|
|
|
|---|---|
|
Har vibrationer som möjligen/sannolikt beror på bromsarna bak, så jag planerar för byta av bromsskivor och belägg. Jag har ordentliga vibrationer vid bromsning, känns mer i stol/pedal/"underifrån" än i ratten. Vid senaste besiktningen syntes det tydligt att jag hade ojämn bromsverkan bak i takt med hur hjulen snurrade, och jag tycker dessutom själv att skivorna och beläggen ser lite halvdana ut. Inget uppmätt, men min samlade bedömning är att det är dags oavsett, och med lite tur råder det bot på vibrationerna. Bilen är en E61 535d LCI, 23k mil, vet ej om skivor bytts innan. Tanken är att jag köper delar och lämnar bort jobbet till "en snubbe". Hittade dessa Länk Verkar vettigt och prisvärt? Man bör byta backar till handbromsen också, eller? Hittade dessa Länk Lyckligtvis nog hos samma säljare. Utöver ovan, behöver man ngt separat monteringskit, skruvar eller liknande eller kan man återanvända det mesta (något) av det gamla? Jag kan alltid åka och köpa här hemma om det dyker upp något, men bra att vara förberedd. Andra tankar/förslag? | |
| Ger detta en bump - inga tankar eller tisp kring detta? | |
|
Jag hade inte tvekat Och jag hade bytt rubbet. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med att det är lika bra att byta handbromsbackar samtidigt. Verkar som du får med det du behöver (även om min tyska är lite ringrostig) - Du får med slitagevarnaren (tillsammans med skivor+belägg) - Du får med monteringssats (tillsammans med handbromsbackarna) Jag kan faktiskt inte komma på mer saker du behöver. Om detta löser ditt vibrationsproblem fullt ut är jag inte helt säker på, men baserat på din beskrivning så verkar det ändåså vara läge för ett byte där bak. Handbromsen behöver justeras efter man monterat nya handbromsbackar, men det tar verkstaden hand om i samband med bytet. Men be verkstaden ta en närmare titt på dina bromsok där bak. Be dem även titta på slitaget på skivor/belägg - man kan få en del ledtrådar därifrån huruvida man har ett kärvande bromsok eller inte. Om du har ojämn bromsverkan där bak kan det bero på att något bromsok kärvar. Det är främst glidpinnarna (#6 i skissen nedan) som ska vara rena och fina. Även hållaren (#2 i skissen nedan) ska vara ren och tillåta bromsbeläggn glida fritt i spåren. Länk En mycket noggrann undersökning av bromsoket och främst dess damask ska också göras. Är damasken skadad är det bara en tidsfråga innan kolven i bromsoket börjar rostar och sedan kärvar (om den inte redan gjort det). Här kan du se hur denna typ av bromsar ser ut i "verkligheten" (de två vanligaste konstruktionerna är ATE som i detta fallet, sen finns det också Lucas/Girling). Länk |
|
Det är uppfattat, tack för svar och info! Första gång jag använder denna mek, jag fick uppfattningen att han hade bra koll på området men ska försöka få honom att kontrollera allt så noga som möjligt enligt ovan. Hade kärvande bromsok på min förra 330, fick till slut renovera det via den dåvarande verkstaden, det blev som nytt och funkade perfekt sedan. Försöker återrapportera när allt är klart, tack igen. |
|
|
Så, efter mycket om och men är både skivor och belägg bak, liksom nya backar till handbromsen på plats. Fick bilen på lunchen, och körde en kort testrunda, kanske 15 minuter, och till min stora glädje verkar vibrationerna försvunnit. Men, när jag parkerat kände jag på skivorna bak och de var så varma så jag inte kunde ha fingret på ens en halv sekund. Min första tanka var förstås att ngt var fel/låg på, men när jag kände på framskivorna var de i princip lika varma. Så, är det normalt att de blir så varma efter en sådan liten testkörning? Jag bromsade inte hårt på ngt sätt, eller stod stilla med bromsen nedtryckt, men gjorde kanske 4-5 lugna inbromsningar mellan 90-50 eller 80-40, typ, under den korta turen. Hur snabbt svalnar skivor mellan bromsningar/efter ett fått upp tempen? Efter sista bromsningen, kanske 60-20, hade jag ca tre minuters stadskörning inklusive rödljus tills jag är framme vid parkeringen. Tankar? |
|
|
Hissa upp och känn om de ligger på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.