AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.480

Hur tänka när köpa i glappet 2011/2012

Jag är väldigt sugen på att köpa en 318 eller 320. Jag vill helst inte gå över 150.000 kr.
Av Blocket att döma så ser det då ut som det är en 2011 eller 2012 som gått ca 5-7.000 mil som finns i den prisklassen.

Det som dock stör mig ju att den fick sig ett facelift under 2012. Jag tänker att det kan påverka andrahandsvärdet ganska mycket för de som inte har det nya facet (?). Billigaste 318 och 320 med nya facet ligger dock på 230.000 (318 2013, 320 2012), så det är inte riktigt nåbart för mig.

Ur värdeminskningssynpunkt - är det dumt att köpa en 3-serien som är precis från glappet mellan gamla och nya facet nu? Jag tänker bara att om 3 år eller så när jag ska sälja - då kommer ju de som letar efter en 3-serien i den åldern vilja med nya facet..

Samanfattning: Hur fasen ska man tänka när man köper en bil som är ifrån precis innan ett facelift? Ligger priserna på blocket hyfsat rätt eller bör en sådan bil prutas ner ordentligt?

//Oerfaren bilköpare
Det är helt olika modeller du pratar om. E9X mot F3X.

Du hittar som sagt aldrig en F30 för 150tkr. De för strax över 200tkr är dessutom riktiga tomhylsor.

Ang värdeminskningssynpunkt förstår jag inte vad du pratar om. Den nya modellen har funnits på marknaden ett antal år och påverkar inte värdet på E9X öht.

Självklart har du ett större värdefall att vänta om du köper den nyare F30-modellen. Dessutom är en facelift på gång på F30 då modellen har funnits på marknaden så pass länge.

Min uppfattning är att E90/E91/E92 är välbyggda och körglada bilar som är bra prissatta för det du får.

Antar att du tittar på dieselmodellerna av 318 och 320? Gör det annars.
Se även till att bilen har vettig utrustning, minst Advantage Edition.
Nej, jag kanske är helt ute och cyklar. Eller det är jag ju uppenbarligen eftersom det tydligen är helt olika modeller som inte går att jämföra på det viset. Bra att det finns sådana här forum så även en oerfaren bilköpare som jag kan hitta rätt i begagnatdjungeln :)

Ja, det är förmodligen en diesel jag ska ha. Hittills har jag kört väldigt lite (under 1500 mil/år). Dock har jag nytt jobb som kommer innebära en hel del körande så tror jag kan komma upp i 2000 mil /år i alla fall. Ganska svårt att bedöma, men jag får väl se till att dra på långsemester mot slutet av året annars ;)
Du skriver "minst Advantage Edition". Kan jag någonstans hitta en förteckning över vilka paket som finns och vad dom innehåller?
e3
336
e39520it
520dT -14
Prislista med all extrautr. för "din" bil:
Länk
En 318d 2011 är helt skattebefriad i fem år. Därefter dryga tusenlappen. Dvs det spelar ingen roll om du kör 0 eller 1000000 mil per år. Att det skulle vara en hög brytgräns för diesel är felaktig generalisering, främst av äldre och motorstarkare dieselbilar.

Du ser vad Advantage Edition innehåller på sid 3 i prislistan e39520it länkade. Innehåller det viktigaste. Separata tillval som kan vara trevliga utöver detta är t.ex. Bluetooth, metalliclack, isofix fram (avstängningsbar airbag fram)och dragkrok om man har användning för det.

Lycka till med köpet :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.