|
|
|
|---|---|
|
Så hände det... min hastighetsmätare slutade funka och jag vet inte var jag ska börja felsöka. Alla tips mottages tacksamt. E46 cooupe -00. (323i) | |
|
Som jag har förstått det kan det bero på en felaktig ABS/DSC sensor. Tror det är vänster bak som hänger ihop med hastighetsmätaren. Ingen DSC lampa som lyser/blinkar? |
|
|
Jo, DSC blinkar till lite ibland. Intressant.... Då blir det till att försöka hitta en sådan på skroten.... Är det ett känt fel? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hyfsat vanligt fel, ja. Sitter vänster bak. Brukar börja sporadiskt (ofta i väta) och till slut lägger den av helt. Finns många poster/trådar om det. Sök lite så ser du. /Anders |
|
Ska göra det - tack |
|
|
ABS-givare är inget man köper på skroten! Köp en av god kvalitet t ex. Bosch, VDO/Siemens eller liknande "märkesgivare". Kinatillverkat no-name-skit ger bara problem, ofta är de defekta redan som nya och om de fungerar är det väldigt vanligt att de går sönder snabbt. Jag har testat och det är ett stort lotteri - har man tur fungerar de men väldigt ofta blir det knas snabbt och skall man då lämna in bilen på verkstad för nytt byte blir det dyrt och krångligt i längden. Skruvar man själv är det en annan femma där man själv får värdera sin fritid. Räkna med att den gamla givaren sitter som berget pga. rost i hålet där den sitter (som också är orsaken till att den har "kramats sönder" och spruckit och börjat läcka in fukt och därefter slutat fungera) och behöver mejslas/borras bort. Var försiktig så du inte skadar abs-kransen som sitter precis under givaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.