|
|
|
|---|---|
|
Hej. jag undrar på om flera har samma irriterande funktion på sin E60 E61 när man håller ner bromspedalen vid rödlyse eller köbildning i mera än 30 sek så tydligen lägger elektroniken växellådan i friläge tills man släpper bromsen igen. detta resulterar i ett ryck när lådan går in i Drive igen. råkar man gasa direkt så blr det en rätt stor klonk i drivlinan när den går in i drive. om man har växeln i sportläge så händer inte detta alls, då lådan inte går i neutral vid stillastående oavset hur länge man står still med fotbromsen. Bmw säger att detta är ett programerat beteende att lådan går in i neutral läge efter en tid med driven i och stillastående vid bara fotbromsen aktiv. går detta att programera bort eller koppla bort på något vis. tycker inte att det skall behövas rycka till i bilen när allting annat känns tight o fint. i övrigt växlar lådan hur smooth och fint som hälst. kan tillägga att jag även resettad körminnet i lådan så den lär sig min körstil men just detta fenomenet kvarstår. | |
|
Hej, Det kan vara så att en mjukvaruuppgradering minskar detta problem, jag tror jag läst någonting om detta men minns inte var... |
|
|
Hej, har själv motsvarande bil, men har aldrig varit med om det du beskriver. Har stått i kö långa stunder så att man till slut stänger av ist. Mvh jonas B |
|
|
Har googlat lite på transmission slam och det ser ut att vara rätt många som har detta fenomenet, nån har fått byta lådan, flera har uppgraderad programvaran till lådan och flera har blivit hjälpta en kortare stund med reset av körminnet i lådan. Efter sista reset som jag gjorde så tog det 2 dagar som lådan fungerade utan slam eller klonk även vid stillastående när det var dags att släppa bromsen. Så jag skall ta och byta oljan i lådan och se om jag kan få uppgraderad styr programvaran till lådan innan jag testar dyrare alternativ. En uppgradering bör väl gå att få bmw att göra. Eller är det någon annan som fixar sådant |
|
|
hej igen. har inte hunnit byta oljan i lådan än, men jag har testat lite. om jag lägger i handbromsen vid rödlyse utan att hålla ner bromspedalen så ligger drivningen på hela tiden som den gör på min E39 530 den kopplar inte fri i lådan och man kan dra i väg utan slamret från lådan samma om man kör med växelspaken i sport läget. så någonstans påverkas en ventil i lådan av bromspedalens signal så lådan släpper trycket till momentomvandlaren så effekten blir som att lägga lådan i neutral för att lägga in växeln igen när man släpper bromsen. finns det någon kabel till lådan man kan kopla bort så man slipper detta att lådan känner av att man håller ner bromspedalen. |
|
| Du bör nog lokalisera problemet med lådan först innan du kopplar om massa. Jag har också upptäckt att bilen gör så. Men min klinkar eller rycker inte även om jag testat och vara hyfsat snabb på att flytta foten till gasen. | |
|
Lådan kopplar ur drivingen så fort du stannar och kopplar i den så fort du släpper bromsen eller rör gasen. Inte efter 30 sek som du säger. Nu har vi inte samma låda men det fungerar likadant på din som på min. Inkopplingen av drivning sker så snabbt att det inte ens märks, man får verkligen koncentrera sig om man ska märka urkopplingen då det i mitt tycke endast hörs att motorn går något "lättare" precis från ögonblicket då bilen stannat helt. Något är fel på din låda. Börja med att kolla oljenivån. Har funnits vissa problem med trågen osv som kan göra att oljan läcker ur. Det vanligaste "problemet" när folk klagar på dom här lådorna är rycket som blir när man ska i väg snabbt från nästan stillastående på 2:an och bilen precis i det ögonblicket får för sig att den ska lägga i 1:an för lådan "antar" att du ska stanna helt och lägger därför i 1:an lite innan du stannat bilen helt istället gasar du och varvet blir högre än vad lådan förväntade sig med ett ryck som resultat. Detta är helt normalt och en ren vanesak som avhjälps genom lite övning. Inget fel i sig utan mer en miss i programmeringen. De äldre bilarna innan facelift fick programuppdateringar i styrprogrammet för lådan för att avhjälpa problemet med "Harsh 2-1 downshifts" och det blev bättre i vissa fall men tydligen har de inte lärt sig. Känns som jag svävade iväg i lite annat här nu men som sagt, börja med kollar oljenivå samt ev. felkoder innan du målar fan på vägen. Lycka till! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Nu har jag förvisso ingen lci men det skiljer marginellt i konstruktionen Min kopplar ur direkt jag står stilla men kopplar in mjukt och nära nog utan att jag märker det. Det är bara varvräknaren som skvallrar lite. Låter som det kan vara läge för byte av olja. Försök samla upp oljan och sila den för att se hur mycket material som släppt från lamellerna. Klonket kan också förstärkas om hardyskivan är matt. Hur långt har den gått med samma olja? |
