|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en Z4 2010 med svart läderinredning...hur är det med stolarna...är de mer riktade åt comfort, dvs GT-vänliga eller är de hårda kyrkbänkar? Vårt att tillägga är att jag är 193cm, bredaxlad och 100kg+ vad säger ni folket, kommer jag fastna mellan ryggskålningen eller få ischisbesvär efter långresan? Alltså denna stolmodell jag syftar på: Länk | |
|
Har såna stolar i min bil. Lite åt det hårda hållet är de nog. Tycker det är svårt att ställa in dem så sittställningen blir bekväm. Jag kör mest längre sträckor. Efter ca 40 mil får jag av någon anledning ont i vänster knä, och även lite i ryggslutet. Vet inte om det är själva stolen det beror på. Det känns som att jag sitter lite snett, det kanske är den trånga sittbrunnen som inte är optimal. Skålningen i ryggen är OK för mig, däremot har jag kraftiga ben som inte riktigt får plats mellan sitsens upphöjningar. Ontet kan möjligen bero på mig själv också. Har lite dåliga knän. Jag är 184 cm, 83 kg och 54 år. Kan vara att man börjar bli för ålderstigen för denna biltyp... Generellt gällande BMW:s stolar brukar man ju få höra och läsa att sportstolarna är överlägsna jämfört med standardstolar. Jag för min del sitter bättre i standard (hade en E93 med standardstolar tidigare). En Z4 E89 går väl knappt att hitta med standardstolar för övrigt. Bilen som sådan älskar jag. Allt är underbart utom just det här med knäont efter en lång dagsetapp. /Erik |
|
| Har hittat lite engelska kommentarer om just det där med inställningen. Har själv bred rygg och axlar och även kraftiga lår. Du får inget obehag av att stoppningen pressar för hårt mot låren då? Är det väldigt hård stoppning kan det ju bli känsla a'la blodstopp...det vet jag av tidigare erfarenheter! :) Är det å andra sidan lite mjukt läder så kanske det ger med sig? Skålningen ska väl dessutom gå att ställa i två lägen som jag förstått? Att man kan bredda rygg och lårstöden med ett stolsreglage....inget du hittat argungu? | |
|
Jo det kan vara stoppningen i sitsen som gör att jag får ont i benen (eller benet, av någon anledning bara vänster). Sitsen ger kanske med sig så småningom men min har inte gjort det än. Skålningen som går att ställa in gäller bara ryggen, inte lårstöden. Jag har den i bredaste läget och det funkar för mig. Det är inte ryggen som är problemet. Ser i din profil att du är mycket yngre än mig, samt att du är längre. Inte alls säkert att du upplever stolarna lika som jag. Har du provsuttit eller provkört Z:an? /Erik |
|
| Ok, det är bara ryggen man kan justera alltså. Ja jag är yngre och längre och troligtvis lite bredare all-around...ska nog ta detta vidare till en provning ändå tror jag. Är de för tajta får jag väl lägga ner gymmet ett tag då ;) | |
|
Ett problem kan vara att sittbrunnen inte är så stor, det betyder att om man vill skjuta bak stolen mycket, samt luta den, så kan det bli problem. Jag tror dock inte att det behöver vara ett problem. Jag sitter utmärkt i sportstolarna i tre-serien och det gjorde jag även när jag vägde kring 100kg, är 188cm lång. Den trånga sektorn kan vara om mycket av vikten sitter kring magen. Där kan det vara tight, men om du är bredaxlad primärt (och inte bred överallt) så fungerar det nog bra. Men är man en som vill kunna snurra runt i stolen och väger 100kg så kommer man bli besviken. Det är ju ändå en sportbil med sportstolar och inte en 3-sitssoffa. Att åka till en handlare och prova känns ju som det enda rätta, sen så finns det flertalet bilar med standardstolar där ute, tyvärr. |
|
| Stolarna som sådana är helt okej, däremot trivs jag inte alls i cockpit på z4. Jag är bara 186cm och 85kg men skulle vilja skjuta bak stolen 5-6cm till samt tilta lite mer.. Synd på en så fin bil! Detta gäller en 3.5si men är väl samma för alla antar jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.