AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
569

vad sak man tängka på när man köper en BMW 518 -83

hejsan.
jag har funderat på att köpa en bmw 518.
men jag vet typ ingte om bilar å änumindre med bmws.
så vad är dom störta å mest vanliga felen som brukar vara på dom?
Å är en 518 en bra första bil? jag är ju inte ute effter att tävla med den å så utan bara att köra.
men men... det är felen ajg vill ha hjälp med.
Tanken läcker
Rost i dörrar, dörrfästen, skärmar, stötfångare, numerplåtsbelysning.
Alla slags gummibussningar i fram o bakvagn.
Oljeläck motor växellåda diff.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

OBS!!>>Kamaxelslitage=dyrt(förhållandevis till inköpspriset).Blårök mm mm.

En så gammal bil så bör man ta med sig en bilkunnig vän/kompis för att kolla det viktigaste på...BL.a det som Emanuel skrev + mek. koll...

Mvh Janne.
Henrik535
Kammaxeln , tickar ofta
okej... men är det en roöig första bil eller är det bara en stor å bökig bil?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rolig?,nja..

Vill du ha lite mer körglädje direkt ;) så skaffa en 318i-E30 istället.
Mvh Janne.
rsarits
Se ovanstående samt fjädring/dämpare, bakfjädringen brukar vara kass, det syns på bakhjulen, om de lutar inåt så är fjädrarna trötta i bak, fram syns inte lika lätt. Om bilen är sänkt så kan hjulen luta lite inåt även om grejerna är friska. Kolla efter oljeläckage på alla fjäderben. Tankläckaget är vanligast vid full tank, det läcker vid påfyllningsröret infästning i tanken. Om du tittar på tankens höger utsida (under tankluckan på höger sida) så syns det om den brukar läcka.
Att den är rolig som första bil tycker jag, jag har själv haft en -75 och en -83 före min -87. Den är billig att tanka, försäkra och laga jmf med 6:orna, väghållningen är det heller inget fel på, även om motorn givetvis inte är lika rolig som en större, men det man förlorar vid rödljusen tar man igen vid tankning ;-)

Micke
He
74
Heddan
BMW 525i -89 E-34
Du har mer glädje av en 318 el 3 serie i a f, när det gäller så gammal bil.
Den är piggare då den är mindre.
Heuer
Jag köpte en ny BMW 518i-83 i januari 84.
Jag hade bilen i 18 år, men jag ångrade alltid köpet.
Den är helt iskall.
Bilen är slö som en EPA-traktor.
Jag avråder bestämt, bättre att köpa en Volvo.
Om du skall köpa en BMW i 5-serien skall du satsa på en 520, 525 el. bil med ännu fler hästkrafter.
Du behöver emellertid hjälp av en kunnig kompis om du skall köpa en 20 år gammal bil.
Det är stor risk att du åker på en mina annars.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men glömmas får ej att en 518har andra kvaliteter än motorstyrka, lät otäckt det där med att välja en volvo framför en 518...kan inte förstå det resonemanget..518 är ju bättre på de flesta punkterna jämfört med den volvo man får för samma pengar.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
E28an är ju en helt underbar bil att köra...
Den känns inte för stor och inte för liten...
Jag är helnöjd med min men testade några 518 innan jag bestämde mig för 520 pga att 520 har lite mer motorstyrka...
Däremot så är 518 en väldigt bra första bil ur ekonomisk synvinkel då den har mycket billiga driftskostnader...

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
Hej...
Du ska tänka först och främst på framvagnen d.v.s.länkarmar,bussningar,m.m.
Sen kan du väl lyssna hur det låter i växellådan när du kör genom alla växlar.
Lägg märke till avgaserna,om den blårycker så är motorn färdig...
Jag tycker att du borde åtminstonde satsa på en 520i,då får du en roligare bilkörning.
Lycka till!

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
bara ett litet tillägg ang. motorn....visst är den "trött" i jämförelse med sexorna, men den är fullt jämförbar med de andra mellanklassbilarna från den tiden (typ saab900, volvo740 osv)så visst, det är ingen racer men fullt tillräcklig och själva komforten har ju inget med motorn att göra....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Var och kollade på en 518iS innan idag utan att bli imponerad, motorn kändes iofs bra och inredningen var kanonfin, men den var rostig och skabbig som satan i lacken så jag avstod. Köpte mig istället en E30, vilket jag rekomenderar även dig att göra: en underbar bil. 318 är dock mer ekonomisk än 320 som jag valde att köpa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.