AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.516

När är DSC resp. DST bäst?

Läser om dsc och dst och förstår skillnad i teknik/funktion men behöver råd kring vilket som är bäst ex när man kör på halt/isigt väglag (landsväg) resp. snömodd. Traction verkar funka bäst när jag kör långsamt på vintern, ex parkerar.
Hur använder ni DSC resp DST?

Erik
e3
336
e39520it
520dT -14
Hej. Antar att du menar DTC och inte DST?

Vilken bil och årsmodell har du?
Systemen funkar lite olika på olika bilar.

I min F11 använder jag bara DTC när jag behöver bättre driv eller när jag leker(jodå jag är över 40:)) på almänn väg. I DTC har bilen fortsatt antisladd, men tillåter lite mera ställ innan det ingriper. Det kan vara obehagligt/farligt när man har lite fart och det är mötande trafik.
I min(gäller alla F-bilar?) ska visst nog den elektroniska diff.bromsen funka även när allt är avslått(både DSC och DTC är av), så det kan nog funka bra även det på tex en parkeringsplats.

Så som du påpekar så får du nog bättre driv om du slår av DSC.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du använder inte DTC när det står, utan du använder det alltid annars. Du kopplar ur DTC (Dynamic Traction Control) och då tillåter bilen mera hjulspinn, men DSC (Dynamic Stability Controll) är fortfarande aktivt. När du kopplar ur även det, genom att hålla knappen inne längre, så avaktiveras all elektronisk hjälp.

Så standarden är att DTC och DSC är aktivt, när DTC lyser så är det avaktiverat men DSC aktivt och sista steget är allt av.

Jag kopplar oftast ur allt när jag vill leka men ibland kopplar jag bara ur DTC om jag bara vill ställa upp i en rondell eller dylikt. Annars, vid normal körning, har jag dem alltid aktiva.
e3
336
e39520it
520dT -14
Säker på det?
Länk
Grelle, faktiskt inte.

Även om det du beskriver stämmer rent körmässigt.

DSC är helt aktivt som standard. Trycker man på DTC aktiveras detta läge som tillåter mer hjulspinn och lättare sladdar. (DSC griper då endast in i "kritiska situationer".) Hålls knappen inne avaktiveras som bekant allt.

EDIT: e39520it hann före.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Uppenbart hade jag fel. Tack för påpekandet! :)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som sagts..
I "vanligt" läge är ju både DTC och DSC aktivt, men ett tryck på DTC knappen gör att bilen tillåts "spinna" mer och DSC (Stabilitets programmet) griper bara in när sensorerna känner att sladden blir för stor eller för snabb. Annars kan man faktiskt tugga sig uppför en backe med DTC avslaget med lätt hjulspinn och dsc håller bilen från att dra iväg för mycket.

Men att slå ifrån DTC innebär inte att man får sladda mycket, det är mest för att man skall kunna få fart på bilen rakt fram.
Vill man sladda så får man dra av båda systemen genom att trycka och håla in DTC knappen tills dess att parkeringsbromslampan tänds/visas på displayen.

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.