AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.710

Batteri dras ut på nollltid

JO
2
JOVIFE
523 Touring -99
Hej
Ska försöka förklara detta(fattar inget själv...)
Har haft ett problem under längre tid och det är att batteriet dras ut på nolltid om man har t.ex en dörr öppen så innebelysningen lyser eller att något annat drar ström och då tar det 10-20 sek att batteriet dras ut och man märker att belysningen i bilen blir dov och den orkar inte dra runt startmotorn, den bara tickar, detta sker inte alltid men på slutet har det eskalerat och var och varannan gång, nu till vad jag har märkt och det är att när jag startar bilen och bensinmätaren visar normal nivå så fungerar det som det ska, när det inte kommer fungera nästa gång jag ska starta så är bensinmätaren i botten och lyser på reservlampa samt att utetemp. visar -40, startar jag om bilen så blir det ofta rätt på nytt. Jag har kollat kablarna i stammen bak och där ser det inte bra ut, lyckades fixa det jag såg så nu funkar baktorkaren och jag har inte felmed "Bootlid open" längre i displayen, efter detta så funkade bilen som den ska, hade dörren öppen så belysningen slocknade av sig självt och det var inga problem att starta bilen, men idag så testade jag att starta bilen och det var inga problem (körde inget, öppnade inte bakluckan) men 2 timmar senare så var det samma visa igen, batteri mer eller mindre dött, ibland så funkar det i veckor men rätt var det är så är det hela tiden. blir tokig på detta

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Efter första urladdningen, laddade du batteriet 24tim+?

Har du inte gjort det, och laddat ur det många ggr är nog batteriet förbrukat.
Med motorn igång och 1500rpm vad laddar generatorn?

Om batteriet är "slut" och generatorn frisk, och du fortsätter köra med det kan "bränna" generatorn.
JO
2
JOVIFE
523 Touring -99
Hej Subsoil
Tack för svar, jag har inte mätt något utan detta har hålt på i 1,5 år, jag har lärt mig att stänga dörr snabbt och starta bilen innan man lastar in barn mm, grejen är den att det kan funka i veckor utan att laddas ur men sen kommer det bara plötsligt, jag fattar inte hur batteriet kan dras ur så snabbt, jag misstänker att det är någon kabel som är av och ligger jord men jag är inte så haj på detta och frågan är då om det kan boosta en urladdnig av batteri på nolltid.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att byta till ett friskt batteri, meningslöst att felsöka med ett dåligt batteri.Det ställer till en massa strul bara.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Låter som nått drar ström, koppla ampere meter i serie med batteri, utan att starta bilen, du kanske har en stereo som drar ström eller som du säger nån kabel som skaver. Mät batteriet när motorn är igång du bör ha ca 14.4 volt. Men som föregående talare sakt kan batteriet gått ner sig.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Byt till ett nytt batteri. Har varit med om ungefär de samma problemen på en e39 med ett kass batteri.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Är det en e39 isf kanske det är det klassiska fläktmotståndet som spökar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.