AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.502

Känslan av att ha införskaffat och köra en bil

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Är det någon som minns den där känslan som infann sig som 18åring när man precis köpt sin första bil och man körde bilen nästan hela tiden och vart än man skulle, även om man så bara skulle till korvkiosken 400 m bort. Det där flinet och malligheten, doften av bilen, en viss årstid förknippad till bilen då du köpte den eller använde den, känslan i styrningen, spartanskt etc etc.

Kommer man få uppleva det igen? Jag hade det en kort stund förra året när jag köpte och körde hem min Z4 men det var inte i närheten av så starkt som när man var yngre.

Är det någon som lyckats med detta, starkt, i vuxen ålder? Isf med vilken bil?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som 18-åring minns dagen jag fick körkort mycket starkt, direkt efter uppkörningen sprang jag upp till min mors jobb och lånade familjens Volvo med extranyckeln :) Det kändes overkligt att plötsligt sitta själv i bilen vill jag lova. Sen spenderades resten av gymnasiet med bilkörning och tillhörande mek!

Den härliga känslan som på körkortsdagen kommer nog inget överträffa, närmast var när jag flög ner med Ryanair till Italien och importerade europas billigaste Saab 9-3 SS cab och sträckkörde hem utan att veta om det var ett vrak som skulla rasa innan alperna eller ett fynd. Det var en fynd :)
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Faktiskt minns jag känslan. Den återkom faktiskt endel när jag för 1.5år sedan köpte min 335i touring. Frugan tyckte jag var knäpp, drack ingen öl på lördagskvällen utan tog en runda med bilen... Det har gått över!

Däremot är det inget som slår dagen man själv kör 24metare första gången! Men efter några hundratusen mil har den också försvunnit!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
weeeman: Det låter faktiskt som en riktigt nice resa :)

Jag kan tänka mig att om man köper en lite sportigare bil någon gång att det börjar likna gamla känslor. Jag skulle nog ha ett big smile om jag fick köpa en helt ny Porsche Boxster och köra :)
Tog körkort när jag var 26. Åkte och hämtade en E90 325 M-Sport. En utav de bästa dagarna i mitt liv haha.

Känns inte riktigt på samma sätt längre, när man fått barn och hela kittet. Men nästa stora mål är att bygga hus, kan tänka mig att det kommer ge en liknande känsla.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Känslan första gången själv i bilen med nytt körkort var helt oslagbar. Jag har inte knarkat men tror att det går att likna vid en jungfrusil. Så här dryga 30 år senare försöker jag fortfarande att återskapa den magiska känslan. Kallas "bilbytarsjuka" och är svårt att bli av med :)

Min jungfrufärd gjordes i en kompis pappas Audi 100. Gul med grön plysch, vacker som en dag. Jag kommer aldrig glömma den euforiska och närmast overkliga känslan.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Varje gång jag startar C63'an i parkeringsgaraget..;-) Vilket ljud, vilken bil. Ledsen att svära i kyrkan...

ni
24
ninzo
BMW M3 -01
När jag startade min M3a igår för första gången på 5 månader. Kände mig som en boss när jag körde en runda.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
När jag körde hem min Mazda Miata MX-5 Sport från Landskrona i maj förra året. Vädret var fint och jag körde nercabbat på mindre vägar större delen av vägen till Göteborg.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jo när jag bytte min E90 320i mot nuvarande E92 335i då hade jag svårt att låta bli och köra bil, helt galet vilken skillnad det var trots att bilarna egentligen är så lika.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.