AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.809

E60 Diesel fråga ang korta körningar

Sida 1 av 2
jo
4
johanelk
520d Touring -08
Hej, har investerat i första bmw:n och även första diesel bilen. Bilen är en 520d -08 touring med 16k mil på mätarn. Min fråga är gällande korta körningar speciellt på vintern. Jag har 2,5km till jobbet och den sträckan kör jag 4 ggr per dag, samt lite andra kort sträckor runt i stan men inget längre än 3-6 km per gång. Jag åker såklart längre nån/några gånger per månad också 6-25 mil i stöten. Är det något speciellt jag behöver tänka på när de gäller batteri samt partikelfilter ??

tack på förhand
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Batteri bör inte bli problem såvida bilen inte har dieselvärmare. Investera dock i en batteriladdare och kör någon gång per månad. Det är lika bra.

Angående partikelfiltret så har du den sämsta körprofil man egentligen kan ha. Bilen behöver regelbundna långkörningar för att förbränna partiklarna och en gång i månaden är tveksamt om det räcker. Bilen kommer dock varna för att filtret börjar bli fullt och då måste du dra iväg på långresa direkt.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om jag hade din körprofil skulle jag börja tänka på att cykla till jobbet, i alla fall sommarhalvåret.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Med din körprofil hade jag bytt olja var 1000e mil. Oavsett om idrive tycker du kan köra mer.

Sen hade jag nog övervägt en bensinmodell.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det här med bensin/diesel som bäst för kortkörning tycker jag är en intressant diskussion. Vissa påstår att bensinare inte är bra för det eftersom de måste choka i början något som är skadligt för oljan. Jag kan inte ämnet själv men det vore intressant om någon kunnig hade input.

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Bränsleupprikning vid kallstart är inte unikt för bensin. Men med dagens styrsystem och förvärmda syresensorer blir det väldigt snabbt rätt. Det var såklart annat med förgasare och manuell choke.

Inte för inte de allra flesta och vanliga hybriderna är bensin + el.

Dieselmotorn är "långsammare" på att nå driftstemp på grund av sin något bättre verkningsgrad,, samt att partikelfilter blir lidande som redan nämnts.

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Exakt samma kör förhållande har jag. Jag har motorvärmare som används alltid. Och batteriladdare. Jag kör visserligen minst två långresor i veckan där motor och låda blir riktigt varm. Det är absolut ingen gynnsam körprofil men tänk på dom bilar som har start stopp system. Dom verkar ju hålla ihop än så länge. Jag byter oljan vid 1500 mil. Du bör absolut inte köra 2500 mil som din bil antagligen kommer räkna fram. Byt på hälften.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte riktigt samma sak med S/S. Motorn kan ju fortfarande vara varm, den hinner inte svalna av att stå still nån minut. Om motorn däremot aldrig når driftstemperatur måste vara en annan sak.

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
S/S systemet är relativt sofistikerat. Många faktorer som spelar in om funktionen är aktiv eller ej, däribland motortempen.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
S/S systemet är inte aktivt förrän motorn når "drifttemperatur",
Iaf inte på Volvo. Finns som tidigare nämnts en riktig motor-
värmare löser det mycket + täta oljebyte oavsett bil/modell
vid så korta körsträckor. Håller med om att cykel sommartid är
en mycket bra lösning.

Mvh Jonas B
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Visst är det kanske inte samma sak. Men batteriladdningen blir ju rätt kass på enS/S bil. Det räcker väl att min fru tycker jag ska cykla till jobb:). Men regn och rusk och hämtning på dagis och bilen uppvärmd i garage var morgon gör att man inte blir så sugen på att cykla.
jo
4
johanelk
520d Touring -08
Har köpt en ctek polar idag för att ladda bilen kontinuerligt. Jag ska ta en längre sväng minst en gång i veckan så bilen får gå riktigt varmt. Bilen går ju så extremt mysigt på vägen så tar ju inte emot att åka en sväng :)
De
51
Deikoo
520d Touring -11
S/S läser även av batterikapaciteten och tar hänsyn till den.
Har batteriet för dålig laddning så kommer inte S/S att aktiveras.
Samma sak om man har AC aktiv, defroster påslagen eller dyl.

Det finns mängder av faktorer som spelar in för S/S just för att användaren inte ska få problem.
jo
4
johanelk
520d Touring -08
Vad är det för fel om dämparna fram är helt stumma och bilen ser väldigt låg ut fram ? Fjädrarna ligger på plats och är hela men dämparna ser ut att vara nersjunkna i lägsta läget och helt stumma. Har det med kylan att göra ?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ctek en gång i veckan på vintern och en gång i månaden på sommaren tar det mesta av livslängd ut ifrån Batteriets nuvarande statur. Om ej bytt så räkna med håller begränsad tid. Med tanke på milen, fram och bakvagn kan behövas ses över och dämparna kan det ha läckt in fukt i då fryser oljan inne i gasdämparen. Är det i lägsta läget är de nog inte kapabla att hålla "uppe" redan från början.

Oljebyte en gång om året, oavsett mil och lite extra varmkörning innan gasa på så är det väl bara att tuta och köra?

Brukar själv hälla i en flaska OMEGA 907 och 909E efter på begagnade bilar jag köper vid första oljebytet. små pengar för bra resultat. Halva priset på nätet jmf med på Mekonomen.

Partikelfilter finns tips på hur man rengör och tömmer på sot här på ap, bara nyttja sök inlägg funktionen ovan till vänster där du kan läsa i timmar om din biltyp och andras erfarenheter.

Länk helt ok priser på basgrejorna och kompetenta erfarna av biltypen. Meka själv lika bra om man känner för det.

Undvik OKQ8 och ev Preems diesel, Shell är renast de andra sätter igen soppafilter mm.

Automat? Byte av olja plus filter i lådan gör den fabriksmjuk.

Lycak till med långa sköna mil!

Asken
Av just denna anledning har jag varit mycket tveksam till diesel. Men marknaden är som den är och jag lämnar min raka bensin 6a nu för en en 525d. Vi kör korta resor under veckorna, sen en långresa varje månad. Har beställt en Defa värmare på denna nu så den ska få ett par timmar på sig att värmas upp på morgonen, plus att jag har beställt laddare så batteriet håller laddning.

Har tagit upp problemet med säljarna på både merca Och BMW och de säger att mekanikerna brukar gasa ur bilarna på E4an när partikelfiltret larmar, samt att åtminstone BMW har ett rengöringsförfarande på verkstaden som ska rensa partikelfiltret.

jo
4
johanelk
520d Touring -08
Nu när det blev plusgrader så släppte dämparna ut och bilen reste sig :) Köpte bilen för en vecka sedan på bilfirma så dom får byta detta. Har även märkt att torkarn bak och bakrutevärmen inte fungerar så det blir också ett garanti ärende. Sen är det väldigt dålig räckvidd på fjärrkontrollen för att låsa och låsa upp så det får dom kolla också :P Skönt att man köpt på firma för en gångs skull och har någon form av garanti.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Du har högst sannolikt kabelbrott i bagageluckan Johanelk

För partikelfiltrets skull bör man köra ur den nån gång i veckan, avgastempen ska vara 700 grader, finns diagnos utrustning som gör att bilen gasar och jobbar mot 700 grader. Men kanske inget sälj argument!
Jag löste problemet att köpa en till bil, ca 15000kr bensinare som jag använder till jobb o stadskörning etc...Dieseln till finare körning ;-)
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
För att rening ska starta så gäller motortemp på minimum 75 grader och avgastemp på 240 grader men när rening väl startar så blir det hetare än så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.