|
|
|
|---|---|
| Hej har köpt en 525 touring M-sport. Lådan är automat. Bromsen känns hård när jag skall starta på morgonen eller skall hem från jobbet. Sedan när man startar sjunker den. Kan det va någon vakumläcka eller skall den va så på en automat? Om man kör en stund och stannar motorn så känns bromsen vanlig, alltså man kan pumpa upp den med några tryck innan den blir stum. Mvh Pierre | |
|
Samma här i ca -15 och kallare, men den är stenhård precis som om man "pumpat upp" den. Blir dock som vanligt så fort bilen startas. Den har varit så sedan jag köpte den 2005 så det verkar inte göra något :/ ___ Min bil: Länk |
|
|
Jag hade det motsatta scenariot härom dagen. Vid några plusgrader gick bromsen i botten och det tog några pump innan den blev någorlunda normal. Fullt med bromsvätska. Kan det vara något med styrningen som temporärt var i olag efter att ha stått en 6-7 timmar på jobbet. Nu helt normal igen. E39 31kmil Pierre: skriv gärna vilken bil du har i profilen. |
|
| På min honda var det vakumlekage när den var hård vid uppstart. Men vet inte om automat skall vara så. bromsar bra iaf. | |
|
Hm, jag trodde det var normalt att vakuumet läcker ut när bilen stått i 10 timmar eller så, och att bromsen därmed sjunker ner om man vilar foten på den vid start? Menar ni att pedalen ska vara lika lätttrampad efter 10h som när man precis stängd av bilen? (under förutsättning att man inte trampar på den förrän efter 10h). |
|
| Säkert normalt. Bromsar ju bra så jag släpper den tanken. | |
|
Ville bara avsluta mitt inlägg ovan. Hittade en skiva som på minnde mycket om en del slitbanan frånett bromsbelägg. Visst bilen drog snett vid bromsning och lät lite skrapigt. Av med hjulen och oken. Slitbanan var helt borta på insidan av vänster fram och helt lösa från metallen på två belägg. Endast ett belägg satt ihop då jag utan större kraft fick av oken. Tur man har lite sådant hemma så allt kunde bytas direkt. Detta förklarar varför bromspedalen gick i botten för någon dag sedan. Antar att det var då slitbanan på belägget vä fram försvann. |
|
| Liten annan fråga. Har ni några tips på snygga fälgar och vad jag skall ha för bredd och et? Ute efter snygga samt billiga 17 elle 18tum till min e39 touring M-sport. Visa gärna bild och vad ni har för spec på era bilar. | |
|
Länk Original 66 är fin och lätt att tvätta.32,37,65 också fina |
|
| Gärna mer tips. | |
|
37 tycker jag personligen är en snygg fälg OCH den är smidd = lätt och stark! Även 71 är snygg - men troligen svår att få tag på... Sedan är det aldrig fel med en klassisk delad fälg i form av t ex. styling 42 (split-modellen)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker style 42 sitter fint som Johan B säger. Tex så här: Länk ;-) Style 37 lika snygg: Länk Mvh Ola |
|
|
>olaO Får man fråga vad renoveringen kostade? I hur bra/dåligt skick var de innan renovering? Med vänlig hälsning/Saij |
|
| Blev beg m5 fälgar. Kommer nog sitta fint. | |
|
Saij, de var ganska fina innan renovering då de stått still mellan 2004 och 2011. Men en dålig fälgborste förstörde två av dem. Tillverkaren av borsten tog 75% av renoveringskostnaden på ca 10 000 kr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
>olaO Tack för svar! Mina är ju lite "kantstötta" och klarlacken släppt på några ställen, dessutom repade av "däckkrängare" som inte haft nödvändiga kunskaper (d.v.s. måste krängas "från baksidan") :-(:-( så en renovering av dessa skulle nog kosta väsentligt mer - ja, ja - får väl se vad/hur jag gör med dem. /Saij |
|
|
Saij, det tror jag inte spelar någon roll, kanterna svarvas ner och mittbiten lackas om. Blir nog samma pris så länge de inte är skeva eller så. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.