AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.492

Testa om bilen drar tjuvström.

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Då var mitt problem med batteriet fortfarande olöst och jag tänkte därför börja med att testa för tjuvström. Jag måste ju koppla multimeter i serie och på minuspolen.
Tänkte höra med er som kan, att göra bilen (F30 diesel) strömlös i nån minut tills man kopplar multimetern, är det farligt? Man har ju hört att dagens bilar ska inte vara strömlösa. Om så är fallet, hur ska jag testa för tjuvström. Jag är tacksam om ni också skriver hur länge jag ska vänta innan bilen går i djupsömn och hur mkt den ska dra då (ca 0,02 ohm eller)?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Du ska inte mäta ohm. Googlade en snabbis och detta kanske hjälper dig: Länk

Frågan om strömlöshet vågar jag inte svara på men har svårt och se att det blir fullskaligt kaos i systemen av en minut utan kräm.

16 minuter tar det på e46 innan sleep.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag menade självklart Ampere men skrev fel.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tänk på att för att mäta viloströmmen måste du koppla in multimetern och sedan låta bilen somna. Och för att det ska bli ett verkligt scenario kanske öppna nån dörr etc och sedan låsa bilen. Och då går säkrringen i multimetern (om den inte redan går när du kopplar in den).

Inget tar skada av strömlöshet men konstiga saker kan hända vid glapp. Att stå och hålla multimetern med händerna mot batteripolen och kabeln i 20 minuter är kanske inte någon bra ide.

jag skulle ta ett par kabelskor, lite kabel och några sockerbitar och göra en mätkabel med två sockerbitar i varje ände. Skruva fast på batteri resp till bil och koppla in en kort 2,5mm2 kabel mellan sockerbitarna och parallellt med detta skruvar du fast mätspetsarna till multimetern. Öppna o stäng lite dörrar etc. Skruva loss 2,5mm kabeln så att bara multimetern är kvar och vänta...
Dr
362
Drib
325i-08
Enklast är väl att mäta med strömprobe.

Har du inte denna möjlighet skulle jag göra på liknande sätt som marin849 tipsar om dvs lägga strömmätningen parallelt med strömkabeln, därefter bryt ena kretsen (först efter att bilen är i sleep) så att strömmen måste gå via DMM. Naturligtvis får du inte väcka bilen när bara DMM är inkopplad. När bilen är i sleep skulle jag gissa att larm mm drar typ 40mA (grov gissning).

Det är ingen bra ide' att koppla ur batteriet, för att därefter kunna seriekoppla DMM med batteriet Du får en duktig strömrush vid återinkopplingen pga kapacitanser i elektronikmodulerna.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Tack för svaren.

Drib, jag har funderat på att köpa en strömtång men är tveksam om billiga modeller kommer att visa rätt på hundradels Amper också. Därför funderar jag på att köra den första metoden ni föreslog. Här e förresten meddelandet jag får:

"Ökad batteriurladdning vid stillastående. Strömförbrukare urkopplade tills vidare".

När jag letade här på AP så hade någon med en F-11 fått samma meddelande och där var det fel på TCUn, men jag e tveksam om min har samma orsak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.