|
|
lådan har gått 19k mil med samma olja, så jag kommer beställa en oljebytarsats från UK ca 2200 kr ink frakt som innehåller nytt tråg med filter, 7 L tranmissions olja. har sett för 1700 utan frakt. upptäckte nu i helgen att jag har löjligt låg tomgång ca 547 RPM när jag höll lite på gaspedalen så tomgångsvarvet hamnade på 650 Rpm så försvann fenomenet i lådan helt. så det kan ju vara ett tecken på att oljan behöver bytas ut snarast i samband med kanske lite låg tomgång så lådan har svårt att bygga upp trycket med så låg tomgång vad har ni andra för tomgångsvarv på era bilar med driven inkopplad och står still på fotbromsen man får det exata varvet i hidden menu under punkt 07.03 och går det att ställa upp tomgångsvarvet själv, eller är det bara att beställa tid hos BMW så dom kodar in lite högre tomgångsvarv. |
|
| Har du AC på slagen när du mäter tomgången? På min 550 är det ca 550 rpm utan AC och ca 700 med AC vid tomgång. | |
|
var precis och kollade tomgången med och utan AC ingen skillnad alls på tomgångsvarvet även om jag satte AC på full flåsa. den står i ett varmgarage så AC borde ju jobba då det började blåsa kallt |
|
|
Har själv detta irriterande fenomen(535DT-08), har bytt olja&filter i somras(19000mil), programuppdatering och adaptionsreset. Tendensen försvann i ca 1 vecka men återkom. Har bilen avställd över vintern och har märkt att "mechatronic sleeve" läcker vid längre uppehåll. Har googlat på detta och läst i amerikanska forum att "mechatronic sleeve" och "mechatronic adapter seal" bör bytas runt 10000 mil. Den senare är en fyrkantig tätning som sitter mellan mekatronikenheten och växellådshuset och har en tendens att spricka med följd att rätt styrtryck ej uppnås i mekatroniken. En annan detalj som kan påverka ingreppet vid stopp/start är en felaktigt justerad kontakt vid bromspedalen. Kollade min och bromsljuset tänds bara jag nuddar pedalen. Skall justera ned denna för en bättre marginal. Läste om en E65 där ägaren blev stående med frikopplad låda och han fick dra tillbaka bromspedalen för att få lådan i ingrepp. Återkommer med utfall på dessa åtgärder. |
|
|
Min ligger på ca 650 på tomgång. Oavsett om jag har p,n,r, eller dvalt på lådan |
|
|
Hej. Jag hade samma problem som du beskriver på min 525d-08. Problemet försvann när jag bytte all mjukvara i bilen. Jimjam |
|
|
Gmcpickup, adapter seal borde väl vara Nr2 här Länk adapter och packning i en enhet. fast det blir mycket extra jobb att ta ner hela styrpaketet, och vågar man sig på det om det blir svårt att få resten av packningarna tätade så det inte sipprar. får också ta en titt på bromsljus kontakten jag får hem ny oljebytarsats i morgon Tisdag eller Onsdag, får se om tiden räcker att byta ut den nu i helgen, kittet gick på 2350 kr från UK, så momsen ingår och man slipper tullens påslag. nästa steg blir att ta ett snack med BMW och kolla om dom kan koda / programera bort fenomenet med en uppdatering. @Jimjam1 var det hos BMW du fixade mjukvaran. |
|
|
Hej. Det stämmer. Jag hade andra problem med bilen också, därav att bilen uppgraderades. Felet har aldrig kommit tillbaks. //jimjam |
|
|
Rättar mig själv, gjorde en extra koll idag, 720v/min oavsett växel eller ej. Står jag stilla med N valt och lägger i D (eller R) dippar den till 650 en sekund och går sedan tillbaka till 720. |
|
|
Hej! Har själv detta problem i min 525d lci. Bytte olja och filter och raderade Adaptionen. Detta hjälpte men kom tillbaka efter ett par dagar. Har googlat lite och är vanligt på våra växellådor! Lösningen är att uppdatera styrenheten till nyare version där denna funktion är bättre justerad eller rentav borttagen. Googla lite på: bmw gearbox nic så hittar du en del nyttigt NIC är neutral idle control. Så kallas funktionen som lägger lådan i neutral vid rödljus osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.