|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har köpt denna motorvärmare med inbyggt cirkulationspump. Länk Det står i monteringsanvisningen att pumpen skall placeras "Motorvärmaren monteras in i motorns kylarvätskakretsen i returslangen från värmepaketet" Verkstaden installerade då värmaren på slang "8" på denna bild. Enligt BMW är den slangen "08 Slang kylare-växellådsoljekylare" Det måste ju vara helt åt helvette ställe att installera en motorvärmare?! Länk BMW tycker att värmaren skall installeras på slang 2 på denna bild. "02 SLANG F VAERMEELEM.OCH MOTORAATERGAANG" Länk Antar att BMW har rätt med placering av värmaren?.. Resultatet nu är att pumpens interna säkring löser ut pga av överhettning efter ca 10 sekunder. HJÄLP! | |
|
Slangvärmare är en nödlösning för personbilar och mest avsett för entreprenads maskiner. Idag när kontaktvärmare är den nya lösningen är effektiviteten klart sämre då värmen sprids med vinden bokstavligt talat. De gamla blockvärmarna var och är oslagbara. När det gäller Din (Umeåt&r) slangvärmare så är den i det kraftfullaste laget då risk för överhettade slangar uppstår. En Block-värmare ligger på runt 400-600w och en kontakt värmare +150w ungefär. Så 1,1 kwh är på tok för högt. Du har 2 saker man bör tänka på vid installation av slangvärmare. 1) Den bör placeras lägts i systemet,dvs den nedre slangen från kylaren. Eller i en "loop" längst ner i systemet. 2) Den bör ha en separat slinga för att inte termostaten i motorn stoppar upp cirkulationen,dvs en extra "loop" förbi termostaten. Detta innebär även en backventil för att få rätt flöde vid körning. Alltså,en slangvärmare funkar sällan tillfredsställande på en bilmotor. Audi ( Defa ) har en liknande lösning på 1,8T motorn (APU/AWT) som fungerar externt via en sk loop-slinga,men termostaten sitter i nedre delen på framkanten/förarsidan av motorn och på så sätt fungerar slangvärmar paketet i den lösningen. Är termostaten högt placerad på motorn så blir cirkulationen drabbad pga temperatur differensen i kylsystemet. |
|
|
Tack för svaret. Värmaren har ju en inbyggt termostat som aldrig värmer vattnet varmare än " ( termostat < 40°C : på >55°C : av ) " Så någon överhettning bör det ju ej vara frågan om. Uppskattar tipsen om placering långt ner. Men i mitt fall då bmw rekomenderar slang 2. Vad tror du om det ?.. |
|
|
Slangvärmaren som jag hade förut från Calix funkade perfekt, men mkt viktigt att den placerades så att den inte drog luft - alltså lågt och sedan mkt viktigt att lufta kylsystemet. Jag tror verkstaden har monterade den helt fel tyvärr då den endast kommer värma kylaren vilket man absolut inte vill, den skall sitta på en slang mellan kupésystemet och motorn, jag vet inte vilken av slangarna det är på bilden dock |
|
|
Alex84: var god läs denna tråd: Länk Blir verkligen slangarna tillräckligt varma för att smälta? Om det kommer in luft, asbolut, men annars så njae. Om det var så, så borde inte de bränsledrivna motparterna (ebersprächer exempelvis) inte fungera heller, samt vara så populära som de ändå är i dagens bilar. Dessa är värmare är dock inte optimala pga deras uttag, samt att de är förbjudna i sverige om jag inte missminner mig, pga just hur elektroniken i dessa fungerar. Med andra ord, om det händer något pga värmaren borde inte försäkringen gälla, alternativt gå upp i pris ordentligt. Jag skulle personligen gärna installera en liknande lösning själv, om jag hade haft en p-plats med eluttag. =) |
|
| Tack för svaren! Blir att gå ut och kolla slangarna. Men jag tror själv på Slang nr 2 , precis som bmw trodde. Känns logiskt på någe vis. " Slang från värmeelement och motor återgång " | |
|
Alltså, denna värmare med inbyggd pump är ju något helt annat än den gamla hederliga typen av slangvärmare på 550W och ingen pump, som man satte mellan kylare och motor (rätt så kass). Pumpen SKA sitta på slang 1 eller 2 mellan motor och kupeelement. Beroende på om man sätter 1 eller 2 kommer lite av värmen att förloras i kupeelementet på väg till motorn. Å andra sidan läcker den värmen upp och tinar lite på rutan, men effekten är så liten så egentligen kvittar det. Man moterar värmare där det är praktiskt! Som det står i manualen är den idealiska placeringen, på retur till motor alltså. Det man ska vara noga med är att oavett vilket slang man väljer så ska den sitta så att flödet blir åt samma håll som när motorn går. Det är ingen risk för överhettning över huvudtaget så länge inte pumpen går sönder eller man startar och stänger av motorn med värmaren inkopplad, för då stänger magnetventilerna i bilen flödet i tre minuter och flödet blockeras. |
|
| Mitt tips är att sätta den någonstans där det inte gör något om värmaren smälter. Dvs inte nära andra plastgrejer. Och täta kabelanslutningen. Den är egentligen inte godkänd. | |
| Vilket underbart svar marin849 , tusen tack! Min gissning är att flödet på slang nr 2 går från "torpedväggen" in till motorn ?.. och inte vise versa ? Tack återigen för ett givande svar :) | |
| Sätt fläkten o värmen på högsta möjliga, med varm motor på tomgång. Den kallaren slangen är då returen. | |
| Mycket smart! Skall testa det sedan! Men både slang 1 och 2 kommer från.. Vattenpumpen? Stämmer det? och den korta slangen nr2 går in i motorn och den långa slangen går till kylaren? Springer ut och tittar ifall du inte skulle veta i huvudet :) | |
| Har monterat den värmaren i min bil. Hör av dig om du vill se hur det ser ut, bor i Umeå. | |
| Vector, jag har skickat ett personligt meddelande till dig. Vill hemskt gärna se hur det är gjort! Med vänlig hälsning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.