|
|
|
|---|---|
| Någon som vet vad den nyaste OS versioen i navin heter? (E39) | |
| Mr M: Jag har för mig att senaste versionen är SW 2-1/60. Sen skulle jag rekommendera dig att när/om du köper uppdateringar på GPS skivan av BMW; be dom uppdatera mjukvaran samtidigt, det gör jag och det brukar inte kosta något då. | |
|
Hej Vis av erfarenhet vill jag bara instämma i rådet om uppdatering. Vid köp av ny skiva se till att handlaren uppdaterar till senaste OS. Jag missade denna lilla detalj vid senaste upplagan 2001-2 vilket medförde de mest fantastiska visningar av kartor och hänvisningar. |
|
|
Bara tillägga att den första siffran i SW 2-1/60 (tvåan alltså) varierar beroende på vilken hårdvaruversion av systemet du har. Om jag inte missminner mig så tror jag att jag har 72 dock... Men jag kan ha fel. Martin |
|
magmo |
BMW i Jönköping tryckte i 1-1/72 i min MK1 från 97. Vet inte om det var den sista verionen för MK1. Gratis oxå. Fixade lite annat samtidigt. Någon som vet????? Magmo Maniac is in the house! |
|
Det har ganska nyligen kommit en version 22 Nav CD som uppgraderar MK3 navigatorer till 3-1/63. Dock så vet jag inte om det är några andra nya versioner på denna CD ännu. Nedan är de versioner som var på version 21.1 CDn. Så 1-1/72 är den senaste för MK1 navigatorer. /RS2 BMW Navigation V 21.1 CD 1-1/72 (8.0) * 2-1/81 3-1/62 4-1/12 * The MK1 Nav has different software versions in the nav computer (8.0) and video-module (7.2). |
|
|
Om jag har en 523ia touring-98 kan man av det veta vilken typ av navi jag har.Jag hittade en länk här som visade olika typer av navi modeller men mellan mk1 o mk2 såg jag ingen skillnad på utsidan av dom.så jag vet vad för uppgraderingar jag behöver göra. mvh Nisse Länk |
|
|
Den nya 22 versionen av Nav CDn uppgraderar tydligen också MK4 navigatorer till 4-1/20. Om jag kommer ihåg rätt så kom MK1 12/1995, MK2 9/1997, MK3 9/2000 och MK4 9/2002 på E39. Widescreen skärmen finns både för MK3 och MK4 navigatorer. Man ska också kunna se versionen under menyn "Set" eller "Settings" om du inte har en alltför gammal version. Den första siffran i 2-1/81 betyder att man har en MK2 navigator. /RS2 BMW Navigation V 22 CD 1-1/72 (8.0) * 2-1/81 3-1/63 4-1/20 * The MK1 Nav has different software versions in the nav computer (8.0) and video-module (7.2). |
|
|
Tack för det jag hade en MK2 navi enligt menyn är det bmw som till handahåller skivan. Länk |
|
|
skivan för uppgraderingen alltså. Länk |
|
|
Om du frågar din BMW verkstad så kan de uppgradera din navigator vid service eller annat arbete. Om du bokar en tid för att endast göra uppgraderingen så vill de oftast ha några hundra kronor för arbetet. Om allt fungerar som det ska så tar själva uppgraderingen 3-6 min beroende på vilken navigator du har. /RS2 |
|
|
Lite onödigt vetande om Navigatorn. Vad står siffrorna 2-1/81 för? Första siffran står för vilken Navigations Generation du har. 1=MK1 2=MK2 3=MK3 4=MK4 Andra siffran står för Navigations Variant 1=Färg skärm 2=Monokrom skärm/ Radio navigation De sista står för revisonen på mjukvaran i Grafikenheten. 21= SW 2.1 80= SW 8.1 osv. Jobbet att uppgradera är tämligen lätt. Har du en CD med senaste mjukvara tar det ca 5min. 1. Tändningen måste vara på läge 1 (terminal R) hela tiden. 2. Stäng av alla elförbrukare som du kan, lyse, radio, fläkt etc. 3. Välj GPS Navigation i menyn på TV navigatorn/ radionavigatorn. 4.Ta ur Kart CD:n ur CD-läsaren. Lägg i SW CD:n istället. 5. Följ instruktionerna som kommer upp på navigatorskärmen. 6. Efter att medelandet "Software has been successfully loaded" ta ur SW CD ur CD-läsaren. 7. Konfimera laddningen med att trycka OK på navigatorn. 8. Sätt tillbaka kart-CD:n i läsaren. 9. Klart att använda. Ett litet tips till. I menyn välj Set eller om den heter Setup (den där man ställer klockan osv.) Håll in MENY knappen i minst 8 sekunder. Vips är du inne i en Service Mode till navigatorn. Där inne hittar du en massa skoj. Tex. GPS-tid, antal mottagande GPS satelliter med signalstyrkor, Latitud, Longitud, Höjd över havet, kompassriktning i grader (0 =norr), Hastighet i m/s (gångra med 3,6 så får du km/h) uppmätt med GPS med två decimaler och en massa till som jag inte kommer ihåg på rak arm. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
Är inte uppgraderingen gratis? Det är väl bara själva navi skivorna som man måste köpa? Finns det nån lista på alla skivor som finns tillgängliga att köpa? ///Tomten |
|
|
Länk |
|
|
Det är inget som de gör under en service i alla fall. Så uppgraderingen måste du be om hos BMW, då de är ovilliga att göra en uppgradering ifall du inte har problem med navigatorn. För mig som jobbar med mjukvara finner jag det som en rätt underlig inställning. Säkert så måste du betala gissningsvis upp till 500 pix för uppgraderingen om de inte är väldigt trevliga. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
På en 740 96/01 med extern video/tv modul så står det så här 1-1/72 oavsett hur jag uppgraderar men det är väl vad jag förstår video/tv modulens mjukvara som syns här? 1-1/72 (8.0) * se denna bild Länk |
|
|
Hej! Lyfter denna tråd igen! Har en 1-1/71 (e39) hur gör jag på ett "billigt" sätt för att få en nyare/detaljerad karta? Går den att "tanka" på nätet kanske? Tack på förhand! //Magnus Tolf |
|
|
Ingen som vet? Kanske inte går?! //Magnus Tolf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.