|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Bytte precis bromsskivor samt klossar på min 318i e46 2004. När jag snurrar skivan för hand tar den i lite på något ställe. Är det vanligt vid bromsbyte eller hur är det? Tänkte att det är bäst att fråga innan jag sätter på däcken. Tacksam för snabba svar! | |
|
I min värld så är det rätt vanligt med lite motstånd men vissa menar ju att det skall glida helt perfekt. Du kan göra rent och smörja glidpinnarna samt trycka ihop och pumpa ut bromscylindern några gånger för att få den att löpa lättare. /DJ |
|
| frågan är om det är värt att göra det nu innan man sätter på däcken och testar.. gjorde tidigare noggrant rent med stålborste osv. | |
| Det är rätt vanligt och ingen fara så länge det bar tar i lätt o det inte går "trögt värre" | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bra att du fick detta gjort Emanuel! *uppmuntrande ryggdunk* Har nästan alltid fått lite lätt "motstånd" direkt efter montering, men så häktar man på hjulen och tar en liten test-runda, hissar man bilen sen och snurrar hjulet/en så märker man att det löper lätt igen när allt liksom fått chans att "sätta sig". Givet att man som du, gjort rent o fint vid montering. /A. |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ni måste tänka på att bromsskivan bara sitter fast temporärt med en liten symaskinsskruv :-) Bromsskivan hamnar i rätt läge först när hjulet monteras - det är ju hjulskruvarna som klämmer fast bromsskivan mellan navet och hjulet. Bromsskivan är ganska "skev" när den sitter där med den lilla skruven. Dess enda uppgift är att se till att bromsskivan inte trillar av innan man hinner montera dit hjulet. Så den lilla skruven behöver (och SKA inte) dras åt speciellt hårt. Detta är ganska uppenbart när man "mäter" fel dvs mäter bromsskivans slag (skevhet) med endast den lilla skruven och när man mäter med två-tre hjulskruvar ditsatta och åtdragna. Short story : Så länge det bara är lite den går emot så är det normalt (pga att skivan inte sitter exakt som den ska). |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ah, naturligtvis Slangen. Så är det ju. Dumma mig som inte tänkte på att nämna det - det var ju blott ett par veckor sen jag själv höll på o mätte skevhet. Då drog jag fast skivorna med hjulbultarna (och brickor som simulerade fälg-godset) /a. |
|
Va precis ute på en testrunda och mitt problem med pulserande ratt när jag bromsa löste sig. Va glad jag blir att ja lyckades! uppskattar verkligen alla svar jag fått här :) Mvh Emanuel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.