppar" och sen kom det kalluft, efter någon minut så växlade den från lägsta till högsta fläkthastighet. Så när jag sedan parkerade bilen så provade jag att öppna locket till expansionskärlet och det började bubbla, pysa och trycka ur sig vatten genom gängorna (den har inte gjort det på dom här 3 kvällarna när jag hållt på å öppnat å stängt å grejat på) Kort därefter så hörde jag att det började rinna vatten under bilen (rakt nedanför bromsvätske-behållaren) Så dagen efter började jag greja. Igår så kom det "vatten-ånga" ur ventilationen i kupén när jag stängde av AC'n och bilen immade igen på 2 sekunder och det luktade lite bränt eller nåt. Så min första tanke var att värme-elementet var paj. Men jag har inte någon fet hinna på rutorna, golvet är blött eller fuktigt någonstans och det har inte hänt någon fler gång. Gjorde några provkörningar och så och fortsatte knappa på hela klimapanelen. Sen hände det inte någon fler gång. Men jag slog i LIQUI MOLY's kylartätning iallafall idag. Jag ber om ursäkt om jag har rört ihop hela texten och gör er förvirrad. Är RÄTT le nu.. Finns det nåt mer jag kan göra? | |
| Rättning: golvet är INTE blött någonstans. | |
|
orkar inte läsa hela inlägget men är du säker att värmeventilen funkar? Känd fel att den fastnar i ett lägget och börjar klicka, vibrationsklicket kan t.o m kännas av i bromspedalen. Hur fullt har du fyllt vatten, enda upp? Inte bra att ha vatten över max markeringen... Har du haft för lite vatten innan eller bytt nåt så att du var tvungen att tömma kylvatten? Normal motortemperatur? |
|
| Grejen var väl som så att när jag köpte bilen förra vintern så varnade den för lite kylvätska, sen när motorn kom upp i arbetstemperatur så slockna den. Har kollat kylvätska flera gånger och den har alltid stått på max. Inte förrän värmen började jäklas så insåg jag att jag kanske hade en luftficka i kylsystemet. Så jag fick i 2 liter och har luftat den fullständigt nu. Värmeproblemet kvarstår | |
| Jag ska vacuumsuga den till veckan och se om systemet håller tätt, sedan Co mäta kylvattnet och se om de är nå avgaser i den. | |
|
Om du har andra fel förutom detta så ballar ju automatiken ur. Vad händer som du sätter max värme och fläkten på medelfart? |
|
| Iskallt när jag kör och ljummet när jag står i garaget (18 grader) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.